The article describes the process of efficiency estimation of different variants for locating an enterprise for the production of corrugated veneer panels using a specialized simulation model developed at Petrozavodsk State University. A corrugated veneer panel is a new type of panel-type building facing materials intended for interior decoration. Panels of this type are made of softwood veneer, the processing volumes of which in the Republic of Karelia are currently insignificant, and local loggers experience certain difficulties with its sale. The solution to the problem is based on the use of a simulation model of traffic flows in timber transport, implemented in the AnyLogic software environment. Using the proposed simulation model, it is possible to obtain accurate estimates of the operating speed of timber trucks on a specific route, taking into account road conditions, speed limits, and changes in the traffic intensity on different sections of the route. This makes it possible to compare the economic efficiency of different variants for traffic flows organizing. For comparison, the options of production placement in Medvezhyegorsk and Pryazha were selected. In this case, seven southern forestries of the Republic of Karelia act as sources of resources. The obtained results allow us to conclude that the placement of the enterprise for the production of corrugated veneer panels in Pryazha is more profitable. In this case, the total transport costs are 2% less, which corresponds to savings of 5.8 million rubles per year. In this case, the annual run of all trucks is reduced by 42,900 km, which is 3.5%, but this does not lead to a reduction in the total trucks operating time, since the average operating speed is 0.6% less than in the case of placement in Medvezhyegorsk. The average specific transport costs when placing the plant in Pryazha are 24.1 rubles/m3 less. Thus, a 3.5% reduction in the run leads to a reduction in costs by only 2%.
supply chains; forest transport; wood procurement; simulation modeling; traffic intensity; transport costs; timber truck
Введение
Изменения, происходящие в последние годы в экономике России, в том числе, обусловленные взятым курсом на широкое импортозамещение, развитие глубокой переработки природных ресурсов внутри страны, сокращением экспорта товаров с низкой степенью переработки, санкционной политикой ряда западных стран и т. д. требуют выработки новых эффективных решений по использованию древесины в промышленных и потребительских целях [1]. Данная проблема особенно актуальна для приграничных районов, в течение длительного времени ориентировавшихся именно на экспорт многих видов продукции. Отсутствие таких решений или их недостаточная эффективность станет причиной снижения объемов лесозаготовок и далее по цепочке, к необходимости уменьшения объемов переработки древесины и последующему сокращению занятости населения, что может привести к весьма негативным экономическим и социальным последствиям. Поэтому представляется актуальной разработка новых способов переработки временно невостребованных видов древесины и новых видов продукции их нее.
Новым перспективным материалом именно такого рода является гофрошпонная панель. Гофрошпонная панель – это новый вид строительных облицовочных материалов панельного типа, предназначенный для внутренней отделки помещений [2, 3]. Такие панели изготавливаются из шпона мягколиственных пород древесины, объемы переработки которой в Республике Карелия в настоящее время незначительны, и местные лесозаготовители испытывают определенные трудности с ее сбытом. Поэтому создание нового предприятия по производству гофрошпонных панелей с годовым объемом переработки около 240 000 м3, позволило бы в существенной мере увеличить эффективность функционирования лесного комплекса региона.
Важное значение имеет правильный выбор конкретного места размещения нового производства, в первую очередь с точки зрения бесперебойного снабжения предприятия сырьем при обеспечении приемлемого уровня затрат на транспортировку древесины. Это определяется тем, что по разным данным [4-7] транспортная составляющая в производственных затратах лесозаготовительных и деревообрабатывающих предприятий может достигать 50-60%.
Данная статья посвящается описанию процесса оценки эффективности организации транспортных потоков для разных вариантов размещения предприятия по производству гофрошпонных панелей с помощью специализированной имитационной модели, разработанной в Петрозаводском государственном университете.
