TEACHER’S PSYCHOLOGICAL CULTURE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the features of teacher’s psychological culture, the system of values that it represents. Such values as Man, Contact, Experience and Development are defined. The features of teachers’ behavior in different situations of communication: with students, colleagues, students’ parents, are described; different positions of the teacher and feedback of interviewees are analyzed.

Keywords:
teacher’s psychological culture, development, communication, educational environment, value system: Man — Contact — Experience — Development, psychological contamination.
Text

Проблема психологической культуры педагога — не просто современная и актуальная, она «больная» и острая. Не секрет, что педагогу любой образовательной организации особое внимание уделяют все участники образовательного процесса: ему доверяют родители, его контролирует администрация, оценивают обучающиеся, к нему обращаются за советом и помощью, а в случае различных неприятных ситуаций часто видят в нем главного виновника их возникновения. Отношение к педагогу во многом зависит от того, какова его психологическая культура, как он может разрешать различные педагогические коллизии, учитывая особенности их участников, как умеет строить общение, чтобы найти правильный выход из непростой ситуации.

Учитывая сложность проблемы взаимодействия педагога с детьми, родителями, коллегами, редакция обратилась к известному специалисту в области психологической культуры педагога М.И. Кряхтунову с просьбой обсудить эту проблему на страницах нашего журнала. Уверены, что советы ученого будут с благодарностью приняты читателями.

От редакции

References

1. Buber M. Dva obraza very [Faith Two way]. Moscow, Respublika Publ., 1995.

2. Demina L.D., Luzhbina N.A., Ral’nikova I.A. O psikhologicheskoy kul’ture pedagoga-professionala [On the psychological culture of the teacher-professional]. Pedagogicheskoe obrazovanie v sovremennom klassicheskom universitete Rossii: sb. materialov letney pedagogicheskoy shkoly Altayskogo gosudarstvennogo universiteta [eacher education in the modern classical university Russia: Sat. summer school teaching materials Altai State University]. Barnaul, AltGU Publ., 2003.

3. Dubrovina I.V. Psikhologicheskoe obrazovanie v kontekste gumanitarizatsii vysshey shkoly [Psychological education in the context of high school]. Gumanizatsiya obrazovaniya [Humanization of education]. 2005, I. 1.

4. Kolmogorova L.S. Genezis i diagnostika psikhologicheskoy kul’tury mladshikh shkol’nikov [Genesis and diagnosis of psychological culture of younger schoolboys]. Pedagogicheskoe obrazovanie v sovremennom klassicheskom universitete Rossii: sb. materialov letney pedagogicheskoy shkoly Altayskogo gosudarstvennogo universiteta [Teacher education in the modern classical university Russia: Sat. summer school teaching materials Altai State University]. Barnaul, AltGU Publ., 1999.

5. Lifintseva N.I. Formirovanie professional’no-psikhologicheskoy kul’tury uchitelya [Formation of is professional-psychological culture of the teacher]. Moscow; Kursk, Izd-vo KGU Publ., 2000.

6. Motkov O.I. Psikhologiya samopoznaniya lichnosti [The psychology of self-identity]. Moscow, Institut razvitiya lichnosti Publ., 1993.

7. Perlz F., Gudmen P., Khefferlin R. Praktikum po geshtal‘tterapii [Workshop on Gestalt therapy]. St. Petersburg, Peterburg-XXI vek Publ., 1995.

8. Semikin V.V. Psikhologicheskaya kul‘tura v pedagogicheskom vzaimodeystvii. Dokt. Diss. [Psychological culture in pedagogical interaction. Doct. Diss.]. St. Petersburg, 2004.

9. Egorova A.V., Kamanov I.M., Popova M.V. Formirovanie psikhologicheskoy kul’tury lichnosti v sisteme dopolnitel’nogo obrazovaniya detey [Formation of psychological culture of the person in the system of supplementary education for children]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2004.

10. Khaydegger M. Vremya i bytie [Time and Being]. Moscow, Respublika Publ., 1993.

Login or Create
* Forgot password?