TRAINING OF CHILDREN WITH AUTISTIC DISORDER
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers issues related to the education of autistic children within the framework of inclusive education. The author analyzed the principles and objectives of this type of education on the basis of official documents: the ratified by the Russian Federation Convention on the Rights of Persons with Disabilities of the United Nations and the Federal State Educational Standard of Primary Education of students with disabilities. The characteristics of children with autistic syndrome, and learning difficulties are described. The psychological and pedagogical recommendations for educators who work with autistic children are given.

Keywords:
rights of persons with disabilities, inclusive education, children with autistic syndrome, violations of communicative sphere, overcoming of diffi culties in communicating, psychological and pedagogical support of autistic children in the training, options for education of children with autism identifi ed in the Federal State Educational Standard of Primary Education of students with disabilities.
Text

В настоящее время идеи инклюзивного образования становятся в России все более актуальными. Это связано прежде всего с тем, что Россия ратифицировала «Конвенцию о правах инвалидов», принятую резолюцией 61/106 Генеральной Ассамблеи ООН от 13 декабря 2006 г. В Конвенции закреплены основные права и свободы личности по отношению к людям с инвалидностью. Ее реализация, в том числе и в России, позволит улучшить качество жизни людей с ограниченными возможностями.

Сегодня всеми признается, что эффективному участию инвалида в жизни общества мешают прежде всего барьеры, которые создаются между инвалидом и семьей, где он проживает, и окружающими людьми, а также, к сожалению, образовательными организациями, которые должны ввести такого ребенка в систему образования. Поэтому от среды во многом зависит, станет ли человек с проблемами здоровья полноценным гражданином. Любой опыт организации взаимоотношений между особыми детьми и другими участниками образовательного процесса весьма полезен.

Редакция признательна Л.В. Смирновой за согласие обсудить эту тему на страницах нашего журнала. Уверены, что предлагаемая статья будет интересна широкому кругу читателей.

От редакции

Login or Create
* Forgot password?