LEADERSHIP COMPETENCE AND DETERMINATION OF THE LEVEL OF ITS DEVELOPMENT IN THE STUDENT COMMUNITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
Our study focuses on the possibility of using technology of mass monitoring of leadership, opportunities for selecting students with leadership qualities and their development in the educational process. It is assumed that the leadership, although it is genetically determined, but under the influence of directed learning, can be improved and the severity can be increased. Objective knowledge of the personal qualities of the individual students will approach the issue of education. The possibility of purposeful selection of students for leadership qualities will improve the effectiveness of training by teaching students those roles, which is adequate to their psychophysical possibilities.

Keywords:
leader, personality, activity, creativity
Text

Введение/Обзор литературы

Современное общество характеризуется быстрой сменой ценностей и отношений, интенсивными реформами во всех областях: экономической, политической, социальной и культурной, и нуждается в специалистах, способных быстро и нестандартно решать возникающие вопросы и проблемы.

Работодатели ставят перед университетами задачу подготовки профессионалов высокого уровня, обладающих лидерскими качествами. Именно такая категория специалистов, умеющих работать в команде и способных сплотить, объединить людей, привлечь внимание к новым идеям, убедить в своей правоте, и позволяет им принимать важные решения и нести за них ответственность. Авторы работ, посвященных эффективности высшего образования в России, не обошли вниманием это направление.

Наше исследование посвящено возможности использования в педагогическом процессе технологий массового мониторинга лидерских качеств, возможности отбора студентов, обладающих лидерскими качествами, и их развитию.

В настоящее время в системе подготовки студентов их личностным особенностям уделяется недостаточно внимания. Одной из причин такого положения дел является отсутствие объективной информации о личностных особенностях студентов в той форме, в которой ее можно было бы применить в педагогическом процессе.

Проблема лидерства, в силу ее особой значимости, в течение продолжительного времени является объектом исследований как отечественной, так и зарубежной науки. В научных публикациях в зависимости от методологических подходов и концепций довольно широко представлены теории лидерства, рассмотрены составляющие лидерства в различных социальных слоях, выделены типы лидеров, определены принципиальные различия между понятиями «лидер» и «менеджер». Выделены основные типы лидеров (харизматический и трансформационный), лидерство разделено на формальное и неформальное, выявлены приемы, которыми пользуются удачливые лидеры [3, 6, 21, 22, 14, 18, 19, 13, 24, 25, 11, 5].

References

1. Banker K. Razvitie sposobnosti k izmeneniju. Kak pomoch’ vashim sotrudnikam prinjat’ peremeny / Kerri Banker [Development of the ability to change. How to help your employees to accept change / Kerry Bunker; Center for Creative Leadership] Moscow, Mann, Ivanov and Farber, 2013. 112 p.

2. Bal V. Usilivaem stresoustojchivost’. Kak uspeshno nejtralizovat’ negativnyj stress. [How to successfully neutralize the negative stress] / Vidula Bal, Majkl Kempbell, Sharon Makdaujell; Ceuter for Creative Leadership Navigator dlja lidera), Moscow, Mann, Ivanov and Farber, 2013. 112 p.

3. Bozhovich L. I. Problemy formirovanija lichnosti. [The problem of identity formation] - Moscow, 1995, 352 p.

4. Buharkova O. V., Gorshkova E. G. Imidzh lidera: tehnologija sozdanija i prodvizhenija. Treningovaja programma. [The image of the leader: technology development and promotion. Training program], St. Petersburg., Rech., 2007. 222 p.

5. Volokov I. P. Rukovoditelju o chelovecheskom faktore: social’no-psihologicheskij praktikum [The head of the human factor: the socio-psychological workshop]. Lenizdat, 1989. 221 p.

6. Vse grani liderstva. Harvard Business Review; Rossija janvar’-fevral’ [All faces of leadership. Harvard Business Review] Russia, January-February, 2005.

7. Goldner E. Analiz organizatcii // Sociologia segodnya/ Problemy i perspektivy. [Analysis of organizations // Sociology today. Problems and prospects] Moscow. 1967.

8. Grayson J., O.Deyl K. Amerikanskii menedgment na poroge XXI veka [American management at the threshold of the twenty-first century] - Moscow, 1995. 215 p.

9. Davidjuk G. P. Student i ego dejatel’nost’. [Student and his activities]. Minsk, 1979.

10. Dalton M. Razvivaem vospriimchivost' k obucheniyu. Kak izvlech uroki iz sobstvennogo opyta [Developing receptiveness to learning. How to learn from their own experience] Maxine Dalton; Center for Leadership. Moscow: Mann, Ivanov and Farber, 2013. 112 p. (Navigator for the leader).

11. Dubovskaja E. M. Vlijanie lidera na sverstnikov v junosheskih gruppah. [The influence of peers on the leader in youth groups] Author. diss. Candidate. psychol. Science. Moscow, 1984. 22 p.

12. Zherebova N. S. K voprosu o vydvizhenii liderov v studencheskih gruppah. [On the nomination of the leaders in student groups].

13. Zherebova N. S. Liderstvo v malyh gruppah - avtoref. diss. kand. filos [Leadership in small groups - Author. diss. Candidate Philosophy], Science. - Leningrad, 1969. 15 p.

