THE MODEL OF THE INDIVIDUAL-CREATIVE TRAINING OF A FUTURE TEACHER
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the individual-creative approach to the training of a teacher which is, in the author’s opinion, opposed to the reproductive-mass approach. The main aim of the author is to show how to implement this approach in practice. To achieve this goal, a detailed analysis of modeling in pedagogical science is given. The construction of the model required the analysis of the interrelated concepts of “structure” and “system”. The article proves that the integration development of individual abilities, activity and creativity is necessary in the modeling and implementation of the individualcreative training of a future teacher. The article describes the tasks of the individual-creative training of a teacher and the stages of the implementation of these tasks. The article presents the structural elements and the qualities of the personality of a teacher which are being formed within each stage. The article proves the relationship in the structure of the individual-creative training of a teacher, motivational-creative, theoretical and practical training. The author traces the role of educational-cognitive tasks which are considered a microelement of the model of the individual-creative training of a teacher in the organization of academic and extracurricular work, academic and scientifi c activity of students. The main outcome of the implementation of the described model is the development of the creative individuality of a teacher.

Keywords:
individual approach, model, creative training, pedagogical education, professionalization, competences, experimental work, system elements.
Text

Фактором, объединяющим национальные системы подготовки учителей, является отличие педагогического образования от других секторов профессиональной подготовки [10]. Эти отличия объясняются необходимостью перевода новых социальных установок в новую технологию подготовки будущего учителя [7]. Во многих актуальных исследованиях педагогической науки раскрываются пути обновления педагогического образования, разработаны современные подходы и принципы подготовки будущего учителя. Мы же в своем исследовании, выделяя индивидуально-творческий подход как особенно важный, противостоящий репродуктивно-массовому, хотим
отметить как главный вопрос: как это сделать? — то есть, каким образом осуществить индивидуально-творческую подготовку будущего учителя в условиях педвуза [1]. Основываясь на современных принципах и подходах к высшему педагогическому образованию, мы создали структурную модель и апробировали «технологию» индивидуально-творческой подготовки будущего учителя в соответствии с трактовкой технологии образования и исследованиями отечественных ученых, осуществляя перенос теории в практику путем проектирования и реализации механизмов ее внедрения. Приступая к моделированию индивидуально-творческой подготовки будущего учителя, мы рассмотрели предварительно теоретические основы моделирования, необходимость и возможность его использования в современной педагогической науке. Модель (в широком смысле) — любой образ, аналог (мысленный или условный: изображение, описание, схема, чертеж, график, план и т.п.) какого-либо объекта, процесса или явления («оригинала» данной модели), используемый в качестве его «заместителя», «представителя» (энциклопедический словарь). Моделирование — это исследование каких-либо явлений, процессов или систем объектов путем построения и изучения их моделей; использование моделей для определения или уточнения характеристик и рационализации способов построения вновь конструируемых объектов [3]. Моделирование — одна из основных категорий теории познания: на идее моделирования, по существу, базируется любой метод научного исследования — как теоретический (при котором используются различного рода знаковые, абстрактные модели), так и экспериментальный (использующий предметные модели). В математике и логике моделью какой- либо системы аксиом называют любую совокупность (абстрактных) объектов, свойства которых, отношения между которыми удовлетворяют данным аксиомам, служащим тем самым совместным (неявным) определением такой совокупности. В психологии моделирование — это исследование психических процессов и состояний с помощью их реальных (физических) или идеальных, прежде всего математических, моделей. 

References

1. Bolotov V.A. Proektirovanie professional’nogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Designing professional teacher education]. Pedagogika [Pedagogy]. 1998, I. 4, p. 24.

2. Kompetentnostnyy podkhod v vysshem professional’nom obrazovanii [Competence approach in higher professional education]. Tula: TGPU im. L.N. Tolstogo Publ., 2012. 261 p.

3. Pereverzev M.P., Shaydenko N.A., Basovskiy L.E. Menedzhment [Management]. Moscow, INFRAM Publ., 2008. 330 p.

4. Shaydenko N.A., Podzolkov V.G., Kipurova S.N. Razvitie adaptatsionnogo potentsiala budushchego uchitelya v obrazovatel’noy srede pedagogicheskogo vuza [Development of the adaptation potential of the future teacher in the educational environment of a pedagogical university]. Saarbruken: Lap Lambert Publ., 2015. 145 p.

