PROFESSIONAL AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A UNIVERSITY AS A RESOURCE FOR CONTINUOUS EDUCATION OF HIGHER SCHOOL TEACHERS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The very essence of changes, emerging in the domain of educators’ professional life implicates the need to activate axiological resources of educators continuous education. Axiological basis for developing the process of continuous education of teachers would allow the consistent advance towards the ideal of harmony, conceived as the value orientation of the new-type civilization. So it is of paramount importance to develop insights concerning axiological approach capabilities in using potential of education for developing and improving higher school teachers’ skills to deal with the contents of their inner and professional values. The paper considers the ways to enhance quality of higher education by means of professional educational activities optimization. For this purpose the authors propose to examine the potential of continuous professional education. Specifics of assisting teachers to find their individual educational routes are determined by the axiological approach to modeling the modern contents and technologies of higher school teachers’ continuous education.

Keywords:
continuous education, teacher’s professional activities, professional and educational environment, higher school teacher, axiological content of education.
Text

Одним из направлений социально-экономического развития страны, согласно Плану мероприятий («дорожная карта») «Изменения в отраслях социальной сферы, направленные на повышение эффективности образования и науки» (распоряжение Правительства РФ от 30 декабря 2012 г. № 2620-р.), является значительное повышение эффективности образования и науки в период с 2012 по 2018 г., в том числе через формирование в стране системы эффективных университетов.

Способ повышения эффективности университетов предполагает в том числе введение практики «эффективных контрактов», которая должна создать здоровую конкуренцию среди научно-педагогических работников и, как следствие, обеспечить формирование корпуса эффективных преподавателей. Характер требуемых изменений, задачи, которые ставятся перед современным преподавателем отечественной высшей школы, — все это актуализирует вопрос: нужны ли дополнительные усилия со стороны университета, чтобы обеспечить новое качество его профессиональной деятельности? В рамках ответа на этот вопрос необходимо обратиться к ресурсам непрерывного образования профессионала, которое сегодня рассматривается в качестве формы существования человека в профессии, обеспечивая все требуемые изменения в личности или деятельности работника.

References

1. Ezhova T.V. Proektirovanie pedagogicheskogo diskursa: metodologiya, teoriya, praktika [Designing pedagogical discourse: methodology, theory, practice]. Moscow, Gumanit. izd. tsentr VLADOS Publ., 2008. 320 p.

2. Kozyrev V.A. Teoreticheskie osnovy razvitiya gumanitarnoy sredy pedagogicheskogo universiteta [The theoretical basis for the development of the humanitarian environment of pedagogical university]. St. Petersburg, RGPU Publ., 1999. 275 p.

3. Mitina G.V. Personifitsirovannaya model’ podgotovki pedagogov k soprovozhdeniyu sotsializatsii mladshikh shkol’nikov [Personalized model of training of teachers to support the socialization of younger schoolboys]. V mire nauchnykh otkrytiy [In the world of scientific discoveries]. 2014, I. 11.7 (59), pp. 2507-2521.

4. Plugina A.M. Akmeologicheskaya kontseptsiya professional’nogo stanovleniya prepodavatelya vysshey shkoly. Dokt. Diss. [Akmeologichesky concept of professional formation of the teacher of high school. Doct. Diss]. Moscow, 2009. 38 p.

Login or Create
* Forgot password?