DETERMINING THE CONTACT SPOT OF ULTRA-LOW PRESSURE TIRES 1020X420-18 BEL-79 FOR SMALL-CLASS FORESTRY EQUIPMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
This article discusses the features of the environmental impact of wheeled vehicles on the soil and ways to reduce it. It was determined that one of the ways to reduce the harmful impact on the ground is to increase the tire contact spot and reduce the specific pressure in contact. The article discusses the main existing methods for determining the parameters of the contact spot of ultra-low pressure tires. The analysis of the considered methods is carried out, highlighting the advantages and disadvantages. Laboratory tests of the 1020x420-18 bus of the Bel-79 model used as a propellant on small-class forest tires were carried out. The research was carried out using a universal functional test bench for tires of the SIB-1M model. based on the method of static loading of the wheel with the application of an imprint of the painted area of the tire tread on a solid non-deformable platform, a series of experiments was carried out to determine the influence of the radial load and internal air pressure in the tire on the parameters of the tire contact spot. The results of the research are the dependences of the change in the shape of the contour and the actual area of the tire contact spot with the solid support axis. Approximating power functions

Keywords:
ultra-low pressure tire, tire deformation, contact spot, machine patency
Text

ВВЕДЕНИЕ

Повышение технического уровня, а также обеспечение экологической безопасности является важной задачей, стоящей перед производителями колесных машин лесохозяйственного назначения [1]. Важным параметром, характеризующим уровень экологического воздействия колесного движителя на почву, является максимальное контактное давление. Известно, что снижение удельного давления движителя на грунт позволяет повысить показатели опорно-сцепной проходимости колесной машины при движении по грунтам со слабой несущей способностью. С этой целью на различных машинах для сельского и лесного хозяйства широкое применение получили шины низкого и сверхнизкого давления [2].

Для определения максимального давления колесного движителя на почву широко используется методика, рассмотренная в работе [3]. Однако для ее использования необходимо проведение экспериментальных зависимостей площади пятна контакта от радиального прогиба шины с статическом режиме.

References

1. Pryadkin V. I. Mobil'nye sredstva himizacii gruzopod'emnost'yu 1…2 t na shinah sverhnizkogo davleniya [Tekst] / V. I. Pryadkin. - Voronezh, 2017. - 182 s.

2. Rusanov V.A. Problema pereuplotneniya pochv dvizhitelyami i effektivnye puti ee resheniya. M.: VIM, 1998. -368 s.

3. Pryadkin V. I. Shiny sverhnizkogo davleniya dlya sel'skohozyaystvennyh mobil'nyh energosredstv [Tekst] / V. I. Pryadkin, S. V. Goncharenko. - Voronezh, 2016. - 240 s.

4. Ageykin, Ya.S. Prohodimost' avtomobiley /Ya.S. Ageykin -M.: Mashinostroenie, 1981. -184 s

5. Tyagovo-scepnye kachestva vysokoelastichnyh shin sverhnizkogo davleniya [Tekst]/S. D. Zaycev, S. V. Goncharenko, L. S. Streblechenko, V. I. Pryadkin, A. B. Kostin//Traktory i sel'skohozyaystvennye mashiny. -2008. -№ 9. -S. 29-31

6. Adler Yu.P. Planirovanie eksperimenta pri poiske optimal'nyh usloviy/Yu.P. Adler, E.V. Markova, Yu.V. Granovskiy. -M.: Nauka, 1976. -279 s.

7. Pryadkin, V.I., Godzhaev Z.A. Modelirovanie vzaimodeystviya vysokoelastichnoy shiny s nerovnost'yu dorogi /V.I. Pryadkin, Z.A. Godzhaev//Traktory i sel'hozmashiny. -2014. -№ 1. -S.16-18

8. Agafonov V.I., Sedov M.V. Izmenenie ploschadey kontakta pnevmoshin v zavisimosti ot rezhima ih kacheniya. Sb. nauch. Tr. VIM. T.118.-1988. -S.164-169.

9. Godzhaev Z.A. Vliyanie davleniya v vysokoelastichnoy shine na tyagovye svoystva kolesa/Z.A. Godzhaev, A.Yu. Izmaylov, V.I. Pryadkin//Avtomobil'naya promyshlennost'.-2015. -№2. -S. 9-12.

10. Godzhaev Z.A. Problema vozdeystviya na pochvu hodovyh sistem mobil'nyh energosredstv i effektivnye puti resheniya [Tekst] / innovacionnoe razvitie APK Rossii na baze intellektual'nyh mashinnyh tehnologiy. 2014. S. 327-329.

11. Gorin G.S. Analiz rezul'tatov sravnitel'nyh ispytaniy tyagovo-scepnyh svoystv koles s shinami nizkogo i sverhnizkogo davleniya/G.S. Gorin, A.A. Yanchuk, A.V. Vaschula//Traktory i sel'hozmashiny. -2013. -№ 6. -S. 14-18.

12. Goncharenko, S.V. Elastic characteristics of ultralow-pressure tyres under different loading regimes. Part 1 : vertical and lateral loads [Text]/ S.V. Goncharenko, V.I Pryadkin // International Polymer Science and Technology. 2011. T. 38. № 12. S. 24-26.

13. Zaykin O.A. Issledovanie usloviy narusheniya rabochey traektorii dlya upravleniya rabochim processom avtomobil'nyh agregatov [Tekst] / O.A. Zaykin, V.V. Shehovcov, Z.A. Godzhaev // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2015. N1-2. S. 93.


Login or Create
* Forgot password?