Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the study of the management system of intangible incentives used for the personnel of organizations. The authors defined groups of the main tools of intangible motivation of personnel including working conditions, tools of social support, elements of corporate culture and tools of stimulation of self-realization opportunities; revealed the main principles of the system of intangible motivation of personnel representing a cycle including the following managerial stages: planning, design of methods, techniques and measures of intangible motivation of personnel; plan implementation; coordinated actions, monitor The system of intangible motivation tools application is formed and on its basis the complex evaluation of intangible motivation system of personnel in Belgorod higher educational institutions is performed and the most effective methods of personnel motivation in higher educational institutions of Belgorod region are revealed, the satisfaction of respondents with the system of intangible motivation of personnel is revealed. Further, the authors offered the project to improve intangible motivation of personnel, including forms, methods, recommendations for implementing methods of intangible motivation on the example of educational organizations of Belgorod. It was revealed that it is possible to form a parametric system, including the goal and the way of achieving the goal, requirements for the result and the project result, as well as the final users of the project result, aimed at developing a system of intangible motivation of personnel of educational organizations, which will allow to carry out activities that contribute to the implementation of the required effect in the socio-economic sphere.

Keywords:
intangible incentives, motivation, motivation tools, rating, motivational activities, performance results
Text

ВВЕДЕНИЕ

Эффективность работы образовательных учреждений напрямую зависит от мотивации сотрудников, а также умения работать, используя свой профессиональный и творческий потенциал. Управление мотивацией в работе традиционно бывает материальным и нематериальным. Известно, что мотивация представляет собой совокупность мер, которые направляют и поддерживают людей в достижении определенных целей, побуждают их к работе [1]. Наряду с повышением заработной платы до справедливой и социально приемлемой величины необходимо использование и нематериальных стимулов, что позволяет удовлетворять как можно больше потребностей сотрудников. Стимулирование – это, прежде всего, создание некоей трудовой ситуации, управляющее трудовыми действиями  персонала, позволяющее работнику эффективно проявлять элементы своей профессиональной деятельности. Традиционно мотивацию разделяют на материальную и нематериальную [2]. Материальное и нематериальное стимулирование  персонала организации дает синергетический эффект не только повышения эффективности и рентабельности производства, но и увеличения производительности труда. Нематериальное стимулирование – важнейший компонент, который дополняет практики управления персоналом и обеспечивает общую эффективность и вовлеченность сотрудников в трудовой процесс. Нематериальная мотивация приобретает все большую популярность среди руководителей разных компаний не только в России, но и за рубежом [3].

ЦЕЛЬ ИССЛЕДОВАНИЯ

Целью исследования является обоснование и оценка системы нематериальной мотивации персонала в образовательных учреждениях и оценка ее влияния на производительность труда сотрудников.

Для достижения поставленной цели были поставлены следующие задачи исследования:

- рассмотрение мотивации как непрерывного цикличного процесса управления персоналом;

- выделение групп основных инструментов нематериальной мотивации персонала;

- комплексное исследование наиболее эффективных методов мотивации персонала в образовательных организациях;

- выработка плановых мероприятий по разработке системы нематериальной мотивации персонала образовательных организаций.

Система нематериального стимулирования направлена на удовлетворение потребностей персонала с целью уменьшения затрат на персонал и снижения текучести кадров. Правильный подход к нематериальной мотивации персонала может обеспечить не только экономию средств, но и повышение эффективности и оптимизации труда персонала [4].

References

1. Gerchikov, V.I. Nematerial'noe stimulirovanie personala // Motivaciya i oplata truda. 2005. № 1. S. 2-10.

2. Farber, S. Material and Non-Material Work Incentives as Ideologies and Practices of Order // Review of Radical Political Economics. 1982, Tom 14, Vyp. 4. S.: 29-39

3. Yang, F.; Gao, Yu. Study on Non-material Incentives of Modern Enterprise Management in Our Country / Konferenciya: 2nd International Conference on Economic, Business Management and Education Innovation (EBMEI 2014): Singapore, NOV 05-06, 2014. Seriya knig: Lecture Notes in Management Science. 2014, Tom 43, S.: 14-17.

4. Belozerova, S.I. Kak rasshirit' social'nye funkcii zarabotnoy platy: Uchebnoe posobie - M. 2015. 315 s.

5. Logachev, V.O.; Logacheva, K.O. Nematerial'noe stimulirovanie na predpriyatii kak sposob podderzhki vysokokvalificirovannyh specialistov // Alleya nauki. 2019. T. 3. № 1 (28). S. 574-577.

6. Xu, H.; Li, Yu.-M. The Influence of Non - material Incentives Based on Team Trust Cognition on Innovation Performance / Konferenciya: 3rd Annual International Conference on Management Science and Engineering (MSE): Guilin, Peoples R China, AUG 18-20, 2017. Seriya knig: AEBMR-Advances in Economics Business and Management Research. 2017, Tom 50. S.: 153-156.

7. Suhorukova V.V., Yakovleva E.A., Azarova N.A. Metodika modelirovaniya planovyh i fakticheskih znacheniy strategicheskih pokazateley social'no-ekonomicheskogo razvitiya Voronezhskoy oblasti na primere pokazatelya «Proizvoditel'nost' truda v promyshlennosti»//Lesotehnicheskiy zhurnal. 2017. T. 7. № 1 (25). S. 252-261.

8. Zunac, A.G.; Buntak, K.; Tisler, P. Size of a Company and Its Impact on Perception of Intangible Motivation // International Journal for Quality Research. 2019, Tom 13, Vyp. 1. S.: 3-12.

9. Yoon, H.J.; Sung, S.Y.; Choi, J.N.; s soavtorami. Tangible and Intangible Rewards and Employee Creativity: The Mediating Role of Situational Extrinsic Motivation // Creativity Research Journal. 2015, Tom 27, Vyp. 4. S.: 383-393.

10. Tret'yakova L.A. Podgotovka upravlencheskih kadrov na osnove dual'nogo obrazovaniya // Menedzhment v Rossii i za rubezhom. 2020. № 3. S. 79-85.


Login or Create
* Forgot password?