INTERRELATION OF METHODS AND ORGANIZATIONAL FORMS OF EDUCATION IN NEW EDUCATIONAL AND INFORMATION ENVIRONMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article analyses new methods and organizational forms of education on the basis of means of information and communication technologies. It reveals interrelation of modern methods and organizational forms of education in the developing educational and information environment. While traditionally methods unambiguously define adequate organizational forms and tutorials, introducing means of information and communication technologies into educational process allows organizational forms or tutorials define training methods. For example, to organize a telecommunicational project a teacher needs to create a problem situation. If we want to make pedagogical experiment by means of a model, it is possible only if we have simulation software. Means start to definepotential of a method of education. The author concludes that new organizational forms open prospects for justification of new methods and tutorials.

Keywords:
new organizational forms, training methods, information and educational environment, training technique, vocational training of the teacher, interrelation of components of training.
Text

Новые цели и ориентиры школьного образования во многом меняют содержание профессиональной деятельности учителя. В свою очередь, это ставит учителя перед необходимостью перехода к новым организационным формам и методам обучения, новым формам взаимодействия участников образовательного процесса и требует развития методической системы его профессиональной подготовки в вузе. В настоящее время в результате модернизации образования появились принципиально новые элементы методической системы обучения, которые требуют менять и ее организационные формы. Так, при введении профильного обучения учитель должен уметь организовать профильное обучение на основе индивидуальных учебных планов и маршрутов обучения учащихся, при этом целесообразно использование зачетно-модульной системы образования, которая является новой организационной формой обучения для средней школы. Кроме того, при реализации профильного обучения предполагается применение различных вариантов сетевого взаимодействия (если мы хотим использовать несколько форм реализации профильного обучения), а сетевое взаимодействие — это тоже новая организационная форма обучения. Неизбежен переход к нетрадиционным формам обучения при внеурочной деятельности, ставшей по новым ФГОС неотъемлемой частью содержания школьного образования.

В Дидактике средней школы указывается, что «...любой метод представляет собой систему целенаправленных действий учителя, организующую познавательную и практическую деятельность учащегося, обеспечивающую усвоение им содержания обучения и тем самым достижение целей обучения» [4]. Подход к пониманию метода обучения как к взаимодействию учителя и обучаемых, направленному на достижение целей обучения, разделяют многие исследователи (М.А. Данилов, Б.П. Есипов, П.И. Пидкасистый, М.Н. Скаткин, В.Н. Федорова и др.). Для нас представляют интерес другие подходы к этому определению.

References

1. Bashmakov M.I., Pozdnyakov S.N., Reznik N.A. Training process in the information environment. Shkol’nye tehnologii [School technologies], 2000, I. 6, pp. 133-158. (in Russian)

2. Bespalko V.P. Education and training with use of computers (pedagogics of the third millennium). Moscow, MPSI Publ., 2002. 352 p. (in Russian)

3. Guzeev V.V. Educational technology: from reception to philosophy. Moscow, Sentyabr’ Publ., 1996. 112 p. (in Russian)

4. Skatkin M.N. Didactics of high school. Moscow, 1982. 223 p. (in Russian)

5. Zhuravlev I.K. Interrelation of receptions, methods and organizational forms of education. Sovetskaya Pedagogika [Soviet Pedagogics], 1985, I. 11, pp. 34-38. (in Russian)

6. Zotov Yu.B. Organization of modern lesson. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1984. 145 p. (in Russian)

7. Krayevskiy V.V. General fundamentals of pedagogics. Moscow, Akademiya Publ., 2003. 256 p. (in Russian)

8. Lerner I.Ya. Didactic bases of methods of training. Moscow, 1981. 186 p. (in Russian)

9. Oganesyan V.A., Kalyagin Yu.M., Lukankin G.L., Sanninskiy V.Ya. Technique of teaching of mathematics at high school: general technique. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1980. 368 p. (in Russian)

10. Pidkasisty P.I. Pedagogics: the manual for students of pedagogical higher education institutions and teacher training colleges. Moscow, Pedagogical Society of Russia Publ., 1998. 640 p. (in Russian)

11. Slastenin V.A., Isayev I.F., Shiyanov E.N. Pedagogics: manual for students. Moscow, Akademiya Publ., 2002. 576 p. (in Russian)

12. Hokhlova N.A. Social adaptation of preschool children with limited opportunities of health in the conditions of the integrated education. Defektologiya [Defectology], 2011, I. 3, pp. 37-43. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?