BARENTS EURO-ARCTIC REGION – INTERNATIONAL COOPERATION IN EDUCATION IN THE AGE OF GLOBALIZATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers education as a soft power tool to promote national interests. As an area of permanent cultural cooperation, education being a factor of socio-cultural integration, enhances socio-economic mobility. Both national higher education integration in the European educational space and globalization cause national identity crisis. The author reviews international cooperation in education as well as intensive process of cross-cultural communication aimed at creating and implementing principles conducive to sustainable development of the Barents region. The article emphasizes the benefit of the geographical location of BEAR for creating a “mixed” model of higher education, which will contribute to further integration of Russian education system in the European educational space.

Keywords:
international communication, Barents region, soft power, international cooperation in education, education integration, academic mobility.
Text

Современный глобальный мир – это мир конкуренции и одновременно поле для международной коммуникации. В последние десятилетия во внешнеполитических концепциях многих государств делается упор на важность использования инструментов «мягкой силы» для продвижения национальных интересов. Как отмечает академик А.В. Торкунов, «данная стратегия включает в себя, прежде всего, такие инструменты позиционирования страны на международной арене, как экспорт образования, продвижение языка и распространение национальных культурных ценностей» [11, с. 85].

Необходимость выстраивания отношений с людьми другой культуры, другого языка подчеркивает необходимость привлечения особенного внимания к проблемам межкультурной коммуникации. Уже не подвергается сомнению тот факт, что установление культурных связей, готовность к межкультурной коммуникации приводят к улучшению взаимопонимания, поиску совместных решений общих проблем и объединению стран для достижения взаимовыгодных целей. И.Г. Коренева описывает образование как «пространство постоянных культурных взаимодействий, взаимопроникновения культур и обмена культурным опытом» [6, с. 119]. Таким образом, образование становится не только важным фактором социокультурной интеграции человека, но и повышает уровень социально-экономической мобильности личности.

References

1. Belogurov A.Yu. Stanovlenie i razvitie etnoregional’nykh obrazovatel’nykh sistem v Rossii na rubezhe XX-XXI vekov. Doct. Diss. [Formation and development of ethnic regional education systems in Russia at the turn of XX-XXI centuries]. Pyatigorsk, 2003. 457 p.

2. Belogurov A.Yu. Etnogenez i «natsional’no-regional’nyy komponent» [Ethnogenesis and «national-regional component»]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia]. 2002, I. 6, pp. 34-38.

3. Voevoda E.V. Razvitie tolerantnosti studentov sredstvami inostrannogo yazyka [Development of tolerance of students by means of a foreign language]. Rossiyskiy nauchnyy zhurnal [Russian scientific journal]. 2009, I. 4, pp. 55-60.

4. Voevoda E.V. Sotsiokul’turnye kompetentsii v professional’noy inoyazychnoy podgotovke spetsialista-mezhdunarodnika [Sociocultural competence in professional foreign language training of specialists in international]. Nauchnyy vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo arkhitekturno-stroitel’nogo universiteta. Seriya: Sovremennye lingvisticheskie i metodiko-didakticheskie issledovaniya [Scientific Bulletin of Voronezh State Architecture and Construction University. Series: Modern linguistic and methodical-didactic research]. 2007, I. 8, pp. 119-127.

5. Voevoda E.V. Formirovanie mezhkul’turnoy kompetentsii: problemy i puti ikh resheniya [Formation of intercultural competence: problems and ways of their solution]. Yazykovoy diskurs v sotsial’noy praktike. Sbornik nauchnykh trudov Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. Federal’noe gosudarstvennoe byudzhetnoe obrazovatel’noe uchrezhdenie vysshego professional’nogo obrazovaniya «Tverskoy gosudarstvennyy universitet» [Language discourse in social practice. Collection of scientific works of the International scientific-practical conference. Federal State Educational Institution of Higher Professional Education «Tver State University»]. 2013, pp. 40-44.

6. Koreneva I.G. Osobennosti obrazovatel’nogo protsessa v polikul’turnoy srede (iz opyta vysshey shkoly)» [Features of the educational process in a multicultural environment (because of the higher school of experience) «]. Mezhkul’turnaya kommunikatsiya: sovremennaya teoriya i praktika (Materialy VII Konventa RAMI sentyabr’ 2012 g.) [Intercultural Communication: the modern theory and practice (Proceedings of the VII Convention RISA September 2012)]. ZAO Izdatel’stvo «Aspekt Press» Publ., 2013, pp. 118-122.

7. Kostikova L.P. Rossiyskoe obrazovanie v usloviyakh globalizatsii i polikul’turnogo sotsiuma [Russian education in a globalized and multicultural society]. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Proceedings of the Volgograd State Pedagogical University]. 2008, I. 6, pp. 4-7.

8. Lebedeva M.M., Barabanov O.N. Global’nye tendentsii razvitiya universitetov i transformatsiya rossiyskoy obrazovatel’noy politiki [Global trends in the development of universities and the transformation of the Russian educational policy]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMO-University]. 2012, I. 6(27), pp. 265-269.

9. Lebedeva M.M., For Zh. Vysshee obrazovanie kak potentsial «myagkoy sily» [Higher education as a potential «soft power»]. Vestnik MGIMO (U) [Bulletin of MGIMO (U)]. 2009, I. 6, pp. 200-205.

10. Sergeev A.M., Ryzhkova I.V. Spetsifika internatsionalizatsii vysshey shkoly v ramkakh «Severnogo izmereniya» [Specificity of the internationalization of higher education in the framework of «Northern Dimension»]. Baltiyskiy region [Baltic region]. 2010, I. 3. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-internatsionalizatsii-vysshey-shkoly-v-ramkah-severnogoizmereniya

11. Torkunov A.V. Obrazovanie kak instrument «myagkoy sily» vo vneshney politike Rossii [Education as an instrument of «soft power» in foreign policy of Russia]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMO-University]. 2012, I. 4, pp. 85-93.

Login or Create
* Forgot password?