PRACTICAL COMPONENT OF TECHNICAL EDUCATION — THE BASIS OF FORMATION OF THE AGROENGINEER
Abstract and keywords
Abstract (English):
The higher school of agrarian education in Russia represents the uniform system including — three levels of the higher education: bachelor degree and/or specialist programme; magistracy; training of the top skills. The university realizes educational programs of the higher education of all levels for a wide range of specialties. It carries out basic and applied scientifi c research in a wide range of sciences. Tendencies and the prospects of development of the highest education in Russia consist in strengthening of practical orientation of education, introduction in educational programs of practical disciplines, involvement of experts teachers. Relevant requirements of modern employers are the cornerstone of training programs. Master classes and seminars with participation of heads of large agrarian and machine-building enterprises, businessmen, managers and representatives of farms are held. Improvement of quality of educational services is reached by application in educational process of multimedia technologies, the systems of visualization, universal introduction of technologies of distance and electronic learning. For this purpose it is necessary to increase the mobility of teachers and students and a possibility of access to modern agrarian technologies both on internal, and at the external levels, by professional development in holdings and the companies of an agricultural profi le and foreign training. This work raises the questions of practical use of the theoretical knowledge and practical skills and abilities forming competences of the provided federal state educational standards on the example of trainings and master classes in all-technical disciplines. The gained knowledge and the created competences will be a basis of professional mobility and readiness of future young specialists for the effective solution of the tasks and problems arising in the sphere of their production activity. Thus, researches of practical orientation of education of agroengineers on the example of Belgorod State Agricultural University named after V.Ya. Gorin is a relevant task.

Keywords:
agricultural education, practical component, innovation, competence, quality of education, master classes, training, mobility, distance and e-learning.
Text

Научно-исследовательская работа № 4.7.35 выполнена по заказу Министерства сельского хозяйства Российской Федерации на 2018 г.

Основной задачей современного аграрного образования является совершенствование системы подготовки и дополнительного профессионального образования кадров агропромышленного комплекса. Главным вектором совершенствования, как отмечается в Федеральной научно-технической программе развития сельского хозяйства России на период 2017 — 2025 гг. [14], должна стать быстрая адаптация агроинженерных специалистов к требованиям научно-технического прогресса, проявляющегося в инновационном динамическом внедрении технологий и технических средств механизации, технического сервиса и электрификации сельского хозяйства. Одним из целевых индикаторов реализации практико ориентированного подхода в агроинженерном образовании является обеспеченность вузов программами подготовки кадров по востребованным на рынке труда новым и перспективным агроинженерным направлениям. Тенденция увеличения потребности в специалистах среднего звена, обладающих широким спектром агроинженерных практических знаний, умений и навыков, отмечается по данным Белгородстата за период с 2012 по 2017 г. В частности, при среднем количестве профессиональных организаций в Белгородской области, равном 36, прием студентов для подготовки специалистов среднего звена увеличился на 19% по очному и заочному отделениям с ежегодным выпуском от 4,2 до 5,0 тыс. человек. При общем снижении числа высших учебных заведений с 7 до 5 по Белгородской области численность студентов также снижается и на 24%. Данная тенденция прослеживается при приеме на обучение по программам бакалавриата, специалитета и магистратуры, где набор снижается на 11%, а выпуск на 20% [1]. Таким образом, потребность производственных предприятий в специалистах среднего звена больше, чем потребность в специалистах с высшим образованием, что пытаются компенсировать вузы, реализуя практическую составляющую агроинженерного образования в качестве базового критерия приобретения общепрофессиональных и профессиональных компетенций. При подготовке современных инженерных кадров будущим специалистам важно не только глубоко познавать основы общеинженерных дисциплин (начертательной геометрии, инженерной графики, материаловедения, технологии конструкционных материалов, сопротивления материалов, метрологии, стандартизации и сертификации, деталей машин и основ конструирования), но и обладать опытом определенных действий и навыков для практического применения теоретических знаний. Необходимо уметь анализировать получаемые результаты, использовать в работе справочную литературу, делать правильные выводы. Это диктуется требованиями к современному уровню подготовки инженерно-технических работников для сельского хозяйства, их компетентности и способности эффективного
использования конструкционных и инструментальных материалов на всех этапах жизненного цикла изделия от проектирования и производства до утилизации [4, 12]. Поэтому разработка и внедрение динамичных и прогрессивных подходов, методов обучения студентов, а также подготовка их к дальнейшей производственной деятельности на сегодняшний день являются весьма актуальными. Задача решается на основе глубокой междисциплинарной интеграции упомянутых выше дисциплин, формирующих фундамент будущего инженера, с другими дисциплинами базовой и вариативной части учебного плана в единой информационно-образовательной среде аграрного вуза [3, 4, 15].

 

References

1. Belgorodskaya oblast’ v tsifrakh. 2017 [Belgorod region in figures. 2017]. Belgorodstat Publ., 2017. 272 p.

2. Vodolazskaya N.V. Osobennosti marketingovykh strategiy v sfere sovremennykh obrazovatel’nykh uslug [Features of marketing strategies in the fi eld of modern educational services]. Vostochno-evropeyskiy zhurnal peredovykh tekhnologiy [East-European Journal of Advanced Technologies]. 2012, I. 1/13(55), pp. 27-29.

3. Vodolazskaya N., Minasyan A., Pastukhov A., Sharaya O. The electronic environment of modern higher education: M-learning basis // Proceedings of the International Mobile Learning Festival - 2015: Mobile learning, MOOCs and 21th Centure learning. Hong Kong SAR Chine. - 2015. - P. 712-722.

