Abstract and keywords
Abstract (English):
Particularly penitentiary discourse contribute to the problematic nature of verbal interaction, potential conflict communication. Characteristics of a penitentiary discourse are status and role positions of participants of communication, their psychological and cultural features, a communication regulation. In the course of speech interaction there can be communicative difficulties caused by psychological, world outlook, cultural distinctions of participants of basic couple. Involvement in a penitentiary discourse causes formation earlier not of peculiar models of speech behavior that allows to consider the convict as special type of the communicative personality. Influence on convictedfrom the employee of penitentiary institution assumes change of views, beliefs, behavior and can cause both passive, and active, including aggressive rejection. Therefore, at communication in the penitentiary discourse the probability of communicative failure is high. Features of a penitentiary discourse cause the problem nature of speech interaction, potentially conflict communication. Knowledge about the peculiarities of the prison discourse in a communicative aspect aimed at developing the ability to predict the response of the interlocutor to some action, to adjust their own speech behavior, select the desired method of exposure. Research of a penitentiary discourse from the standpoint of communication theory: definition of typical situations of emergence of difficulties in communication, differentiation of conflict and problem communication, the characteristic of the convict as communicative personality, identification and classification of communicative problems, their markers (communicative misses, mistakes) — can create theoretical base of professionally focused communicative training of staff of penitentiary institutions that will probably promote formation of professional competence.

Keywords:
penitentiary discourse, communication, communication problems, the personality of the convict, communicative personality.
Text

Пенитенциарный дискурс как разновидность институционального дискурса обладает набором существенных характеристик, определяющих особенности общения. При этом наиболее значимыми являются статусно-ролевые позиции участников речевого взаимодействия, их психологические и культурные особенности, строгая регламентация ситуации общения, так называемый контекст (вербальный, ситуативный, культурный) протекания коммуникации [8, с. 148]. В целом пенитенциарный дискурс отличается приоритетом статусно ориентированного общения, вместе с тем не исключается и личностно ориентированное речевое взаимодействие. Участниками общения в пенитенциарном дискурсе являются сотрудники уголовно-исполнительной системы (далее — УИС), осужденные и подследственные, родственники лиц, заключенных под стражу, представители общественных организаций и т.д. Согласимся с позицией О.А. Никишиной, исследовавшей пенитенциарный дискурс на основе анализа речевых высказываний англоязычных художественных произведений литературы и кинематографа, в
том, что «за базовую пару участников коммуникации в рамках тюремного дискурса принимается пара “служащий пенитенциарной системы — заключенный”, так как именно их взаимодействие наиболее сильно регулируется установленными в данном социуме правилами, нормами» [8, с. 149]. Речевое взаимодействие сотрудника УИС и осужденного в Российской Федерации, действительно, регламентировано нормативными документами, поэтому ситуации и цели общения, типичные жанры, речевые формулы и клише заданы обеим сторонам базовой пары участников коммуникации. Соблюдение этих норм очень важно для пенитенциарной системы как социального института, потому что именно они направлены как на обеспечение карательной функции уголовного наказания, безопасности общества, так и на соблюдение конституционных прав осужденных, подследственных. Вместе с тем личностно ориентированное общение в пенитенциарном дискурсе не может быть исключено. Для сотрудников УИС необходимость наладить личностно ориентированное взаимодействие диктуется нормативными документами (в части достижения исправительной цели уголовного наказания), задачей обеспечить эффективное функционирование учреждения УИС (например, за счет организации трудовой занятости, проведения оперативно-розыскных мероприятий для обеспечения безопасности осужденных, подследственных и иных лиц и т.д.). В свою очередь, осужденными и подследственными личностно ориентированное общение может рассматриваться как возможность выхода за рамки предельно регламентированной жизни, с одной стороны, позволяющая нейтрализовать психологическое напряжение, вызванное условиями несвободы, с другой, создающая условия для нарушения установленных законом запретов и ограничений. В силу относительной продолжительности и регулярности, ограниченности местом речевого взаимодействия возникновение личностно ориентированного характера общения
представляется практически неизбежным.

References

1. Antonyan Yu.M. Lichnost’ prestupnika. Kriminologo-psikhologicheskoe issledovanie [The person of the criminal. Criminological and psychological research]. Moscow, Norma, INFRAM Publ., 2014. 368 p.

2. Vershinina G.B. Kul’tura rechi ili pedagogicheskaya ritorika? (K voprosu o soderzhanii vuzovskoy podgotovki bakalavrov i magistrov obrazovaniya) [Culture of speech or pedagogical rhetoric? (On the issue of the content of university education of bachelors and masters of education)]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical education and science]. 2016, I. 1, pp. 86-89.

3. Gorobets L.N. Ritoricheskie umeniya kak bazovyy komponent ritoricheskoy kompetentsii uchitelya [Rhetorical skills as a basic component of the rhetorical competence of the teacher]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena [Izvestiya of the Russian State Pedagogical University. A.I. Herzen]. 2008, I. 50. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ritoricheskie-umeniya-kak-bazovyykomponent-ritoricheskoy-kompetentsii-uchitelya (accessed 20 September 2017).

