ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR DEVELOPING THE REGULATORY UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIVITIES IN THE COURSE OF NATURAL-SCIENCE EDUCATION BASED ON INDIVIDUALIZED CURRICULA
Abstract and keywords
Abstract (English):
The Regulatory Universal Educational Activities (RUEA) are crucial to forming the learners’ abilities for self-organization of their educational activities, and thus are core to the successful training outcomes. RUEA can be formed not only based on the subject contents, but also through the organizational forms of education. One of such models is the training based on the individualized curriculum (IC), because in the process of drawing and implementing the IC the learner has to master all the stages of the RUEA development. In the course of arranging the set of conditions, needed for the IC-based training model, the eff ect of these conditions on forming the RUEA in upperclassmen, trained in natural sciences in terms of subject-oriented education, has been identifi ed. It was found, that in students, specializing in natural sciences, all types of universal educational activities are better developed. Due to mastering the very methodology of educational activities, this educational model allows to maintain and enhance learning outcomes not only in the groups of subject-oriented study of natural-science disciplines, but also in the basic education groups.

Keywords:
regulatory universal educational activities, individualized curriculum, program of universal educational activities development.
Text

Вопросы педагогического обеспечения вариативного формирования естественнонаучного образования в старших классах [1], формирования умений самоорганизации, в основе которых лежат регулятивные универсальные учебные действия (РУУД), еще недостаточно полно изучены. Мы предположили, что обучение по индивидуальным учебным планам (ИУП) способствует развитию РУУД и, как следствие, успешности естественно-научной подготовки обучающихся. В ходе апробации модели обучения по ИУП были созданы все группы условий, в комплексе позволяющие:

  • реализовать принципы индивидуализации обучения, профильного обучения;
  • формировать РУУД старшеклассников;
  • обеспечить методическое сопровождение естественно-научного образования.

В процессе обучения по этой модели обеспечивается индивидуализация образовательного процесса, усиливается мотивация личностного саморазвития обучающихся, что позвояет рассматривать ИУП как средство развития РУУД. Проектирование и реализация ИУП заставляют включить все РУУД, обеспечивают обучающимся организацию своей учебной деятельности.

References

1. Estestvennonauchnaya kartina mira kak komponent professional’noy podgotovki [The natural science picture of the world as a training component]. Obrazovanie i nauka: Izvestiya Ural’skogo otdeleniya RAO [Education and Science: Proceedings of the Ural Branch of RAO №2]. I. 2 (44). 2007, pp. 3-12.

2. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart srednego (polnogo) obshchego obrazovaniya [The federal state educational standards of secondary (full) general education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2012.

3. Primernaya osnovnaya obrazovatel’naya programma obrazovatel’nogo uchrezhdeniya. Starshaya shkola (proekt) [Approximate basic educational program of an educational institution. High School (draft)]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2012.

Login or Create
* Forgot password?