5. Sergeev, A.N. Istoricheskiy analiz paradigmal’nykh izmeneniy v obrazovanii [Historical analysis of paradigmatic changes in education]. Vestnik Pyatigorskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta [Bulletin of the Pyatigorsk State Linguistic University]. 2013, I. 1, pp. 221-226.

6. Shaydenko N.A., Podzolkov V.G., Sergeev A.N., Sverchkova A.V. Sistema nepreryvnogo formirovaniya gotovnosti vypusknikov pedagogicheskogo vuza k professional’noy deyatel’nosti po obrazovatel’nym programmam SPO [The system of continuous formation of readiness of graduates of a pedagogical university for professional activity in educational programs of secondary vocational education]. Tula, 2016.

7. Shaydenko N.A., Kalinina Z.N. Vospitanie studencheskoy molodezhi v pedagogicheskom vuze [Education of student youth in a pedagogical university]. Pedagogika [Pedagogy]. 2010, I. 6, pp. 44-50.

8. Shaydenko N.A. Lichnostnye i professional’nye kachestva uchitelya: istoriograficheskiy analiz i sovremennye puti formirovaniya v vuze. Materialy k lektsiyam po kursu «Vvedenie v professional’nopedagogicheskuyu spetsial’nost’» [Personal and professional qualities of the teacher: a historiographical analysis and modern ways of formation in the university. Materials for lectures on the course “Introduction to the vocationalpedagogical specialty”]. Tula: Tul. gos. ped. un-t im. L.N. Tolstogo Publ., 2008. 36 p.

9. Shaydenko N.A. Sistema vospitatel’noy raboty v uchrezhdeniyakh srednego i vysshego professional’nogo obrazovaniya [Th e system of educational work in institutions of secondary and higher vocational education]. Tula: TGPU im. L. N. Tolstogo Publ., 2000. 108 p.

10. Shaydenko N.A., Kutepov S.N. Natsional’nye prioritety professional’nogo obrazovaniya i obucheniya v kontekste evropeyskoy integratsii: opyt Frantsii [National priorities of vocational education and training in the context of European integration: the experience of France]. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika [Domestic and foreign pedagogy]. 2016, I. 1 (28), pp. 100-110.

11. Shaydenko N.A., Sergeev A.N. Otsenka sformirovannosti pedagogicheskikh kompetentsiy studentov pedagogicheskogo vuza [Evaluation of the formation of pedagogical competencies of students of a pedagogical university]. Obrazovanie lichnosti [Personality Education]. 2013, I. 1, pp. 12-17.

12. Shaydenko N.A. Razvitie adaptatsionnogo potentsiala uchitelya v vospitatel’noy srede pedagogicheskogo vuza [Th e development of the adaptive capacity of the teacher in the educational environment of a pedagogical university]. Saarbrücken, LAP LAMBERT Academic Publ., 2015. 145 p.

13. Shaydenko N.A. Emotional Burnout in Megalopolis Education Environment: Human Destruction Phenomenon / N.A. Shaydenko, E.Ya. Orekhova // V sbornike: The European Proceedings of So-cial & Behavioural Sciences (EpSBS) 2017, pp. 486-494.

14. Shaydenko N.A. Professional’noe razvitie uchitelya kak neobkhodimoe uslovie uchitel’skogo rosta [Professional development of the teacher as a necessary condition for teacher growth]. Professional’noe obrazovanie. Stolitsa [Professional education. Capital]. 2017, I. 9, pp. 27-30.

15. Yakushin A.V., Shaydenko N.A., Sukhomlin V.A. Innovatsionnye informatsionno-pedagogicheskie tekhnologii dlya razvitiya prepodavatel’skikh kadrov [Innovative information and pedagogical technologies for the development of teaching staff]. Narodnoe obrazovanie. Pedagogika [Public Education. Pedagogy]. 2010, I. 3, pp. 32-37.

Login or Create
* Forgot password?