Abstract and keywords
Abstract (English):
The purpose of the work was to study the processes of formation and development of professional identity. The object of this article is professional identity. The subject of the research is the formation and formation of the professional identity of a specialist. The socio-psychological vision of the I-concept of a specialist has been determined. The main components of the development model of the professional identity of an expert in an organization are presented, their content is described. Special attention is paid to the psychological mechanisms of the formation of professional identity: social categorization, identification, alienation. The authors note that the development of professional identity for professionals is better understood as one of the aspects of their socialization in the field of professional activity. In the article, on the basis of a comprehensive theoretical analysis of approaches to the problem of the development of the professional identity of a specialist in an organization that exists in domestic and foreign psychology, a theoretical model of this phenomenon has been built. It can be argued that the formation and development of a positive professional identity is considered the result of the activities of certain psychological mechanisms that are triggered by the basic needs of the individual. The starting point here is the appropriate level of growth of the professional self-consciousness and the “I-concept” of the individual. Professional identity is represented in the “I-image”. Based on a theoretical analysis of the problem of identity formation, the authors identified several factors that influence the development of identity. The main factors are: society and its structure, information environment, elements of collective activity, psycho-physiological characteristics of a person.

Keywords:
identification, self-realization, self-expression, the subject of labor, professional identity, alienation.
Text

Актуальность. Проблема формирования профессиональной идентичности в современной психологической науке является достаточно популярной. Популярность данной проблемы обуславливается тем, что трансформация окружающего мира, развитие технологий, эволюция профессий происходит гораздо быстрее, чем человек успевает адаптироваться к данным изменениям. Таким образом, вопрос формирования профессиональной идентичности в быстро меняющихся условиях является достаточно интересным для психологического исследования. Возникает необходимость рассмотрения профессиональной идентичности в контексте согласования внешних факторов окружающей действительности с внутренними представлениями субъекта труда о себе. Между тем важным вопросом, требующим ответа, является вопрос о социально-психологических явлениях трудового процесса, которые позволяют формировать профессиональную идентичность. Проблема. Формирование профессиональной идентичности подразумевает под собой структуру, которая постоянно развивается вместе с человеком всю его жизнь. Она соотносится с понятием константного, непрерывного развития «Я». Если отталкиваться от слов Г.М. Андреевой [1], существуют три области, в которых происходит становление личности: самосознание, коммуникация, деятельность. По словам А.А. Реан [8], процесс интеграции индивида в социум происходит одновременно с индивидуализацией. При этом социализацию не стоит считать противоположностью индивидуализации, она не нивелирует индивидуальность и личность человека. Даже наоборот, в течение социализации индивидуум обретает некую форму своей индивидуальности. В данном контексте, с нашей точки зрения, оба понятия — «социальная идентичность» и «социализация» — можно соотнести друг с другом, то же касается и идентичности в личном плане, она прекрасно соотносится с процессом индивидуализации.

References

1. Andreeva G.M. Prezentacii identichnosti v kontekste vzaimodeystviya [Tekst] / G.M. Andreeva // Psihologicheskie issledovaniya. - 2012. - T. 5. - № 26. - S. 1. - URL: http://psystudy.ru (data obrascheniya: 28.12.2018).

2. Berger P. Social'noe konstruirovanie real'nosti. Traktat po sociologii znaniya [Tekst] / P. Berger, T. Lukman. - M.: Medium, 1995. - 323 s.

3. Brudnyy A.A. Psihologicheskaya germenevtika [Tekst] / A.A. Brudnyy. - M.: Labirint, 2005. - 336 s.

4. Vygotskiy L.S. Problemy razvitiya psihiki. Sobranie sochineniy: V 6 t. T. 3 [Tekst] / L.S. Vygotskiy ; pod red. A.M. Matyushkina. - M.: Pedagogika, 1983. - 368 s.

5. Zakovorotnaya M.V. Identichnost' cheloveka. Social'no-filosofskie aspekty [Tekst]: avtoref. ... d-ra filos. nauk / M.V. Zakovorotnaya. - Rostov n/D, 1999. - 200 s.

6. Kon I.S. Kategoriya Ya v psihologii [Tekst] / I.S. Kon // Psihologicheskiy zhurnal. - 2001. - № 3. - S. 53.

7. Mid Dzh.G. Izbrannoe [Tekst]: Sb. perevodov / Dzh.G. Mid; RAN. Centr social. nauchn.-inform. issledovaniy. - M., 2009. - 290 s.

8. Rean A.A. Social'no-perceptivnyy obraz razlichnyh social'nyh grupp v soznanii podrostkov [Tekst] / A.A. Rean, I.A. Konovalov // Social'naya psihologiya i obschestvo. - 2018. - T. 9. - № 2. - S. 60-80.

9. Hekhauzen H. Motivaciya i deyatel'nost' [Tekst] / H. Hekhauzen. - M.: Smysl, 2003. - 860 s

10. Erikson E. Identichnost': yunost' i krizis [Tekst] / E. Erikson. - M.: Flinta, 2006. - 342 s.

11. Holly S.S., Delmonize A.S. Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities // Human Relations. Vol 64, Issue 1, 2011. DOIhttps://doi.org/10.1177/0018726710384290.

Login or Create
* Forgot password?