1. Sokolov A.P., Pituhin E.A., Shabaev A.I., Galaktionov O.N., Zyateva O.A. Koncepciya informacion-noy sistemy podderzhki prinyatiya resheniy po povysheniyu effektivnosti funkcionirovaniya lesnogo komplek-sa. // Programmnaya inzheneriya. – 2023. – T.14, № 9. – S.419-430. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.17587/prin.14.419-430
2. Galaktionov O.N., Sukhanov Yu.V., Vasilev A.S., Kuzmenkov A.A. Corrugated veneer joinery and construc-tion material and its sound insulation properties // E3S Web of Conferences: Ural Environmental Science Forum “Sus-tainable Development of Industrial Region” (UESF-2024) – 2024. – N531. – P.01042. DOI: http://dx.doi.org/10.1051/e3sconf/202453101042
3. Galaktionov O.N., Sukhanov Yu.V., Vasilev A.S., Kuzmenkov A.A., Kuznecov A.V., Lukashevich V.M. Evaluating thermal insulation property of the corrugated veneer birch wood panel offered to use as a modern cladding material for interior decoration // Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research. – 2023. – vol.13, N2. – P.357-360. DOI: http://dx.doi.org/10.33543/1302
4. Audy J., D’Amours S., Rönnqvist M. Planning methods and decision support systems in vehicle routing prob-lems for timber transportation: a review // International Journal of Forest Engineering. – 2022. – 34(5). – P. 1-25. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/14942119.2022.2142367
5. Ivannikov V., Bukhtoyarov V., Kvitko K., Shvyrev A. Improvement of the methodology for the design of technological transport of timber industry enterprises // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. – 2020. – vol. 1001. – 012031. DOI: http://dx.doi.org/10.1088/1757-899X/1001/1/012031
6. Leonello E.C., Acuna M., Brown M., Esperancini M.S.T., Ballarin A.W., Guerra S.P.S., Eufrade-Junior H.d.J. The Impact of Wood Moisture Content on the Productivity and Costs of Forest Energy Supply Chains in Southeast Brazil // Forests. – 2024. – 15. – 139. DOI: https://doi.org/10.3390/f15010139
7. Mokhirev A., Gerasimova M., Pozdnyakova M. Analysis of the cost structure of timber transportation and their seasonal dynamics // Forestry Engineering Journal. – 2020. – 10(2). – P. 123-133. DOI: http://dx.doi.org/10.34220/issn.2222-7962/2020.2/12
8. Hasani A., Khosrojerdi A. Robust global supply chain network design under disruption and uncertainty con-sidering resilience strategies: A parallel memetic algorithm for a real-life case study. // Transport Res E-Log. – 2016. – N87. – P. 20-52. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tre.2015.12.009
9. Ivanov D., Tsipoulanidis A., Schönberger J. Global Supply Chain and Operations Management: A decision-oriented introduction into the creation of value. – New York: Springer, 2017. – 578 p.
10. Ivanov D. Structural Dynamics and Resilience in Supply Chain Risk Management – New York: Springer, 2018. – 320 p.
11. Mistree F., Allen, J., Khosrojerdi A., Rasoulifar G. Architecting Fail Safe Supply Networks. – CRC Press, 2017. – 358 p.
12. Alfer'ev D.A. Agent-orientirovannoe modelirovanie ustoychivoy lesnoy deyatel'nosti // Iskus-stvennye obschestva. – 2023. – T. 18. – Vypusk 4. DOI: http://dx.doi.org/10.18254/S207751800028426-7
13. Sokolov A.P., Osipov E.V. Imitacionnoe modelirovanie proizvodstvennogo processa zagotovki drevesiny s pomosch'yu setey Petri // Lesotehnicheskiy zhurnal. – 2017. – №3. – S.307-314. DOI: http://dx.doi.org/10.12737/article_59c2140d704ae5.63513712
14. Rukomoynikov K.P., Mohirev A.P., Medvedev S.O., Derbeneva E.Yu. Otdel'nye osobennosti imitaci-onnogo modelirovaniya tehnologicheskogo processa vyvozki drevesiny // Nauka i biznes: puti razvitiya. – 2020. – № 10 (112). – S. 104-107.
15. Kruchinin I.N. Imitacionnoe modelirovanie vzaimodeystviya hodovoy chasti lesotransportnoy ma-shiny s opornoy poverhnost'yu // Modernizaciya i nauchnye issledovaniya v transportnom komplekse. – 2016. – T. 1. – S. 62-65.
16. Legkiy S.A. Metodicheskiy podhod k raschetu tarifov na gruzovye avtomobil'nye perevozki // Vesti Avtomobil'no-dorozhnogo instituta. – 2022. – №1(40). – S. 64-75.
17. Sokolov A.P. Ocenka effektivnosti processov transportirovki drevesiny s pomosch'yu imitacion-nogo modelirovaniya // Resursy i tehnologii: integraciya nauki i biznesa: Materialy I Mezhdunarodnogo in-zhenernogo foruma. – Petrozavodsk, 2024. – S.232-235.
18. Shvedovskiy P.V., Klebanyuk D.N. Izyskaniya i proektirovanie avtomobil'nyh dorog. – Moskva: In-fra-Inzheneriya, 2021. – 616 s.
19. Goryaeva E.V., Mokhirev A.P., Medvedev S.O., Bragina N.A. Analysis of the Distribution of Movement Speed from Time of Day // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. – 2021. – 720. – 012029. DOI: http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/720/1/012029
20. Markuc V.M. Transportnye potoki avtomobil'nyh dorog. – Moskva: Infra-Inzheneriya, 2018. – 148 s.
21. Strategiya razvitiya lesnogo kompleksa Respubliki Kareliya do 2030 goda: Utverzhdena rasporyazheni-em Pravitel'stva Respubliki Kareliya № 235r-P 29 marta 2019 g. – 56 s.
22. Ob utverzhdenii osobennostey rezhima rabochego vremeni i vremeni otdyha, usloviy truda vodite-ley avtomobiley: Prikaz Ministerstva transporta RF ot 16 oktyabrya 2020 g. № 424.



