SCHOOL NATURAL-SCIENCE EDUCATION’S PEDAGOGIC POTENTIAL
Abstract and keywords
Abstract (English):
Upbringing possibilities of modern natural-science school courses realizing education standards constructed on a competence-based basis are proved in this paper. These standards’ didactic opportunities providing their educational potential realization have been shown. Paper’s main emphasis has been placed on pupils’ world outlook and also on their meta subject competences formation. It is proved that upbringing selection’s factual content that was valid in school education, can´t solve education’s key problems. A number of new scientific directions which have to become a basic unit of naturalscience education have been specified. Connection of education quality and upbringing opportunities is proved, it is shown that education’s poor quality does a problem of pupils’ scientific world outlook formation almost unreal. The need of didactic generalizations use, disclosures of a natural-science education’s experimental basis is justified in this paper. The main objective of upbringing potential realization has been formulated. Social risks related to low level of pupils’ upbringing have been described.

Keywords:
upbringing, upbringing potential, Federal Educational Standards, pupils’ scientific world outlook, competence, education quality
Text

Ряд педагогических и социологических исследований последних десятилетий отмечает низкий уровень сформированности мировоззрения и ключевых качеств личности школьников, затрудняющий их развитие, социализацию и профессионализацию. В частности, школьники XXI в. не обладают представлениями о природе, построенными на единых, непротиворечивых законах и теориях. Идеологический крах 1990-х гг., среди прочего, привел к необходимости поиска новой модели школьного воспитания. Ее построение — задача, не решенная сегодня. Многими исследователями доказано, что школа начала XXI в. не отвечает социальным вызовам времени. Поиск новых вариантов реализации естественно-научного образования является ответом на социальные вызовы российскому общему образованию.

Существовавший весь XX в. фактологический подход к отбору содержания образования не решил проблему формирования мировоззрения школьников, их воспитания: сумма фактологических знаний не приводила к методологическим обобщениям. Многие исследователи отмечают, что методологические обобщения не зависят от объема изучаемого материала, а определяются дидактической схемой и качеством образования.

Цели формирования научного мировоззрения в школе — развитие личности человека XXI в., преодоление научной и технологической отсталости России, делающей Россию неконкурентоспособной в современном мире. Выпускник школы

References

1. Popper K. Logika i rost nauchnogo znaniya. M., 1983.

2. Ruzavin G.I. Metodologiya nauchnogo poznaniya. M.: YuNITI, 2013.

3. Stepin V.S. Filosofiya nauki: obshchie problemy. M., 2006.

4. Chizhevskiy A.L. Kosmicheskiy pul´s Zemli. M., 1995.

5. Modeli i struktury soderzhaniya obshchego srednego obrazovaniya. M.; SPb., 2012.

6. Prigozhin I., Stengers I. Poryadok iz khaosa. M., 1986. S. 44.

Login or Create
* Forgot password?