RETROSPECTIVE ANALYSIS OF THE REFORMS OF THE CONTENT OF GENERAL SECONDARY EDUCATION: HOW THEY CONTRIBUTE TO THE CONSOLIDATION OF PUBLIC CONSCIOUSNESS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The purpose of this article is to analyze the experience of reforming the education systems of Russia and Kazakhstan over the past three decades to identify appropriate areas of development of the education system in the face of the confrontation of globalization and the preservation of national interests of our countries. The following tasks are solved: to analyze the experience of the development of state educational standards; to evaluate the results of international research in the field of education; to assess the role of schools in the development of the state and the role of the state in the development of education in the face of the confrontation of globalization ideas and the preservation of national interests of our countries. The following methods were used: content analysis, statistical analysis, hermeneutic approach, method of historical and cultural research. Reforming the education system has led to fundamental changes in both the field itself and the public consciousness of our citizens. As a result, a part of the population approves of reforms, and another part does not accept them, referring to the fact that the former education system was one of the best in the world. The standards of general education, and then the standards of pedagogical education were largely modernized. This led to changes in their content. As a result, various educational systems emerged and the terms “competence” and “competence approach” were consolidated, which became the main components of the content of education, both general and professional pedagogical. The school itself is changing and the role of the teacher in it. However, to date society does not have an answer to the main question - what positive results did our entry into the world educational space give us. The authors propose to comprehensively analyze the carried out modernization in the field, draw conclusions and, if necessary, make corrections to the essence and content of the ongoing reforms in the system of both general secondary and higher pedagogical education.

Keywords:
educational content, standards, pedagogical education, modernization, analysis, competence-based approach, public consciousness.
Text

Введение. Вот уже почти три десятилетия системы образования и педагогической науки наших двух стран пребывают в процессе перманентной модернизации. В России — кардинальнее и более энергично; в Казахстане — более взвешенно и последовательно. Векторы реформ в целом однонаправленны. Реализация отражает специфику культурного кода народов и особенности общественного сознания страны. В свою очередь, реформы вносят вклад в развитие общественного сознания, духовно-нравственной культуры, формирование национальной идентичности народов наших стран. Часто этот вклад невелик и незаметен. Но нередко — весом и значителен. Тем важнее и с мировоззренческой, и с чисто прагматической точки зрения посмотреть на результаты проделанной работы. Вспомнить. Оценить. Подумать, что делать дальше. Речь не идет об остановке — развитие неостановимо. Речь идет о необходимости рефлексии, без чего легко потерять магистральные направления реформ, а затем и увязнуть в решении конъюнктурно важных, но экзистенциально мало значимых вопросов, реально остановившись в развитии. Перед нами огромное поле деятельности. Ведь за истекшие годы почти не было попыток всестороннего анализа проводимых реформ. Похоже, данное обстоятельство пока мало кого волнует. Во всяком случае, в России. Между тем не следует забывать, а точнее, следует всегда помнить, что все наши аргументы за то или иное «будущее», за те или иные инновации в какой-то мере находятся в прошлом. В том, что уже случилось, произошло, реализовалось. Только поняв, что и как сделано, можно намечать направления движения в будущем. Извлекать уроки, предупреждать ошибки, не доводить дело до ситуаций, за которые становится стыдно перед потомками. Чтобы не быть голословными, рассмотрим только два примера. Первый. По историческим меркам мгновенно (с 1996 г. в России, а с 2004 г. в Казахстане) мы сумели пройти путь от единого учебника по каждому учебному предмету к их вариативности (многие десятки) и обратно. Обратно — потому что уже неприлично такое разнообразие. Тем более что, как выяснилось, на качестве образования все эти вариативности в позитивном плане практически не сказались. Говорили об этом осторожно, поскольку никаких специальных исследований по этой теме не проводилось. Все решения покоятся на экспертных оценках. А эксперт — субстанция такая: вчера — за вариативность, сегодня — за единый учебник. Самое главное в том, что общественное сознание всякий раз убеждало себя в правильности движения именно в этом направлении.

References

1. Gosudarstvennyy uchenyy sovet Narkomprosa RSFSR, 1919-1932 gg.

2. Modeli i struktury soderzhaniya obschego srednego obrazovaniya [Tekst]: otechestvennyy i zarubezhnyy opyt / pod red. M.V. Ryzhakova i A.A. Zhurina. - M.: Nestor-Istoriya, 2012.

