FORMING UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIONS OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article discusses the problem of realization of the planned metasubject results of training of younger schoolchildren in view of the requirements of the Federal State Educational Standard — formation of universal educational actions. The author considers the difficulties that a schoolchild has in the learning process, which aimed at forming universal educational actions, are characterized by particular organization of the educational process to the formation and development of communicative teaching specific actions studied in elementary school subjects.

Keywords:
Federal State Educational Standards, universal learning actions, communication skills, diffi culties, the structure of the lesson, meaningful reading, monitoring and evaluation.
Text

* Продолжение. Начало — № 5, 2015. 1

Продолжим разговор о процессе формирования универсальных учебных действий и обсудим проблему развития такого метапредметного результата обучения в начальной школе, как коммуникативные универсальные действия.

Напомним, что метапредметность достижений младшего школьника характеризуется важнейшими показателями. Прежде всего, метапредметный результат выходит за рамки узкопредметного и предполагает способность ученика использовать изученное предметное содержание в различных ситуациях (учебных и жизненных). Обучающийся получает возможность интегрировать общее на основе сходства объектов разных предметных областей. Это обеспечивает условия для того, чтобы учащиеся осознавали (выводили) научное понятие.

References

1. Vasil’eva A.N. Osnovy kul’tury rechi [Fundamentals of speech]. Moscow, Russkiy yazyk Publ., 1990. 248 p.

2. Vinogradov V.V. O teorii literaturnykh stiley [On the theory of literary styles]. Izbrannye trudy [Selected Works]. Moscow, Nauka Publ., 1980, V. 5, pp. 240-249.

3. Vinogradova N.F. Ispol’zovanie proizvedeniy izobrazitel’nogo iskusstva dlya razvitiya svyaznoy rechi mladshikh shkol’nikov [Using the works of art for the development of coherent speech of younger schoolboys]. Nachal’noe obrazovanie [Primary education]. 2015, I. 1, pp. 3-9; I. 2, pp. 3-8.

4. Mikhal’skaya A.K. Osnovy ritoriki: mysl’ i slovo [Basics of rhetoric: thought and word]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1996. 416 p.

5. Knyaz’kov A.A. Pedagogicheskoe rechevedenie: slovar’-spravochnik [Pedagogical rechevedenie: the dictionary catalog]. Moscow, Flinta Publ., Nauka Publ., 1998. 312 p.

6. Formanovskaya N.I. Rechevoy etiket i kul’tura obshcheniya [Speech etiquette and culture of communication]. Moscow, Vysshaya shkola Publ., 1989. 159 p.

7. Shcherba L.V. Izbrannye raboty po russkomu yazyku [Selected works in the Russian language]. Moscow, Uchpedgiz Publ., 1957. 188 p.

Login or Create
* Forgot password?