ROLE COMPETENCES OF PROFESSIONALS ENGAGED IN CHILD-WITH-SPECIAL-NEEDS-RAISING-FAMILY FOLLOW-UP ACTIVITIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the issues of personnel training for the sphere of social and pedagogical followup of families raising children with special needs, especially the issues of role competences (those of an adviser providing metholodological recommendations to parents in relation to child up-bringing; a consultant on family law and arranging for the support of experts in other fields; a defender responsible for the protection of children’s rights in cases of careless discharge of duties by the parents) of professionals providing assistance and support to children with special needs and their families. Each role requires a complex of professional knowledge and competences acquired in the course of professional training. The author puts forward practical suggestions concerning improvements of professional education and training of personnel for this field. As the major responsibility of social counselors is currently the provision of pedagogical, social, psychological, diagnostic and medical assistance, the article elaborates the types of activities to be carried out in the framework of each of the above-mentioned branches of activity. Drawing on personal experience in the field of personnel training, the author emphasizes the fact that none of these lines of activity are followed in isolation, thus, it seems possible to identify a certain pattern of interdependence, with pedagogy underpinning each pattern. The article takes into account the democratic reforms providing for the prerequisites for social adaptation of children with special needs.

Keywords:
families raising children with special needs, social and pedagogical follow-up of families, professional role competences
Text

Профессиональная подготовка кадров для педагогического сопровождения семей, которые воспитывают детей с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), в настоящее время ведется педагогическими вузами практически с минимальной ориентацией на специфику будущей профессиональной деятельности. Вместе с тем актуальные требования рынка труда и перспективы развития профессионального образования неразрывно связаны с подготовкой будущих специалистов к непосредственной трудовой деятельности. В этом пространстве сформировались две проблемы, которые одновременно отражают противоречия в определении стратегии развития профессионального образования. Это противоречие между фундаментальностью и широтой подготовки, с одной стороны, и потребностью в узкой специализации специалиста, с другой. В самом деле, ограниченные возможности здоровья ребенка столь разнообразны и сложны для воспитательной и образовательной деятельности, что требуют от специалиста (так же, как от родителей) довольно крепких специализированных знаний. Чтобы разрешить данное противоречие, следует выявить ролевые компетенции, которыми должен овладеть специалист, осуществляющий социально-педагогическое сопровождение семей, воспитывающих детей с ОВЗ. Указанная задача носит как теоретический, так и прикладной характер, потому что решение ее строится на основе анализа опыта сопровождения семей, запросов общества по отношению к данному виду трудовой деятельности, а также предполагает внесение практических рекомендаций как для расширения спектра технологий сопровождения, так и для развития профессионального образования.

В условиях социально-педагогической деятельности к настоящему времени сложилась определенная система работы, предопределяющая использование соответствующего технологического инструментария в определенных условиях. Как правило, социальный педагог при работе с семьями, воспитывающих детей с ОВЗ, выступает в трех основных ролях [6; с. 70].

References

1. Belinskaya A.B. Pedagogicheskie tekhnologii po formirovaniyu prakticheskikh navykov diagnostirovaniya i razresheniya konfliktov. Vestnik psikhosotsial´noy i korrektsionno-reabilitatsionnoy raboty. 2009. № 4.

2. Ganzha T.D. Okazanie korrektsionno-pedagogicheskoy pomoshchi detyam so slozhnymi narusheniyami v razvitii kak strategicheskaya zadacha sistemy obrazovaniya. Materialy konferentsii Ministerstva obrazovaniya Tomskoy obl. Okt., 2009. Tomsk, 2009.

3. Kot´kova G.E. Model´ kompleksnogo soprovozhdeniya uchastnikov obrazovatel´nogo protsessa i ikh rol´ v razvitii lichnosti rebenka. Avtoref. … dis. kand. ped. nauk. Yakutskiy gos. un-t. im. M.K. Ammosova. Yakutsk, 2009.

4. Ovcharova R.V. Spravochnaya kniga sotsial´nogo pedagoga. M.: Sfera, 2005.

5. Okhotnikova N.I. Sotsial´no-psikhologicheskoe soprovozhdenie semey, vospityvayushchikh detey s narusheniyami v razvitii, kak strategicheskaya zadacha sistemy obrazovaniya. Materialy konferentsii Ministerstva obrazovaniya Tomskoy obl. Okt., 2009. Tomsk, 2009.

6. Sidorova N.P. Sem´evedenie: Uchebnoe posobie dlya vuzov. Khabarovsk: DVAGS, 2006.

Login or Create
* Forgot password?