3. Abylkasymova A.E. Soderzhanie obrazovaniya i shkol'nyy uchebnik [Tekst]: monografiya / A.E. Abylkasymova, M.V. Ryzhakov. - M.: Arsenal obrazovaniya, 2012. - 224 s.

4. Abylkasymova A.E. Sovremennye tendencii razvitiya nepreryvnogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Tekst]: monografiya / A.E. Abylkasymova, M.V. Ryzhakov, S.E. Shishov. - Almaty: Atamura, 2017. - 272 s.

5. Abylkassymova A.E., Kalney V.A., Shishov S.E. Formation of Public Consciousness, Spiritual and Moral Culture of Students in the System of Continuous Pedagogical Education // Journal of History Culture and Art Research, 7(1). - Vol. 7, No. 1, March 2018. - P. 26-33. (Thomson Reuters, Web of Science). DOI: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1460. Impact Factor: 1,17.

6. Vserossiyskaya konferenciya po obsuzhdeniyu rezul'tatov proektov modernizacii pedagogicheskogo obrazovaniya [Tekst]. - M., 18-20 noyabrya 2015 g.

7. Manifest «Gumanisticheskaya pedagogika - XXI vek» [Tekst] // Novaya gazeta. Voprosy obrazovaniya. - M., 2015.

8. Sovremennaya analitika obrazovaniya [Tekst] // VShE. - 2018. - № 2.

9. Kiborg s uchenoy stepen'yu? [Tekst] // Ekonomicheskie strategii. - 2008. - № 5-6. - S. 62-67.

10. Haydegger M. Vremya i bytie: Stat'i i vystupleniya [Tekst] / M. Haydegger; per. s nem. - M.: Respublika, 1993.

11. Rassel B. Istoriya zapadnoy filosofii [Tekst] / B. Rassel. - Novosibirsk, 1994.

12. Hutmaher V. Osnovnye kompetencii dlya Evropy [Tekst] / Valo Hutmaher // Doklad na simpoziume. Bern, Shveycariya, 27-30 marta 1996 goda. Sovet po kul'turnomu sotrudnichestvu (CDCC). - Srednee obrazovanie dlya Evropy. - Strasburg, 1997.

13. Alves A.F., Gomes C.M.A., Martins A. & Almeida L.S. (2016). Social'nye i kul'turnye konteksty izmenyayutsya, no intellekt. Poznavatel'naya effektivnost' i uspevaemost' kak upornye, chtoby ob'yasnit' detyam akademicheskie dostizheniya. Ponte International Scientific Research Journal, 72, 70-89. URL: http://dx.doi.org/10.21506/j.ponte.2016.9.6/

14. Baily K.D. Methods of Social Research N.Y., London, 1982.

15. Hutmacher W. Key competencies for Europe // Report of the Symposium Berne, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for Cultural Co-operation (CDCC) aSecondary Education for Europe. Strasburg, 1997.

16. Klaas van Veen, Peter Sleegers, Piet-Hein van de Ven. One teacher's identity, emotions, and commitment to change: A case study into the cognitive-affective processes of a secondary school teacher in the context of reforms, Teaching and Teacher Education, Volume 21, Issue 8, 2005, Pages 917-934. URL: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.004/ (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X05000806).

17. Martins A.A., Alves A.F. & Almeida L.S. (2016). The factorial structure of cognitive abilities in childhood. European Journal of Education and Psychology, 9, 38-45. URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.11.003/

18. Michèle Schmidt, Amanda Datnow. Teachers’ sense-making about comprehensive school reform: The influence of emotions Teaching and Teacher Education, Volume 21, Issue 8, November 2005, pp. 949-965.

19. Soares D.L., Lemos G.C., Primi R. & Almeida L.S. (2015). The relationship between intelligence and academic achievement throughout middle school: The role of students’ prior academic performance. Learning and Individual Differences, 41, 73-78. URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2015.02.005/

20. Sue Lasky. Teaching and Teacher Education. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Elsevier. November, 2005.

21. White R.W. Motivation reconsidered: The concept of competence // Psychological review. 1959. № 66.

Login or Create
* Forgot password?