Russian Federation
Object. The federal budget as an aspect of social policy. Subject of the Study. The volume and quality of social obligations. Distortions in the determination of inflation. The growth of excessive wealth and consumption. Economic inequality. Offshore and capital amnesty. Height payment and cost savings. Draft consolidated budget. Social insurance deficite. Inequality in the social rights of the population as a result of differences in resources over the territory and refusal to participate in the federal budget provision of social services. An open budget. Contents of the Article. The ideas of the draft budget for the next year in terms of social programs affecting the situation of the population on the basic components and social groups are considered; trends in the observance of social obligations in specific dimensions, including the novella of the financial process, payment for services for beneficiaries are determined; the differentiation of social rights and guarantees , the expansion of openness and transparency, fitness expert fiscal policy at all urovnyah — federal and regional are analyzed. Purpose. Examination of the federal budget in the social policy of the state.
a budget, social obligations, social spending, a fiscal innovation.
Социальная политика федерального бюджета
При оценке бюджета в наиболее важной для населения части — социальных расходов — руководство страны уверено в том, что выполняются все социальные обязательства.
Так, главная задача при формировании бюджета, по словам Д.А. Медведева, состояла в том, чтобы «...сбалансировать его основные параметры, сохранив при этом макроэкономическую стабильность и выполнив все социальные обязательства» [1]. В.И. Матвиенко на парламентских слушаниях 7 октября 2014 г. о прогнозе социально-экономического развития РФ до 2017 года и параметрах проекта федерального бюджета на 2015 год и на плановый период 2016 и 2017 годов заявила: «Нам крайне важно, чтобы бюджеты всех уровней были сбалансированы и соответствовали тем задачам, которые определены майскими указами Президента России по стратегии экономического и социального развития страны» [2]. Министр финансов РФ А.Г. Силуанов уточнил: «Приоритетами бюджетной политики является обеспечение реализации социальной политики и оборона». Наконец, глава думского Комитета по бюджету и налогам Андрей Макаров обратил внимание на то, что «…независимо от цены на нефть, независимо от развития внешнеполитических рисков социальные гарантии, которые установлены законом для граждан, бюджетом будут, безусловно, выполнены» [3].
Кто и где зафиксировал объем и качество этих социальных обязательств? Это предвыборные указы или еще и другие документы (Концепция демографической политики РФ, Национальная стратегия действий в интересах детей, Конвенция семейной политики и пр.)? Но даже и по Указам Президента авторы проекта бюджета на 2015 г. могут сказать об их соблюдении очень формально, поскольку, например, зарплата бюджетников вырастет на 5,5% против 10–15% по дорожной карте [Бобков В.Н., Вередюк О.В., 2014, 25, с. 7–16]. Это означает, что у бюджетников практически роста не будет, если иметь в виду намеченную Минфином России инфляцию в 5,5%, хотя в 2013 г. фактически она уже была 6,5% и ожидается в 2014 г. не менее 8% (МЭР даже 9–10%).
1. RIA-Novosti 30-09-2014.
2. council.gov.ru›media 41d50f4d7e9aa7c640e9.pdf
3. MK 30.09.2014.
4. Vedomosti 06.11.2012, magazine. rusimperia. info› newspaper/2012/172.htm;pasmi.ru›archive/56965
5. Mirovyie finansyi, 22 noyabrya 2013.
6. newsland.com›news/detail/id/1410213
7. FINMARKET.RU 9.09.2014.
8. Playing the «fast». Monologue paramedic from the Russian hinterland. RG, 03.10.2014. (in Russian)
9. the draft (as of A ugust 7, 2014), prepared by the Russian Ministry of Labor. (in Russian)
10. Government D ecree of October 18, 2014 № 1075. (in Russian)
11. Echo of Moscow September 6, 2014. Available at: http://echo.msk.ru/programs/beseda/1413178-echo
12. Public budget. Available at: minfin.ru›ru/om/
13. Law of the City of Moscow from April 16, 2014 № 16 «On Amendments to the Law of the City of Moscow of 18 December 2013». (in Russian)
14. Law of the City of Moscow from December 18, 2013 № 70 «On the budget of the city of Moscow in 2015 and the planning period of 2006-2017 years.» (in Russian)
15. A vailable at: http://www.mos.ru/press-center/themes/news/index.php?id_4=30764№point-list
16. The official portal of the M ayor and Government of Moscow. A vailabe at: http://www.mos.ru/press-center/themes/news/index.php?id_4=30764№point-list; Open budget of city of M oscow. A vailable at: http://budget.mos.ru/
17. Bobkov V.N., Gulyugina A.L. M onitoring of income and living standards of the Russian population in the I V quarter of 2013. Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 1, pр. 26-37. (in Russian)
18. Bobkov V.N., Gulyugina A.A. M onitoring of income and standard of living (1 sq. 2014). Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 2, pр. 62-75. (in Russian)
19. Bobkov V.N., Gulyugina A.A. Monitoring of income and standard of living (II quarter. 2014). Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 3, pр. 100-107. (in Russian)
20. Bobkov V.N., Gulyugina A.A. M onitoring of income and standard of living (III sq. 2014). Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 4. (in Russian)
21. Nayden S.N. , M otrich E.L. , Gritsko M.A. Regional monitoring of the quality of life: the Khabarovsk Territory and the Far East. Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 2, pp. 76-85. (in Russian)
22. Vasileva E. V., Kuklin A.A. , Lyikov I.A. The program is a comprehensive diagnostic standard of living in the region: functional characteristics and capabilities of its application. Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 1, pр. 118-123. (in Russian)
23. The International Scientific and Practical Conference «Sustainable Development Society and Economy» on 23-26 April 2014 in St. Petersburg. Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 2, pр. 22, 23. (in Russian)
24. Grigorev S.I. , Mironova S. V., Martyinova M. Yu., Tolstyih G.V. Social inequality and the problem of the justification of justice. Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 4. (in Russian)
25. Bobkov V.N., Veredyuk O.V. Social vulnerability of Russian society due to the high level of inequality of life. Uroven zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of regions of Russia]. 2014, I. 1, pр. 7-16. (in Russian)