The ongoing reforms of the Russia’s educational system call for improvements in the system of higher education. Thus there is a critical need to provide the theoretical and methodological basis for training Master’s degree students, and particularly for the culture-general training. Meanwhile the Federal State Educational Standard of the 3rd generation does not describe in detail the concept of culture-general training of Master’s students, providing only the set of general cultural competencies, which students are required to develop to graduate with the Master’s degree. As higher education institutions are free to set up their own mechanisms of culture-general training, the author emphasizes, that she and her colleagues place a particular focus on culture-general training of Master’s degree students attending the higher pedagogical institutions, because the graduates would not become valued society members, unless they have mastered and enhanced the whole range of culture-general competencies.
Master degree students, culture-general training, culture-general competencies, unity of educational and training environment.
Система высшего образования России проходит ряд серьезных преобразований. Самой значительной переменой следует считать переход на двухуровневую систему высшего образования. Сегодня высшие учебные заведения предлагают пройти обучение в бакалавриате и магистратуре. И если вопросы теоретической и методологической базы обучения в бакалавриате достаточно разработаны (В.И. Блинов, Л.В. Константинова, А.А. Муравьева, О.Н. Олейникова, В.С. Сенашенко, Г.Ф. Ткач и др.), то содержание обучения в магистратуре остается малоизученным. В этом ракурсе рассмотрение и изучение специфики содержания подготовки магистрантов как общекультурной, так и профессиональной, является актуальным.
Кроме того, необходимо уделить первостепенное внимание общекультурной и профессиональной подготовке именно магистрантов — будущих педагогов. Ведь именно педагогические кадры являются тем краеугольным камнем общества, который поддерживает устойчивость образовательных перемен в социуме (П. Берман, М. МакЛафлин, М. Фуллан и др.).
В нашей работе мы акцентируем внимание на общекультурной подготовке магистратов педагогических вузов, так как от формирования и развития общекультурных компетенций будет зависеть, станет ли специалист полноправным членом общества.
1. Federal´nyy obrazovatel´nyy standart tret´ego pokoleniya [Federal educational standard of the third generation]. Available at: http://minobrnauki.rf//926