STUDYING ANTON CHEKHOV’S STORY “THE STUDENT” IN THE CONTEXT OF THE GOSPEL STORYLINE
Rubrics: PRACTICE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper introduces the concept of studying the Russian literature masterpieces in the context of Gospel storylines and parables in order to reveal spiritual meanings and unique poetics of classic examples of the great works of literature.

Keywords:
gospel storyline, literature, artworks, context, composition.
Text

«Любимый» рассказ А.П. Чехова «Студент» был написан в 1894 г. Литературоведы отмечают такие свойственные произведению черты, как философичность, духовность и ярко выраженный лиризм. Произведение выделяется своей лаконичностью. Его удобно изучать в средней школе. Но с другой стороны, «понять рассказ сложно в силу необыкновенной лексико-семантической “насыщенности”, “плотности” повествования, содержащего “сгустки» духовных смыслов»1. Опыт изучения рассказа А.П. Чехова «Студент» свидетельствует о трудности восприятия его содержания, о неспособности старшеклассников самостоятельно проникнуть в глубинный смысл произведения. Духовный смысл рассказа остается для большинства школьников закрытым.

____

1 Матюшенко А.Г. К вопросу о духовном содержании рассказа А.П. Чехова «Студент» // www.pravmir.ru

References

1. Bunin I.A. Sobranie sochineniy v 9 tt [Works in 9 vols]. Moscow, 1967, V.9.

2. Kataev V.B. Student [Student]. In book Chekhov. Entsiklopediya [Chekhov. Encyclopedia]. Moscow, «Prosveshchenie» Publ., 2011

3. Matyushenko A.G. K voprosu o dukhovnom soderzhanii rasskaza A.P. Chekhova «Student» [To a question on the spiritual content of the story AP Chekhov’s “Student”]. Available at: www.pravmir.ru

4. Tolkovyy slovar’ russkogo yazyka D.N. Ushakova [Dictionary of Russian language of D.N. Ushakov]. Available at: www.slovar.ce

5. izrecheniy Svyatykh ottsov i uchiteley Tserkvi po razlichnym voprosam dukhovnoy zhizni [Encyclopedia sayings of the Holy Fathers and teachers of the Church on various aspects of the spiritual life]. Available at: www.azbuka.ru

Login or Create
* Forgot password?