Abstract and keywords
Abstract (English):
In educational process interaction represents a complex activity involving teacher and students. Such type of interaction is characterized by cooperation aimed at common educational goals. Nowadays, however, competence of professional social interaction is widely recognized not only as one of the key elements of higher education, but also as a part of professional set of skills. There are several approaches to the competence of professional interaction that dominate the discourse. Nevertheless it is the competence framework that explains the current processes of standardization in educational sphere. Various representatives of this approach outline different criteria and requirements for professional social interaction. In this article the author operates within the framework of I.A. Zimnaya when defining such notions as “interaction”, “communication” in terms of professional activities.

Keywords:
competence, professional social interaction, communication
Text

В учебном процессе взаимодействие представляет собой сложную систему, в которой структурируются отношения педагога и обучающихся. Учебное взаимодействие характеризуется сотрудническими отношениями, направленными на достижение общих образовательных целей. В более широком понимании взаимодействие представляется сложной формой организации активности человека. В нее входят «интеллектуальная активность (выдвижение гипотез, формирование стратегий, прием, обработка и оценка поступающей информации по каналам прямой и обратной связи и т.д., что особенно явно представлено в общении), моторно-эффекторная активность человека, проявляющаяся в процессе восприятия при построении модели воздействующего на него объекта (процесса, явления), общеповеденческая активность, проявляющаяся во всем многообразии ее (вербальных, невербальных) поведенческих и деятельностных форм» [8, с. 184].

Важнейшими характеристиками взаимодействия являются его осознанность и целеположенность. Именно они и будут определять форму взаимодействия (сотрудничество, противоборство, противостояние, конфликт) [8, с. 184]. Общение в рамках деятельностного подхода обусловлено потребностями в совместной деятельности и включает в себя «обмен информацией, выработку единой стратегии взаимодействия, восприятие и понимание другого человека» [8, с. 185]. В данной статье мы будем пользоваться подходом И.А. Зимней к рассмотрению понятий «взаимодействие», «общение» в более широком понимании, характерном для процессов, протекающих в профессиональной деятельности.

И.А. Зимняя определяет социальную компетентность как прижизненно формируемое, этносоциокультурно обусловленное личностное качество, которое актуализируется в рецептивно-продуктивной речевой деятельности человека в процессе вербального общения для реализации высшей психической функции человека – коммуникативной [5, с. 2–10].

References

1. Baydenko V.I. Kompetentsii: k osvoeniyu kompetentnostnogo podkhoda [Competence: competence-based approach to development]. Trudy metodologicheskogo seminara «Rossiya v Bolonskom protsesse: problemy, zadachi, perspektivy» [Proceedings of the methodological seminar «Russia in the Bologna process: achievements, problems and prospects»]. Moscow, Research Center challenges the quality of training Publ., 2004, pp. 25-30.

2. Dobrovich A.B. Vospitatelyu o psikhologii i psikhogigiene obshcheniya: Kniga dlya uchitelya i roditeley [Educator of psychology and Mental Health communication: A book for teachers and parents]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1987.

3. Zagruzina T.A. Pozitsiya rukovoditelya i sotsial’no-psikhologicheskiy klimat trudovogo kollektiva. Kand. Diss. [The position of the head and the socio-psychological climate of the workforce. Cand. Diss.]. Leningrad, 1983.

4. Zimnyaya I.A. Klyuchevye kompetentsii - novaya paradigma rezul’tata sovremennogo obrazovaniya [Key competencies - a new paradigm of modern education results]. Internet-zhurnal «Eydos» [Internet magazine «Eidos»]. 2006. 5 May. Available at: http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm (Accessed 14 December 2012)/

5. Zimnyaya I.A. Kompetentsiya i kompetentnost’ v kontekste kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii [Competence and expertise in the context of competence approach in education]. Inostrannye yazyki v shkole [Foreign languages at school]. 2012, I. 6, pp. 2-10.

6. Zimnyaya I.A. Lichnostnaya i deyatel’nostnaya napravlennost’ kompetentnostey kak rezul’tata sovremennogo obrazovaniya [Personal and activity focus of competence as a result of modern education]. Available at: http://www.pedlib.ru/Books/3/0269/3_0269-2.shtml

7. Zimnyaya I.A. Obshchaya kul’tura i sotsial’no-professional’naya kompetentnost’ cheloveka [Common culture and socioprofessional competence man]. Internet-zhurnal «Eydos» [Internet magazine «Eidos»]. 2006. 4 May. Available at: http://www.eidos.ru/journal/2006/0504.htm (Accessed 14 December 2012).

8. Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psikhologiya [Educational Psychology]. Moscow, Logos Publ., 2004. 384 p. Available at: http://psychlib.ru/mgppu/zim/zim-001-.htm (Accessed 20 October 2014).

9. Zimnyaya I.A. Sotsial’no-professional’naya kompetentnost’ kak tselostnyy rezul’tat professional’nogo obrazovaniya (idealizirovannaya model’) [Socio-professional competence as a result of a holistic professional education (idealized model)]. Problemy kachestva obrazovaniya. Kompetentnostnyy podkhod v professional’nom obrazovanii i proektirovanii obrazovatel’nykh standartov [Problems of quality of education. Competence approach in vocational education and designing educational standards]. V. 2. Moscow, Ufa, Research Center challenges the quality of training Publ., 2005, pp. 10-19.

10. Zimnyaya I.A., Malakhova V.A., Putilovskaya T.S., Kharaeva L.A.. Pedagogicheskoe obshchenie kak protsess resheniya kommunikativnykh zadach [Pedagogical dialogue as a process of solving communication problems]. Psikhologo-pedagogicheskie problemy vzaiomodeystviya uchitelya i uchashchikhsya: Sb. nauchn. tr. [Psychological and pedagogical problems vzaiomodeystviya teachers and students. Collection of scientific papers].Moscow, NII OPP Publ., 1980, pp. 53-64.

11. Kon I.S. Lichnost’ i ee sotsial’nye roli. Sotsiologiya i ideologiya [Personality and social roles. Sociology and ideology]. Moscow, Nauka Publ., 1969, pp. 248-261.

12. Lapteva M.D. Sotsial’noe vzaimodeystvie v podgotovke i deyatel’nosti budushchego spetsialista [Social interaction in the preparation and operation of the future specialist]. Moscow, Research Center challenges the quality of training Publ., 2007.

13. Leont’ev A.N. Problemy razvitiya psikhiki [Problems of development of the psyche]. Moscow, MGU Publ., 1972.

14. Tatur Yu.G. Kompetentnost’ v strukture modeli kachestva podgotovki spetsialista [Competence in the structure of the model of specialist training]. Vysshee obrazovanie segodnya [Higher education today]. 2004, I. 3, pp. 20-26.

15. Argyris C. Interpersonal Competence and Organizational Effectiveness. With chapter by R.Harrison. Homewood, Ill., Dorsey Press, 1962.

16. OSCE code of conduct for staff/mission members. Available at: http://www.osce.org/secretariat/31781 (Accessed 20 October 2014).

Login or Create
* Forgot password?