4. Dvortsov V.B. Kharakteristika aktivnykh form obucheniya i vneauditornoy raboty kursantov vysshikh obrazovatel’nykh organizatsiy FSIN Rossii kak organizatsionno-pedagogicheskie usloviya formirovaniya gotovnosti vypusknika k obespecheniyu rezhima v penitentsiarnykh uchrezhdeniyakh [Characteristics of active forms of training and out-of-class work of cadets of higher educational organizations of the Federal Penitentiary Service of Russia as organizational and pedagogical conditions for forming a graduate’s readiness to provide a regime in penitentiary institutions]. Vestnik Kuzbasskogo institute [Bulletin of the Kuzbass Institute]. 2016, I. 3, pp. 186-193.

5. Erokhina E.L., Knyazeva O.Yu. Opredelenie ponyatiya «kommunikativnaya kul’tura»: ritoricheskiy podkhod [Definition of the concept of “communicative culture”: a rhetorical approach]. Ritorika i kul’tura rechi v sovremennom nauchno-pedagogicheskom protsesse i obshchestvenno-kommunikativnoy praktike: Sbornik materialov XKhI Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii po ritorike [Rhetoric and the culture of speech in the modern scientific and pedagogical process and social and communicative practice: Collected materials XXI International Scientific Conference on Rhetoric]. Moscow, 2017, pp. 149-152.

6. Karasik V.I. Yazykovoy krug: lichnost’, kontsepty, diskurs [Language Circle: Personality, Concepts, Discourse]. Volgograd: Peremena, 2002. 477 s.

7. Kodeks etiki i sluzhebnogo povedeniya sotrudnikov i federal’nykh gosudarstvennykh grazhdanskikh sluzhashchikh ugolovnoispolnitel’noy sistemy [Code of Ethics and Service Behavior of Employees and Federal State Civil Servants of the Penitentiary System]. Available at: http://rulaws.ru/acts/Prikaz-FSINRF-ot-11.01.2012-N-5 (accessed 04 September 2017).

8. Nikishina O.A. Realizatsiya statusno-orientirovannogo rechevogo obshcheniya v angloyazychnom penitentsiarnom diskurse [Realization of status-oriented speech communication in the English-language penitentiary discourse]. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki [Philological Sciences. Questions of theory and practice]. Tambov: Gramota Publ., 2015, I. 8, pp. 148-152.

9. Sirotinina O.B., Degal’tseva A.V. Ritorika i kul’tura rechi v vuzovskoy sisteme obucheniya [Rhetoric and the culture of speech in the university system of learning]. Ritorika i kul’tura rechi v sovremennom nauchno-pedagogicheskom protsesse i obshchestvenno-kommunikativnoy praktike: Sbornik materialov XKhI Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii po ritorike [Rhetoric and the culture of speech in the modern scientific and pedagogical process and public-communicative practice: Collection of materials of the XXI International Scientific Conference on Rhetoric]. Moscow, 2017, pp. 416-422.

10. Smelkova Z.S. Pedagogicheskaya ritorika v voprosakh i otvetakh [Pedagogical rhetoric in questions and answers]. Moscow, Prometey Publ., 2011. 254 p. Available at: http://www.iprbookshop.ru/8289.html. EBS «IPRbooks» (accessed 04 September 2017).

11. Sobolev N.G. Yuridicheskaya psikhologiya [Legal psychology]. Vologda, VIPE FSIN Rossii Publ., 2015. 188 p.

12. Sternin I.A. Prakticheskaya ritorika [Practical rhetoric]. Moscow, «Akademiya» Publ., 2008. 272 p.

13. Timofeeva E.A. Professional’naya podgotovka sotrudnikov penitentsiarnoy sistemy v zarubezhnykh stranakh [Professional training of penitentiary system employees in foreign countries]. Samara, Samarskiy yuridicheskiy institut FSIN Rossii Publ., 2015. 250 p.

14. Ugolovno-ispolnitel’nyy kodeks Rossiyskoy Federatsii [The Penal Enforcement Code of the Russian Federation].

15. Ugolovnyy kodeks Rossiyskoy Federatsii [The Criminal Code of the Russian Federation].

16. FGOS VO po spetsial’nosti 40.05.02 Pravookhranitel’naya deyatel’nost’ (uroven’ spetsialiteta) utverzhden prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 16 noyabrya 2016 g. № 1424 [GEF VO specialty 40.05.02 Law enforcement (level of specialty) approved by the order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of November 16, 2016 No. 1424]. Portal Federal’nykh gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego obrazovaniya [Portal of Federal State Educational Standards of Higher Education]. Available at: http://fgosvo.ru/400502/

17. FGOS VO po napravleniyu podgotovki 40.03.01 Yurisprudentsiya (uroven’ bakalavriata) utverzhdenprikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 1 dekabrya 2016 g. № 1511. Portal Federal’nykh gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego obrazovaniya. URL:http://fgosvo.ru/400301(data obrashcheniya 04.09.2017).

Login or Create
* Forgot password?