LEARNING TO COMMUNICATE IN RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: THE PRINCIPLES, METHODS, TECHNIQUES, RESULTS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The principle of learning is the basic category of any technique. In teaching Russian as a foreign language is recommended to follow the principles, is a system of components. The author in the article reflects the most effective methods and techniques of training trials. It is known that training is only effective when students exhibit cognitive activity and interest. Therefore, taking into account the interests of learners, allocated special teaching methods, while properly integrating them to better learn the language. Knowledge of systems identified in the research process of learning Russian as a foreign language will simplify the process of language teaching in the classroom, in accordance with its laws, to display the content of the educational material, to choose the most appropriate forms and methods of teaching, thereby gradually achieving efficiency of mastering RCTs. Foreigners can freely acquire communication in Russian, Russian language to understand and apply this knowledge in practice, if the right to build the learning trials, taking into account the basic principles outlined in this article.

Keywords:
RCT (Russian as a foreign language), the principle of consciousness and activity of students, linguistic principles RCT systems principle, concentric features material delay on stylistic, communicative orientation, verbal advance.
Text

Одной из базисных категорий любой методики является, безусловно, принцип обучения. Будучи фундаментом процесса обучения, принципы определяют требования как к учебному процессу в целом, как и к его важнейшим составляющим (целям, задачам, методам, средствам, организационным формам). Не является исключением в этом смысле и методика РКИ (русского как иностранного). Принципы, которыми следует руководствоваться в преподавании русского языка как иностранного, представляют собой систему из общедидактических, лингвистических и методических составляющих.

Исходными при определении содержания обучения и наиболее эффективных методов и приемов работы над учебным материалом являются общедидактические принципы, которые образуют «определенную систему исходных, дидактических требований к процессу обучения, выполнение которых обеспечивает его необходимую эффективность». Общедидактические принципы отражают основные положения теории образования и обучения, разрабатываемые в дидактике. Остановим внимание на ведущих принципах, базовых для обучения иностранцев. Принцип научности предполагает соответствие учебного предмета «Русский как иностранный» достоверным лингвистическим сведениям о русском языке и особенностям его функционирования в разных ситуациях речевого общения, что обеспечивается соблюдением соответствующих  образовательных стандартов.

References

1. Antonova V.E., Nahabina M.M., Tolstyh A.A. Doroga v Rossiyu. Uchebnik russkogo yazyka (pervyy sertifikatsionnyy uroven’) [Road in Russia. Textbook of Russian language (the first certification level)]. Moscow, Zlatoust Publ., 2009.

2. Antonova V.E., Nahabina M.M., Tolstyh A.A. Doroga v Rossiyu. Uchebnik russkogo yazyk (elementarnyy uroven’) [Road in Russia. Russian textbooks (elementary level)]. Moscow, Zlatoust Publ., 2009.

3. Varlamova I.Yu. Progress. Lingafonnyy kurs. Elementarnyy uroven’ [progress. Linguaphone course. Elementary]. Moscow, Izd-vo RUDN Publ., 2012.

4. Tungusova G.I., Va Lu. Fonetika [Phonetics]. Irkutsk, Irkutskiy un-t Publ., 2006.

Login or Create
* Forgot password?