4. Vodolazskaya N.V. Problemy konkurentosposobnosti vysshego obrazovaniya v sisteme mezhdunarodnogo sotrudnichestva [Problems of competitiveness of higher education in the system of international cooperation]. Modern society cooperation and partnerships: III Interdisciplinary Scientific and Practical Conference. - Warsaw: Consilium limited liability company. - 2017, pp. 31-35.

5. Vodolazskaya N.V., Bondareva. I.A. O nekotorykh aspektakh innovatsionnykh protsessov v sisteme sovremennogo obrazovaniya [On Some Aspects of Innovative Processes in the System of Modern Education]. Innovatsionnye protsessy v sotsial’no-ekonomicheskom razvitii: Materialy VI Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Innovative Processes in Social and Economic Development: Proceedings of the VI International Scientifi c and Practical Conference]. Bobruysk; Minsk: GUO «Respublikanskiy institut vysshey shkoly» Publ., 2016, pp. 22-24.

6. Vodolazskaya N.V., Kolesnikov A.S. Osobennosti formirovaniya kompetentsiy v oblasti materialovedeniya budushchego agroinzhenera [Features of formation of competences in the field of materials science of the future agroengineer]. Innovatsionnoe napravlenie uchebno-metodicheskoy i nauchnoy deyatel’nosti kafedr MiTKM. Materialy Vserossiyskogo soveshchaniya zaveduyushchego tekhnologicheskimi kafedrami [Innovative direction of educational-methodical and scientific activity of the departments of MITCM. Materials of the All-Russian Meeting of the Head of Technological Departments]. Kirov: VyatGU Publ., 2017, pp. 57-62.

7. Dorokhov A.S. Vypolnenie chertezhey s ispol’zovaniem sistemy «Kompas-3D» [Implementation of drawings using the “Compass-3D” system]. Moscow, Rossiyskiy gosudarstvennyy agrarnyy universitet; MSKhA im. K.A. Timiryazeva Publ., 2016. 76 p.

8. KOMPAS-Grafi k. Universal’naya sistema avtomatizirovannogo proektirovaniya [COMPASS-Graph. Universal system of computer-aided design]. Available at: https://ascon.ru/products/8/review/

9. Martyshkin A.P., Sul’din S.P., Mitin E.V. Formirovanie kompetentsiy v oblasti materialovedeniya studentov tekhnicheskikh vuzov pri issledovanii vliyaniya termicheskoy obrabotki na strukturu i svoystva stali [Formation of competences in the field of materials science for students of technical universities in studying the infl uence of heat treatment on the structure and properties of steel]. Innovatsionnoe napravlenie uchebno-metodicheskoy i nauchnoy deyatel’nosti kafedr MiTKM. Materialy Vserossiyskogo soveshchaniya zaveduyushchego tekhnologicheskimi kafedrami [Innovative direction of the teaching, methodological and scientific activities of the departments of the MITCM. Materials of the All-Russian Meeting of the Head of Technological Departments]. Kirov: VyatGU Publ., 2017, pp. 23-27.

10. Minasyan A.G., Pastukhov A.G., Sharaya O.A., Vodolazskaya N.V. Osobennosti obshcheprofessional’noy podgotovki inzhenernykh kadrov v agrarnykh vuzakh : materialy Vserossiyskogo soveshchaniya s mezhdunarodnym uchastiem zaveduyushchego kafedrami MiTKM «Innovatsionnoe napravlenie uchebno-metodicheskoy i nauchnoy deyatel’nosti [Features of the general professional training of engineering personnel in agricultural universities: the materials of the All-Russian meeting with the international participation of the head of the departments of MITKM “Innovative direction of educational, methodological and scientific activities]. Saransk: Mordovskii gos. Universitet Publ., 2016, pp. 19-23.

11. Simbirskikh E.S., Shemanaeva G.N., Illarionova O.P. Tekhnologii agrobiznes-obrazovaniya v sisteme nepreryvnoy podgotovki kadrov APK [Technologies of agro-business education in the system of continuous training of personnel of the agroindustrial comple]. Vestnik FGOU VPO «Moskovskiy gosudarstvennyy agroinzhenernyy universitet im. V.P. Goryachkina» [Vestnik of FGOU HPE “Moscow State Agroengineering University named after. V.P. Goryachkin.”]. 2014, I. 1, pp. 148-152.

12. Sul’din S.P., Mitin E.V., Shchekin A.V. Avtomatizatsiya proektirovaniya tekhnologicheskoy dokumentatsii s ispol’zovaniem sistemy KOMPAS [Automation of design of technological documentation using the KOMPAS system]. Vestnik mashinostroeniya [Bulletin of Machine Building]. 2013, I. 7, pp. 80-83.

13. Tennessen F., Khessling G., Blek V. Podgotovka inzhenerov - spetsialistov po materialovedeniyu: novyy uchebnyy kurs [Preparation of engineers for material science: a new training course]. Chernye metally [Ferrous metals]. 2008, I. 1, pp. 91-93.

14. Federal’naya nauchno-tekhnicheskaya programma razvitiya sel’skogo khozyaystva na 2017-2025 gody. Utverzhdena Postanovleniem Pravitel’stva Rossiyskoy Federatsii ot 25.08.2017 № 996 [Federal Scientifi c and Technical Program for the Development of Agriculture for 2017-2025. Approved by the Decree of the Government of the Russian Federation of August 25, 2017 No. 996].

15. Frolov V.A., Fedorov S.A. Nekotorye aspekty deyatel’nosti tekhnicheskikh vuzov po vnedreniyu kompetentnostnogo podkhoda v obrazovatel’nuyu praktiku podgotovki spetsialistov [Some aspects of the activity of technical universities on the introduction of a competence approach in the educational practice of training specialists]. Tekhnologiya mashinostroeniya [Technology of Mechanical Engineering]. 2013, I. 5, pp. 67-72.

Login or Create
* Forgot password?