Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents the author’s perspective on the content of legal training as part of the undergraduate and graduate education in tourism-related disciplines and as implemented in the framework of the new (3+) generation of standards. The authors substantiate the expediency of the «Legal groundwork for the tourism industry» course development. The authors proceed from the premise that law-related courses have always been generally considered to be the most challenging both for the faculty (as their teaching requires faculty members to be qualified instructors and legal practitioners actively engaged in research concerning legal regulation in the tourism industry) and the students, which brought a majority of HE institutions to consciously exclude the course from the curriculum or to replace it by other less law-specific courses. The authors of the article make a case of a complex approach to and consideration of the major issues linked to the legal groundwork for tourism activity, the development and implementation of the federal and regional tourism development programmes. The «Legal groundwork for the tourism industry» course, as developed by the authors, views tourist activity as the object of legal regulation, covers the current issues of tourist activity legal regulation, identifies the operators of the tourist activity, describes the contracting system used in the tourism industry, provides for research into the major aspects of the legal groundwork for federal, regiona, and municipal programme development, the tourist market clusterization, etc. The course is designed as a core course for graduate students and as an advanced course of study for undergraduate students majoring in law- and/or service-and-tourism-related disciplines.

Keywords:
legal groundwork for the tourism industry, the object of legal regulation in tourism, tourist activity operators
Text

Введение

Комплекс вопросов, связанных с правовым обеспечением туризма, на протяжении почти 15 лет является органичной частью образовательных программ, направленных на подготовку специалистов (бакалавров, магистров) для сферы туризма с 2000 г.1; а с 2006 г.2 «Правовое обеспечение социально-культурного сервиса и туризма» («Правовое регулирование туризма») как отдельная дисциплина или дисциплинарный модуль обязательной/базовой части входит в содержание основных образовательных программ по социально-культурному сервису и туризму (туризму). С 2010 года, когда был утвержден ФГОС ВПО третьего поколения по направлению 100400 «Туризм», а также в ближайшей перспективе (с утверждением ФГОС ВПО поколения 3+) правовые дисциплины выведены из обязательной части образовательных программ в вариативную.

Как показывает ретроспективный анализ, сфера туристской деятельности претерпела существенные изменения на протяжении последних десятилетий, следовательно, изменилось и правовое регулирование отношений, складывающихся между различными субъектами туристской деятельности, а также правовое обеспечение разработки и реализации федеральных и региональных программ развития туризма. В государственных и федеральных государственных стандартах по туризму, социально-культурному сервису и туризму последовательно акцентировались те или иные актуальные вопросы правового обеспечения туризма. Развитие содержания дисциплины «Правовое обеспечение туризма» отражено в таблице 1.

Как видно из таблицы 1, на протяжении ряда лет — от стандарта к стандарту — происходило развитие содержания образования по правовому регулированию отношений субъектов туристской деятельности, а также правовому обеспечению разработки и реализации федеральных и региональных программ развития туризма. В ГОС и ФГОС ВПО по туризму, социально-культурному сервису и туризму акцентировались различные актуальные вопросы правового обеспечения сферы (индустрии) туризма. Тенденция развития содержания дисциплины (дисциплинарного/междисциплинарного модуля) «Правовое регулирование туризма» отражает и общие тенденции российского профессионального образования: ориентацию на результаты образовательной деятельности и углубление специализации.

 ______________

1 В 2006 году был утвержден ГОС ВПО второго поколения по направлению 100201 «Туризм».

2 В 2006 году был утвержден ГОС ВПО второго поколения по направлению 100201 «Туризм».

References

1. Egorov, V. E. Pravovoe obrazovanie v neiuridicheskom vuze: monografiia [Legal training at non-law-oriented HE institutions: monograph]. Pskov: LOGOS Publ., 2009.

2. Kirillov, V. P. Pravovaia podgotovka studentov turistskogo vuza: sostoianie i perspektivy [Legal training for students of colleges of tourism: current status and prospects]. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa [Universities for Tourism and Service Association Bulletin], 2013. № 3.

3. Kuskov, A. S., Sirik, N. V. Pravovoe obespechenie sfery turizma: uchebnoe posobie [Legal groundwork for the Tourism industry: a study guide]. Moscow: Forum Publ., 2014.

4. Kuskov, A. S., Sirik, N. V. Pravovoe regulirovanie turistskoi deiatel’nosti: bibliograficheskii ukazatel’ [Legal regulation of tourist activity: bibliography]. Saratov: Nauka Publ., 2013.

5. Kuskov, A. S., Sirik, N. V. Problemy pravovoi podgotovki studentov vysshikh uchebnykh zavedenii, obuchaiushchikhsia po napravleniiu 100400 «Turism» [On legal training as provided for undergraduate and graduate students specializing in tourism]. Pravo i obrazovanie [Law and education]. 2012. № 8.

6. Sirik, N. V. Ispol’zovanie komparativistskogo metoda v obuchenii studentov iuridicheskogo fakul’teta: na primere grazhdanskogo i ugolovnogo prava [Comparative method as employed in the instruction of law students (case study: civil and criminal law)]. Iuridicheskoe obrazovanie i nauka [Legal training and science]. 2006. № 3.

7. Shchuka, G. P. Sistema profesiinoi osviti u sferi turizmu v Rosiis’kii Federatsii, Ukraini ta Respublitsi Bilorus’: monografiia [System of professional training in tourism-related disciplines in the Russian Federation, Ukraine and Belarus: monograph]. Lugansk: KNU imeni Tarasa Shevchenka Publ., 2013.

Login or Create
* Forgot password?