Innovative pedagogical activity in a higher educational establishment requires special attention, because it is a systemforming element of innovative processes in the higher education system as a whole. The essence of innovative pedagogical activities is to improve the quality of the educational process through the introduction used in the process of learning new teaching methods, improvement of knowledge, skills and abilities to enhance the theoretical and applied aspect in the training of specialists. For developing the capabilities of young specialists, who tend to innovate, you need to create the appropriate conditions and this can be achieved by creating an innovative platform for young scientists. The paper examines the pedagogical foundations of innovative activity, innovative platform with its potential for the development of young professionals.
innovative pedagogical activity, innovation in higher education, incentives for teachers, innovative platform.
Инновационные процессы в высшей школе вот уже несколько десятилетий являются предметом активного обсуждения в мировом научном сообществе. Новые тенденции и стремительно изменяющиеся реалии современности требуют принципиально новых подходов к подготовке высокопрофессиональных специалистов.
Развитие инновационных процессов в образовании на современном этапе является объективной закономерностью, что обусловлено:
- интенсивным развитием информационных технологий во всех сферах человеческого бытия;
- обновлением содержания современной философии образования, центром которой стал общечеловеческий целостный аспект;
- гуманистический характер взаимодействия участников учебного процесса в высшей школе;
- необходимостью повышения уровня активности и ответственности педагога за собственную профессиональную деятельность, направленную на формирование творческой личности воспитанника, готовности к восприятию и активной деятельности в новых социально-экономических условиях. В связи с этим особое значение приобретает инновационная деятельность педагогических кадров, что самым тесным образом взаимосвязано с инновационными процессами в высшей школе в целом.
1. Voroshilova L.L. Innovatsii i konkurentosposobnost´ vuza na rynke obrazovatel´nykh uslug []. Rossiyskoe predprinimatel´stvo []. 2002, I. 11, pp. 76-81.
2. Novozhilov V.Yu. Problemy integratsii nauki i obrazovaniya v sisteme podgotovki voennogo spetsialista [Innovation and competitiveness of the university in the educational market]. Izvestiya Saratovskogo universiteta [Russian Entrepreneurship]. 2011, I. 4, pp. 104.
3. Petrovay S.B. Vliyanie gosudarstvennoy strategii innovatsionnogo razvitiya Rossiyskoy Federatsii na deyatel´nost´ negosudarstvennykh vuzov [Problems of integration of science and education in the training of military specialists]. Vestnik Ekaterininskogo instituta [Proceedings of the University of Saratov]. 2013, I. 4, pp. 24-26.
4. Rytov A.I., Sergeeva T.F. Professional´nye pedagogicheskie soobshchestva kak innovatsionnyy resurs sistemy obrazovaniya [Professional educational resource community as an innovative educational system]. Mir nauki, kul´tury, obrazovaniya [The world of science, culture and education]. 2012, I. 5, pp. 128-130.
5. Teben´kov K.A. Formirovanie innovatsionnoy kompetentnosti ad"yunk-tov voennykh institutov vnutrennikh voysk MVD Rossii. Kand. Diss. [Formation of innovative competence adjuncts Military Institute of Internal Troops of the MIA of Russia. Cand. Diss.]. Perm´, 2014. 190 p.
6. Timoshenko G.A. O tipologii innovatsiy v oblasti vysshego obrazovaniya [On the typology of higher education innovation]. Ekonomika i upravleniya [Economy and Management]. 2014, I. 2, pp. 65-69.
7. Timoshenko G.A. Razvitie sistem informatsionno-kommunikatsionnogo obespecheniya innovatsionnoy deyatel´nosti rossiyskikh vuzov. Kand. Diss. [The development of information and communication systems to ensure innovation activities of Russian universities. Cand. Diss.]. Moscow, 2013. 28 p.