Author’s socio-cultural concept of health-forming education is revealed by the article through detailing major basic ideas (health, healthy lifestyle, formation of healthy lifestyle) and their derivatives (health preserving activity of general education, health preserving technologies in education). Each basic idea has both philosophic methodological and concrete pedagogic interpretations. Core contents and elementary structure of “health” and “healthy lifestyle” phenomena are described. The author implements a completely new socio-cultural approach to “health” and “healthy lifestyle” description that provides new perspectives to form youngsters’ healthy lifestyle with emphasis on sensible part of personality. Ideas disclosed in the article correspond modern concepts of “health” and “healthy lifestyle” socio-cultural phenomena that have been developed in Pedagogics, Philosophy, Psychology and even Medicine. Moreover, the article proposes a comparative analysis of existing ways of health preserving activity of general education institution (school as health and educational centre, school and educational centre that protects children’s health, adaptive school). Contents of the article may serve as a foundation for creating the entirely new methodology for “Pedagogics of Physical Education” program according to FSES HPE for 49.03.01 “Physical Education” (higher education – Bachelor’s degree).
health, healthy lifestyle, formation of healthy lifestyle, internal picture of health, vitality, health preserving technology in education, health preserving education, health shaping education.
Анализ социокультурных исследований отечественных и зарубежных авторов (А.И. Арнольдов, Л.П. Буева, О.С. Васильева, М. Вебер, Ю.Г. Волков, В.И. Гуваков, А.И. Пигалев, Э. Фромм и др.) свидетельствует, что в рамках каждой культуры существует исторически сложившаяся система взаимосвязанных культурообразующих символов, призванная приучить людей к определенным разновидностям жизнедеятельности в соответствии с некой заданной моделью, необходимой для существования определенного типа социокультурной целостности. Более того, в рамках каждой культуры всегда можно выделить взаимосвязанную систему «здоровье — здоровый образ жизни — нездоровье» [5].
«Здоровье» (с общефилософских методологических позиций) как культурообразующий символ представляет собой образ человека (идеал), соответствующий определенной системе этико-философских воззрений на мир в целом и на место (предназначение) человека в этом мире, характерной для конкретной социально-культурной общности. Здоровый человек — это человек, способный не только благополучно существовать в рамках данной культуры, но и поддерживать ее своей непосредственной жизнедеятельностью.
Соответственно, «здоровый образ жизни» (с общефилософских методологических позиций) как культурообразующий символ, производный от символа «здоровье», задает благополучный для данной конкретной социально-культурной общности образ жизнедеятельности отдельного конкретного человека (в доступных и понятных ему дефинициях).
1. Naumenko Yu.V. Zdorov’esberegayushchaya deyatel’nost’ shkoly [Healthy school activities]. Pedagogika [Pedagogy]. 2005, I. 6, pp. 37-44.
2. Naumenko Yu.V. Zdorov’eformiruyushchee obrazovanie kak pedagogicheskaya real’nost’ [Healthy education as a pedagogical reality]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical Education and Science], 2012, I. 9, pp. 4-15.
3. Naumenko Yu.V. Metodologiya, kontseptsiya i tekhnologiya zdorov’eformiruyushchego obrazovaniya [Methodology, concept and technology of healthy education]. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika [Domestic and foreign pedagogy]. 2013, № 5(14), pp. 115-146.
4. Naumenko Yu.V. Sovremennaya praktika zdorov’esberegayushchego obrazovaniya [The modern practice of health-education]. Valeologiya [Valeology]. 2006, I. 3, 2006, pp. 44-52.
5. Nosov A.G. Pedagogicheskoe soprovozhdenie stanovleniya zdorovogo obraza zhizni u obuchayushchikhsya. Kand. Diss. [Pedagogical support the formation of a healthy lifestyle among students. Cand. Diss.]. Saratov, 2014. 25 p.