DEVELOPING INFORMATION COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the issue of postgraduate education, namely further vocational education of primary school teachers. The readers will fi nd a model of development of informational competency of a primary school teacher. The article describes the organizational principles of further vocational education process aimed at development of informational competency of primary school teachers. There is a list of educational process conditions of advanced training of primary school teachers, namely: independent work of a teacher, well-organized informational and educational space, organization of individual educational paths of teachers being trained, application of diff erent forms of education during the training process of teachers, opportunity to apply the works of practical value in professional activity as the result of advanced training. Moreover, the article focuses on criteria for determining the levels of formation of information competency of a primary school teacher, and also describes the indicators of each level: low, intermediate and high.

Keywords:
postgraduate education, primary school teacher, informational competency, model of development of informational competency, conditions, levels and level indicators of formation of information competency of primary school teachers.
Text

В современном российском обществе происходят преобразования, требующие изменения функционирования всех его социальных институтов, в первую очередь системы образования. Начальное общее образование первым вступило на путь преобразования и модернизации. Именно в начальной школе был апробирован, внедрен и, наконец, массово введен Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования (ФГОС НОО). Новые стратегические ориентиры в системе развития начального образования потребовали модернизации не только содержания образования, но и кадрового потенциала.

Современный учитель начальных классов — это высокопрофессиональный, компетентный специалист, имеющий фундаментальную образовательную подготовку, осознающий цели и значение своего профессионального труда в целостной симобильный, знающий возрастные психологические особенности детей младшего возраста, требования к образовательному процессу и владеющий новыми педагогическими технологиями.

Учитель играет важную роль в формировании личности каждого ученика. Он первым встречает ребенка на пороге школы, помогает ему адаптироваться в новой социальной среде и научиться учиться. Учитель начальных классов закладывает фундамент для всех профессий в мире. Педагогами становятся люди, которые имеют крепкую нервную систему, развитые коммуникативные качества, хорошую дикцию, четкую грамотную, эмоционально-окрашенную речь, громкий голос, умение увлечь детей своим предметом, общую эрудицию и многое другое.

References

1. GARANT.RU. Available at: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/96126/#ixzz3hPDU1MaP

2. Zimnyaya I.A. Klyuchevye kompetentnosti kak rezul’tativno-tselevaya osnova kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii [Key competence as eff ectively-target competency-based approach to education]. Moscow, Research center of problems of quality of training Publ., 2004. 42 p.

3. Kolesnikova I.A. Osnovy andragogiki [Basics andragogics]. Moscow, 2007. 167 p.

4. Markova A.K. Psikhologiya truda uchitelya [Psychology teacher]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1993. 92 p.

5. Selevko G.K. Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv [Pedagogical technologies based on information and communication tools]. Moscow, NII shkol‘nykh tekhnologiy Publ., 2005. 208 p.

6. Trishina S.V. Informatsionnaya kompetentnost’ spetsialista v sisteme dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya [Information competence of the expert in system of additional vocational training]. Available ta: http://www.eidos.ru/journal/2004/0622-09.htm

Login or Create
* Forgot password?