ON CONSTRUCTING THE SYSTEM OF ELECTIVE MATH COURSES IN SUBJECT ORIENTED EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Тhe paper is aimed to help the inconsistency between the training of school graduates and requirements of universities for first-year students through the creation of training courses in profession-oriented classes. A variant of construction of elective courses for subject oriented classes is exemplified though the analysis of several topics from «Mathematics and Informatics». A sample program of elective course «Arithmetic and geometric progression and introduction to the theory of limits» recommended for all profiles is displayed. On the basis of these principles it is possible to develop other programs of elective courses for majoring classes on various subjects. The program contains all the necessary components, along with examples of tasks, materials for practical classes and individual work.

Keywords:
mathematics majoring, elective math courses, progression, limit and differential quotient.
Text

В 2002 г. была принята «Концепция профильного обучения на старшей ступени общего образования», утвержденная Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 18 июля 2002 г. № 2783. Согласно утвержденной концепции «Модель общеобразовательного учреждения с профильным обучением на старшей ступени предусматривает возможность разнообразных комбинаций учебных предметов, что и будет обеспечивать гибкую систему профильного обучения» [1, с. 31]. Приказом Министерства образования № 413 от 17 мая 2012 г. был утвержден Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования (ФГОС С(П)ОО). В этом документе определены основные положения об основной образовательной программе. В частности, в нем говорится, что «Основная образовательная программа может включать как один, так и несколько учебных планов, в том числе учебные планы различных профилей обучения» [8, с. 45].Уже начиная с 2003 г. (Постановление Правительства от 09 июня 2003 г. № 334) некоторые школы начали осуществлять переход на профильное обучение.

References

1. Galkina T.I, Suhenko N.V. Organizacija profil’nogo obuchenija v shkole [Organization of the profile educating is at school]. Kniga sovremennogo zavucha [Book of modern head of the teaching department]. Rostov-on-Don, Feniks Publ, 2006. 256 p.

2. Egerev V.K., Zajcev V.V., Kordemskij B.A. Sbornik zadach po matematike dlja postupajushhih vo vtuzy [A collection of problems for those entering higher technical educational institutions]. Moscow, OOO «ONIKS 21 vek» Publ., OOO «Mir i obrazovanie» Publ, 2005. 608 p.

3. Kulanin E.D. 3000 konkursnyh zadach po matematike [3000 competitive problems in mathematics]. Moscow, Ajris-press Publ, 2005. 624 p.

4. Mardakhaeva E.L. Continuity in teaching mathematical analysis: history and methodology of the question. Vestnik Vserossijskoj gosudarstvennoj nalogovoj akademii MNS Rossii [Bulletin of the Russian state tax Academy of the Ministry for taxes and levies of Russia]. Moscow, VGNA MNS Rossii Publ, 2003, I. 1, pp. 93-98.

5. Mordkovich A.G. Algebra i nachala matematicheskogo analiza. 10 klass (profil’nyj uroven’) [Algebra and beginning of mathematical analysis. 10 class (profile level)]. Moscow, Mnemozina Publ., 2010. 239 p.

6. Mordkovich A.G. Algebra i nachala analiza. 10-11 kl.: Zadachnik dlja ob-shheobrazovat. uchrezhdenij [Algebra and beginning analysis. 10-11 grades: Tasks for general educational institutions]. Moscow, Mnemozina Publ, 2000. 315 p.

7. Zubareva I.I., Mordkovich A.G. Programmy. Matematika. 5-6 klassy. Algebra. 7-9 klassy. Algebra i nachala matematicheskogo analiza. 10-11 klassy [Program. Math. 5-6 classes. Algebra. grades 7-9. Algebra and beginning mathematical analysis. 10-11 grades]. Moscow, Mnemozina Publ, 2011. 63 p.

8. Federal’nyj gosudarstvennyj obrazovatel’nyj standart srednego (polnogo) obshhego obrazovanija [Federal state educational standard of secondary (complete) General education]. Moscow, Prosveshhenie Publ. 2013. 48 p.

9. Shahmejster A.H. Mnozhestva. Funkcii. Posledovatel’nosti [Assemblage.Function.Numerical sequence]. St. Petersburg, CheRo-na-Neve Publ, 2004. 296 p.

10. Available at: http://festival.1september.ru/articles/628058/

11. Available at: https://ege.yandex.ru/mathematics/question/B9/

12. Available at: http://alexlarin.net/

Login or Create
* Forgot password?