The humanitarian paradigm of general secondary education is to get its implementation in the course of teaching the «Art» subject to 8th- and 9thgrade students. Under the new Federal State Educational Standard, a school student has to search and select relevant data by himself, while a teacher’s main task is to foster students’ skills to properly select and analyze information, to help them develop critical reasoning and to assess the content on the basis of objective criteria. As a result, a number of problems emerge, concerning content to be selected to fit the IT-enabled educational environment. The paper provides some principles for modeling IT-enabled educational environment in the process of teaching course in Art, where the choice is based on findings in such scientific fields, as Media Education, Perceptual Psychology, Developmental Psychology, Video-ecology, Art technologies, Art Therapy, all are conducive to enhancing teenagers’ mental health.
IT-enabled educational environment, humanitarian paradigm of education, the «Art» subject at a secondary school, Federal State Educational Standard, modeling principles, media environment, media education, psychology of art perception, developmental psychology, video-ecology, art technologies, art therapy.
Актуальная сейчас гуманитарная парадигма общего среднего образования находит свое воплощение и реализуется, в том числе и в предметной области «Искусство». Предмет «Мировая художественная культура» в 8 и 9-х классах заменен на «Искусство» по новым федеральным государственным образовательным стандартам, что дает большие возможности для раскрытия творческого потенциала школьников. Предмет «Искусство» является интегрированным и знакомит школьников с различными видами искусства, с функциями, которые они выполняют в жизни человека и общества. Этот учебный курс помогает учащимся приобщиться к художественно-творческой деятельности на уровне компетентностного читателя, зрителя, слушателя и должен мотивировать школьников на самостоятельную творческую деятельность.
В гуманитарной образовательной парадигме центром становится индивид, познающий истину, а не обучающийся, усваивающий готовые знания (по И.А. Колесниковой). Но поскольку не существует однозначной истины, то важна не сама познаваемая истина, а отношение к ней. При этом субъектсубъектные взаимодействия и отношения участников педагогического процесса строятся на принципах сотрудничества, сотворчества, диалога, обмена мнениями и взаимной ответственности за свободный выбор своей позиции. Это познание мира путем обмена духовными ценностями. Такое творческое сотрудничество очень хорошо может быть реализовано именно на уроках «Искусство» в средней школе.
1. Alisov E. A. Pedagogicheskie usloviya razvitiya videoekologicheskikh predstavleniy starsheklassnikov. Kand. Diss. [Pedagogical conditions of development videoekologicheskih ideas that the students. Cand. Diss.]. Kursk, 2002.
2. Arnkheym R. Iskusstvo i vizual’noe vospriyatie [Art and Visual Perception]. Moscow, Progress, 1974. 392 p.
3. Atanasyan S.L. Formirovanie informatsionnoy obrazovatel’noy sredy pedagogicheskogo vuza. Kand. Diss. [Formation of information educational environment of pedagogical university. Cand. Diss.]. Moscow, 2009.
4. Bondarenko E.A. Kompleksnoe mediaobrazovanie - put’ v XX vek. Mediaobrazovanie v razvitii lichnosti: Mezhdunar. Kongress «EDU-IMPORTANCE»27.11.2012 g. [Integrated Media Education - the path in the twenty-first century. Media education in personality development: Intern. Congress «EDUIMPORTANCE» 27.11.2012]. Available at: http://www.myshared.ru/slide/536554/- M., 2012.
5. Kopytin A.I., Svistovskaya E.E. Art-terapiya detey i podrostkov [Art therapy of children and adolescents]. Moscow, «Kogito-Tsentr» Publ., 2010. 197 p.
6. Pokhlebkin V.V. Slovar’ mezhdunarodnoy simvoliki i emblematiki [International Dictionary of symbols and emblems]. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 2001. 560 p.
7. Rok Irvin. Vvedenie v zritel’noe vospriyatie [Introduction to visual perception]. Moscow, Pedagogika Publ., 1980.
8. Fedorov A.V. Slovar’ terminov po mediaobrazovaniyu, mediapedagogike, mediagramotnosti, mediakompetentnosti [Glossary of media education, media education, media literacy, media competence]. Taganrog, Publishing House of Taganrog State Pedagogical University, 2010. 64 p.
9. Filin V.A. Videoekologiya i arkhitektura [Videoecology and architecture]. Moscow, Moscow Center «Videoekologiya» Publ., 1995.
10. Filin V.A. Videoekologiya: Chto dlya glaza khorosho, a chto plokho [What the eye is good and what is bad]. - Moscow, TASS REKLAMA Publ., 1997. 320 p.