DIALOGUE-BASED INTERACTION AS A KEY INSTRUMENT IN ACTUALIZING SOCIO-PERSONAL COMPETENCE: INNOVATIONAL APPROACHES
Abstract and keywords
Abstract (English):
FL communicative competence is composed of inherent components, such as: knowledge of the means of the target language and socio-cultural context in which these means are used. Also it implies certain skills of building a FL discourse, which generate a culturally-significant creative speech product. The article examines some communicative-cognitive approaches to introduce knowledge to students. Analytical analysis of intellectual actions with words leads researchers to the understanding that they create cognitive retention of the material, which is then withdrawn by the speakers from the back of their memory and used in speech. Self-organizing personalities actualize the text based on a real situation, in the form of a discourse. Therefore, educational environment should provide student’s immersion in the environment of FL culture and vocationally-marked situations and problems. This becomes possible with the network model, which involves a discussion of personal achievements compared to the joint, collective product. In fact, this model is highly interactive because it implements emotions and values, interactional and ideological functions of communication.

Keywords:
communicative-cognitive approach, stereotypes, to actualize the communication text, discourse, joint creative product.
Text

Современный постиндустриальный период характеризуется переходом от экономики, основанной на использовании природных ресурсов, к экономике, имеющей глобальную ценность, пропущенную через индивидуальное сознание, – экономике знаний. И это не случайно. В наши дни у специалиста возникают особые методы восприятия и осмысления  мира, налаживания своего общения с этим миром, равно как и применения интеллектуальных стратегий при организации межкультурного профессионального взаимодействия. Аксиоматично утверждение о том, что человек, не научившийся быть в диалоге с миром, порождать себя как участника культурного диалога, не может быть свободным ни в политической, ни в экономической, ни в других сферах жизни.

В контексте расширения траекторий самоопределения студентов-нефилологов и их последующей инновационной деятельности в динамично развивающихся сферах науки, бизнеса и высоких технологий важно переосмыслить проблематику коммуникации как диалогического взаимодействия профессионала с носителями иных социокультурных кодов. Каковы структурные элементы коммуникации, чем обусловлена ее осмысленность, что лежит в основе становления индивидуального языкового интеллекта, какие формы приобретает межкультурное взаимодействие с развитием электронных средств обучения (ЭСО)? Это лишь неполный перечень вопросов, которые волнуют социологов и филологов, образовательных политиков и лингводидактов.

Социологи трактуют диалогическую сущность образовательной деятельности как условие воспроизводства и трансформации системы социокультурных отношений. Включенность образования (в том числе языкового) в систему общественных отношений – закономерное явление, при котором диалогичность является стержневой формой актуализации социально-личностной компетенции и основным признаком развитой личности.

References

1. Alefirenko N.F. Lingvokulturologiya: tsennostno-smyislovoe prostranstvo yazyika [Linguistics: the value-semantic space]. Moscow, Flinta Publ., Nauka Publ., 2012.

2. Kapterev A.I. Informatizatsiya sotsiokulturnogo prostranstva [Informatization of social and cultural space]. Moscow, 2004.

3. Korol A.D. Chelovekosoobraznyiy komponent setevoy pedagogiki: v knige Evristicheskoe obuchenie [Humaniform component network pedagogy: in the book heuristic learning]. In 5 Volumes. V. 4. Internet i telekommunikatsii (seriya «Innovatsii v obuchenii») [Internet and telecommunications (series “Innovation in education”)]. Moscow, Eydos Publ., ublishing House of the Institute for Educational Rights, 2012, pp. 28-36.

4. Mamardashvili M.K., Pyatigorskiy A.M. Simvol i soznanie. Metafizicheskie rassuzhdeniya o soznanii, simvolike i yazyike [Symbol and consciousness. Metaphysical reasoning about consciousness, symbolism and language]. Moscow, School “Languages of Russian Culture” Publ., 1999.

5. Milrud R.P. Razvivayuschee obuchenie sredstvami inostrannogo yazyika v sredney shkole. Dokt. Diss. [Developing training by foreign language in high school. Doct. Diss.]. Moscow, 1992.

6. Milrud R.P., Maksimova I.R. Informatsionno-pedagogicheskie tehnologii v obuchenii inostrannyim yazyikam: suschnost, istoriya, sovremennost [Information and educational technology in teaching foreign languages: the nature, history, modernity]. Inostrannyie yazyiki v shkole [Foreign languages at school]. 2013, i. 3, pp. 39-47.

7. Prohorov Yu.E. V poiskah kontsepta [In search of the concept]. Moscow, Flinta Publ., Nauka Publ., 2009.

8. Prohorov Yu.E. Deystvitelnost. Tekst. Diskurs [Reality. Text. Discourse]. Moscow, Flinta Publ., Nauka Publ., 2009.

9. Smirnova N.V. Obschee (srednee) obrazovanie kak protsess sotsiokulturnogo vosproizvodstva. Doct. Diss. [General (secondary) education as a process of socio-cultural reproduction. Doct. Diss.]. Moscow, 2001.

10. Hutorskoy A.V. Pedagogicheskaya innovatika [Educational Innovation]. Moscow, 2008.

11. Shamov A.N. Poznavatelnaya deyatelnost shkolnikov i formirovanie leksicheskih navyikov raznyih vidov rechevoy deyatelnosti [Cognitive activity of schoolchildren and the formation of lexical skills of different types of speech activity]. Inostrannyie yazyiki v shkole [Foreign languages at school]. 2011, i. 9, pp. 10-17.

12. Shamov A.N. K voprosu ob intellekte i myishlenii kak faktorah sovershenstvovaniya leksicheskogo aspekta rechi na inostr. yazyike [On the question of intelligence and thinking as a factor improving lexical aspects of speech in a foreign language]. Inostrannyie yazyiki v shkole [Foreign languages at school]. 2013, i. 11, pp. 2-7.

13. Sharabaeva L., Zaharova O. Obrazovanie 2.0: tendentsii i tehnologii [Education 2.0: Trends and Technologies]. Information Models of Knowledge ITHEA. Kiev, Ukraine - Sofia, Bulgaria, 2010, pp. 341-346.

Login or Create
* Forgot password?