The article deals with the prospects for the development of modern marketing tools used in terms of OmniChannel for intellectual products: rich media, viral, hidden, guerrilla marketing, mobile marketing, business social networks, the SMM, online exhibitions, catalogs and subject heading, online conferences and seminars, contextual advertising, text ads; analyzed and interpreted the data collected by the experts of the company “Garant”, working with an intelligent product, the agency IAB Russia and Zenithoptimedia agencies, including cluster analysis means of promotion; based on the BCG matrix model is made up of funds of promotion of intellectual products; ABC analysis conducted means of promotion based on data for 2015; appropriate conclusions about the viability of the hypothesis of the applicability of the OmniChannel concept of intellectual product.
OmniChannel, intellectual product, marketing, promotion channels,mobile marketing, innovation marketing.
Современный бизнес существует в условиях неограниченных постоянно меняющихся потребностей, направляемых стремлением к самовыражению потребителя. Для удовлетворения этих потребностей каждый день появляются новые маркетинговые инструменты. Специфический продукт, в том числе и интеллектуальный, требует к себе специфического подхода.
На основе трудов таких зарубежных авторов, как Садхир Сридхаран [6], Роберт Мирсман, Алок Мишра [7] и отечественных — С.В. Карпова, В.А. Поляков [1], Т.Л. Короткова [2], Н.Н. Молчанова [3], И.М. Синяева [4], А.А. Романов [5], можно сделать вывод, что современная инновационная маркетинговая деятельность по продвижению должна быть интегрированной, охватывать все возможные новые технологические средства и позволять намного эффективнее удовлетворять нужды и потребности потребителей. В данной работе выдвигается гипотеза о том, что концепция OmniChannel выполняет все вышеперечисленные функции и может быть применена для продвижения интеллектуальных продуктов.
Омникальный маркетинг (англ. OmniChannel marketing) является современным направлением интернет-маркетинга. OmniChannel — высшая формой мультиканальной интеграции каналов продаж [6]. Он подразумевает высокую степень интеграции между коммуникациями и продажами.
Актуальность работы заключается в решении такой проблемы, как создание и выбор правильного подхода к потребителю, который должен быть гибким, реагирующим на любые изменения на рынке, в поведенческой экономике и в экономической ситуации в целом. Выбор правильного подхода является важным стратегическим решением организации.
Омникальный подход в отношении интеллектуальных продуктов означает не просто мультиканальную интеграцию, а интегрированный подход к потребителю. Потребитель сам выбирает удобный для себя канал и тем самым проявляет лояльность и к продукту, и к бренду.
1. Innovacionnyj marketing [Innovative marketing]. Moscow, Yurayt Publ., 2016. 457 p.
2. Korotkova T.L. Kommercializaciya i marketing innovacij [Commercialization and marketing innovation]. Moscow, Kreativnaya ehkonomika Publ., 2012. 168 p.
3. Marketing innovacij [Marketing innovation: studies. and scient. Academic Bachelor]. Moscow. Yurajt Publ., 2015. 529 p.
4. Sinyaeva I.M. Model´ kommercheskoj sistemy innovacionnogo marketinga [Commercial marketing innovation system model]. Moscow. Dashkov i K Publ., 2015. 166 p.
5. Romanov A.A. Marketingovye kommunikacii [Marketing communications: studies]. Moscow, INFRA-M Publ., 2011. 464 p.
6. Sreedharan S. Digital Marketing: Omni channel personalization, by Sreedharan S. Standard Copyright License, 2015. 99 p.
7. Meersman R., Mishra A. On the Move to Meaningful Internet Systems: OTM 2014 Workshops: Confederated International Workshops: OTM Academy, OTM Industry Case Studies Program, C&TC, EI2N, INBAST, ISDE, META4eS, MSC and OnToContent 2014, Amantea, Italy, October 27-31, 2014.
8. Issledovanie Venture Barometer 2015 dlya kompanii Prostor Capita [Venture Barometer Study 2015 for the company Prostor Capital]. Available at: http://www.datainsight.ru/public-7676543_8 (accessed 1 December 2015).
9. Prognoz Zenithoptimedia Rossiiskaya reklama okajetsya v plyuse v 2016 godu [ZenithOptimedia forecast: Russian advertising will be in the black in 2016]. Available at: http://www.zenithoptimedia.ru/forecasts.html (accessed 3 March 2016).
10. Research online marketing and advertising (2015). Available at: http://www.iab.com/insights/?category=research/098_07 (accessed 21 November 2015).