Today the educational system is characterized by multiplication of poly-cultural processes as well as by updating of crosscultural dialogue. An educational model answering to new social and economic inquiries is only starting its self-development. Tourism sphere professional formation is beginning from the moment of this profession choice. Symbiosis, a direct dynamic interrelation of professional socialization and system of professional knowledge and skills is important. The motivation for profession choice by students of tourist higher education institution has been studied during sociological research, conducted by questionnaire method on the basis of Russian International Academy for Tourism and its Moscow branch. A sample volume was 564 respondents: 250 students of 1 course and 314 students of 4 course participated in comparative research (continuous sampling). Conclusions: the motivation of person’s professional self-determination has multi-vector structure. Considerable determination by internal motives is supplemented among the students with influence of external motivation both of positive and negative value. At the existing high rates of separate types motivation influence there is some decreasing of indicators for such motives as "Prestige value ", "Opportunity to bring benefit to people", "Possibility for use of professional abilities out of work" among the 4 course students against the 1 course ones. Results promote understanding of essence for tourism manager’s professional motivation as a set of steady motives including: professional motives; motives of professional development; pragmatic motives; informative motives; motives of person’s self-realization; social motives.
tourism manager motivation, profession choice, professional motives.
Введение
В туристском образовательном пространстве наблюдается рассогласованность целей конкретных субъектов образовательного процесса и ожиданий общества от качества будущих профессионалов сферы туризма. Это сигнализирует о проблемах сферы туристского образования выполнять конкретные запросы общества. Сегодня образовательная система характеризуется умножением поликультурных процессов и актуализацией межкультурного диалога. Образовательная модель, отвечающая новым социально-экономическим запросам, только начинает складываться [2].
Приступая к исследованию, мы исходили из того, что профессиональная мотивация менеджера туризма представляет собой совокупность устойчивых мотивов (собственно профессиональных мотивов, мотивов профессионального развития и карьерного роста, прагматических мотивов, познавательных мотивов, мотивов самореализации личности, социальных мотивов), проявление которых зависит от профессиональных взглядов, отношений, позиций, а также эмоций, чувств, профессиональных качеств личности.
Основной целью системы профессионального туристского образования служит подготовка субъекта социальных интеракций (взаимодействие, взаимное влияние людей или воздействие групп друг на друга). Именно социализация индивида является важнейшим вопросом системы образования. Первичный опыт социальной коммуникации возможен только в системе образования, начиная с дошкольных образовательных организаций. Профессиональное образование должно стать завершающим системным интеграционным фактором социализации в современном мире, обеспечивать упорядоченным процессом становления личности, направленного на формирование и развитие полноценного члена общества [3].
1. Kal´ney V.A., Shishov S.E. Sotsial´noe razvitie vuza kak faktor povysheniya kachestva obrazovaniya [Social development of the university as a factor in improving the quality of education]. Problemy sovremennoy organizatsii i soderzhaniya professional´nogo obrazovaniya: monitoring kachestva. Materialy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Problems of modern organization and content of vocational education: quality monitoring. Proceedings of the international scientificpractical conference]. 2013, pp. 78-83.
2. Shishov S.G., Agapov I.V. Kompetentnostnyy podkhod k obrazovaniyu: prikhot´ ili neobkhodimost´ [Competence-based approach to education: the need or whim]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2000, i. 2, p. 58.
3. Kal´ney V.A., Matveeva T.M., Mishchenko E.A., Shishov S.E. Struktura i soderzhanie proektnoy deyatel´nosti [The structure and content of the project activity]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2004, i. 4, pp. 21-26.
4. Shishov S.E. Kachestvo obrazovaniya kak ob"ekt monitoringa v informatsionnom obshchestve [The quality of education as an object of monitoring in the Information Society]. Obrazovanie i nauka [Education and Science]. 2008, i. 5, pp. 33-44.