In the article approaches to determination of students’ readiness to professionally oriented oral communication in foreign language are considered. The formation of students’ readiness to professionally oriented oral communication in foreign language depends on the level of mastering by them theoretical components of psychology, linguistics and practical skills, including special sciences. Students’ readiness to professionally oriented oral communication in foreign language is a professionally signifi cant quality and is considered, as unity of personal, theoretical and practical readiness. According to structural components of readiness the criteria refl ecting specifi cs of readiness to professionally oriented oral communication in foreign language are developed as means and conditions of preparation for it: motivation and profession, activity and speech, interpersonal communication, result and competitiveness. When developing criteria the main parameters are determined and levels of students’ readiness to professionally oriented oral communication in foreign language are characterized.
professionally oriented training, oral communication in foreign language, readiness, criteria, levels of readiness.
В современном информационном обществе готовность и способность к иноязычному общению для осуществления продуктивного межличностного взаимодействия в профессиональной сфере становится все более важной составляющей высшего образования. Это в полной мере относится и к подготовке будущих медицинских работников. В Федеральном законе от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» в качестве одной из стратегических задач, актуализирующей роль отечественного образования в социально-экономическом развитии страны, определяется необходимость обновления содержания профессионального образования, методов и средств обучения. Поэтому возникает необходимость изменений требований к подготовке высококвалифицированных и конкурентоспособных специалистов, способных к непрерывному образованию, обмену информацией, профессиональному взаимодействию и результативной работе на уровне мировых стандартов. В связи с этим особую актуальность приобретает сформированность готовности студентов к профессионально ориентированному иноязычному общению, что ставит перед педагогическим сообществом задачу разработки показателей готовности студентов медицинского вуза к данной деятельности.
1. Adol’f V.A., Petrova E.O. Konkurentosposobnost’ kak rezul’tat professional’no-orientirovannogo obucheniya inoyazychnomu rechevomu obshcheniyu studentov medikov [Competitiveness as a result of a professionally-oriented foreign language teaching speech communication medical students] Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamental’nykh issledovaniy [International Journal of Applied and Basic Research]. 2015, I. 1, pp. 121-125.
2. Andreeva G.M. Obshchenie i optimizatsiya sovmestnoy deyatel’nosti [Social and optimization of synergies]. Moscow, MGU Publ., 1987.
3. Verbitskiy A.A. Kontekstnoe obuchenie v kompetentnostnom podkhode [Contextual learning competence approach]. Moscow, ITs PKPS Publ., 2006. 200 p.
4. Il’ina, N.F. Kriterii gotovnosti pedagoga k innovatsionnoy deyatel’nosti [Criteria of readiness f the teacher to innovative activity] Pedagogika [Pedagogy]. 2012, I. 7, pp. 1-18.
5. Federal’nyy zakon ot 29.12.2012 № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law of 29.12.2012 № 273-FL “On Education in the Russian Federation”].