PROBLEMS OF ADAPTATION OF CHINESE STUDENTS IN THE PREPARATORY DEPARTMENT OF THE RUSSIAN TECHNICAL UNIVERSITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the problems of adaptation of Chinese students in the preparatory faculty of the Russian technical universities. There are marked differences in the systems of teaching in China and in Russia. The article describes traditional features of Chinese national character and their changes in recent years. It analyzes changes in Chinese students. The necessity of taking into account individual characteristics of Chinese students and creating a favorable psychological-pedagogical conditions of cooperation in the classroom are described.

Keywords:
problems of adaptation of Chinese students, the differences in the systems of teaching, changes in contingent consideration individual characteristics of Chinese students, psychological and educational cooperation.
Text

Закончился Год Китая в России, а 2013 г. был Годом России в Китае. Этот период способствовал улучшению взаимопонимания наших народов и стимулировал улучшения в сфере сотрудничества соседствующих государств в области образования. В последнее время руководство нашей страны увеличивало инвестиции в эту сферу. Вследствие этого значительно улучшились условия жизни и учебы в российских университетах, в том числе и в МГТУ имени Н.Э. Баумана.

Десять лет назад китайские студенты представляли самую большую по численности группу иностранных учащихся дневных отделений российских вузов(13 тыс. чел. в 2005/2006 академическом году). С тех пор число китайских студентов в России продолжает расти. Чем привлекательно российское вузовское образование для китайцев? Сравнительно с Европой и США наше образование дешевле и поэтому посильно китайской семье со средними доходами. А если учесть хорошее качество обучения в крупных государственных вузах, давние традиции дружбы с великим соседом, интерес китайцев к нашей богатейшей культуре, то зачастую это предопределяет выбор в пользу России [1, 24 с.].

Студент, приехавший в наш университет на учебу, попадает на подготовительное отделение, чтобы в достаточной степени в течение года изучить русский язык. В дальнейшем это даст ему возможность получить техническое образование на русском языке, общаться со студентами и преподавателями, жить в иноязычной языковой среде. Поэтому этот начальный год зачастую является решающим в его судьбе.

References

1. Kulikova O.V. Osobennosti motivatsii ucheniya inostrannykh studentov [Features of motivation of teaching foreign students]. Aktual’nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk [Actual problems of the humanities and natural nauk]. 2009, i. 8, pp. 229-232.

2. Pimenova N.Yu. O strategii prodvizheniya rossiyskogo obrazovaniya na mezhdunarodnyy rynok [On the strategy of promoting Russian education on the international market]. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz [University Management: Practice and Analysis]. 2006, i. 1, pp. 15-26.

3. Pimenova N.Yu. Prodvizhenie rossiyskogo obrazovaniya na mezhdunarodnyy rynok [Promotion of education in Russia in the international market]. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz [University Management: Practice and Analysis]. 2006, i. 1, pp. 15-26.

4. Rykova S.A., Kirisheva I.E. Sotsial’no-kul’turnye i lichnostnye osobennosti sotsializatsii inostrannykh studentov (na primere kitayskikh studentov Vladivostokskogo gosudarstvennogo universiteta ekonomiki i servisa) [Sociocultural and personal characteristics of socialization of foreign students (for example, Chinese students Vladivostok State University of Economics and Service)]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya [Modern problems of science and education]. 2013, i. 1.

Login or Create
* Forgot password?