14. Zeer Je. F. Professional’noe stanovlenie lichnosti inzhenera. Professional development of the individual engineer. Sverdlovsk, 1988.

15. Kalarko A. Treniruem adaptivnost’. Kak jeffektivno prohodit’ cherez izmenenija [Practising adaptability. How to effectively pass through the change] / Allan Kalarko, Dzhoan Gurvis: Center for Creative Leadership. - Moscow, Mann, Ivanov I and Farber, 2013. 112 p.

16. Kalashnikov A. I. Nauka pobezhdat’. Treningi liderstva i prodlenie konfliktov [Science of Winning. Leadership training and extension conflicts], St. Petersburg. “Rech“, 2008. 215 p.

17. Kargin N. N. Kompleksnyj podhod i problemy sovershenstvovanija sistemy obrazovanija // Zhurnal prikladnoj psihologii, IP «RAO» [An integrated approach and the problem of improving the education system // Journal of Applied Psychology. 2007. № 1. Р. 80-88.

18. Kargin N. N. Sistemnaja metodologija: mehanizm formirovanija obraza specialista v sisteme obrazovanija. (Na primere industrii turizma) // Zhurnal prikladnoj psihologii [System methodology: the mechanism of forming the image of a specialist in the education system. (For example, the tourism industry). // Journal of Applied Psychology], 2007. № 7.

19. Kovalev A. G. Kollektiv i social’no-psihologicheskie problemy rukovodstva [The collective and socio-psychological problems of leadership]. Moscow, Publishing House of Political Literature, 1975.

20. Kon I. S. Sociologija lichnosti. [Legal personality] Moscow, 1967.

21. Kolesnikov Ju. S., Rubin B. G. Student glazami sociologa. [Rubin BG The student sociologist eyes], Rostov, 1968.

22. Krichevskij R. L. Mehanizmy liderstva v junosheskih kollektivah. Problemy detskoj i pedagogicheskoj psihologii. [Mechanisms of leadership in the youth teams. The problem of child and educational psychology.] MY. 2. M. , 1976. 264 p.

23. Lisovskij V. T. Molodezh’ o vremeni i o sebe [The youth about time and about himself] Pedagogika. 1998. № 4. 41 p.

24. Lider i ego komanda. Praktikum raboty trenerov i konsul’tantov v organizacijah. Pod redaktsiei N. V. Kljuevoj. [Leader and his team. Workshop trainers and consultants working in organizations / Edited by N. Kliueva. «Speech», St. Petersburg, 2008, 208 p.

25. Lichnost’ i gruppa. Uchenye zapiski, tom. 468. [Personality and group. Scientists note that. 468.] Leningrad: Leningrad State Pedagogical Institute named after Herzen, 1971. P. 139-157.

26. Maslova N. F. Stili rukovodstva kak sposob social’no-psihologicheskogo vozdejstvija. / Rukovodstvo i liderstvo. Sbornik nauchnyh trudov. [Leadership styles as a way of social and psychological impact. / Management and Leadership. Collection of scientific papers]. Leningrad: Leningrad State Pedagogical Institute named after Herzen, 1973. P. 45-53.

27. Morozov I. E. Razvitie liderskih kachestv u studentov v processe vuzovskogo obuchenija. Dissertacija na soiskanie uchenoj stepeni kandidata psihologicheskih nauk. [The development of leadership skills for students in the high school training. Dissertation for the degree of candidate of psychological sciences] Moscow, 2006.

28. Obozov N. N. Psihicheskie processy i funkcii v uslovijah individual’noj i sovmestnoj dejatel’nosti // Problema obshhenija v psihologii. Red. B.F.Lomov. [Mental processes and functions in terms of individual and joint activities The problem of communication in psychology. Ed. B.F. Lomov] Moscow, 1981.

29. Palli M. Formirovane stoikosti: Kak protzvetat' vo vremya peremen [Formation of resistance. How to thrive in times of change] / Mary Lynn, Polly and Michael Wakefield; Cente for Creative Leadership. - M.: Mann, Ivanov and Farber, 2013. 112 p.

30. Parygin B. O. Osnovy social’no-psihologicheskoj teorii [Fundamentals of social psychological theory.] Moscow, Mysl, 1971. 351 p.

31. Parygin B. D. Rukovodstvo i liderstvo [Governance and leadership]. Leningrad, 1973.

32. Petrovskij A. V. Lichnost’. Dejatel’nost’. Kollektiv [Personality. Activity. Team.] Moscow, Politizdat, 1982. 225 p.

33. Rebrik S. Menedzhment: Uroki Tome Piterse i drugih guru biznesa / S. Rebrik, 2-e izd [Management: Lessons from Tom Peters and other business gurus], Moscow, Eksmo, 2007. 160 p.

34. Umanskij L. I. Pojetapnoe razvitie gruppy kak kollektiva / Kollektiv i lichnost’ [The gradual development of the group as a group / team and personality]. Moscow, Nauka, 1975. 184 p.

35. Bogardus E. Leaders and Leadership. New York, 1934. P. 138.

36. Stogdill R. M. Handbook of Leadership.New York, 1974. P. 51, 52.

Login or Create
* Forgot password?