This paper is devoted to identification and assessment of project management’s key factors at project realization’s early stage. In scientific and practical literature such type of projects often and unconditionally are ranked as venture ones. However the venture project is only one of project steps at an early stage of realization. The questions considered in this paper, cover a wide range of problems connected with absence of methodological unity in this subject. A great attention in this research has been paid to such factors, as features related to interference of projects profitability and chosen business model; influence on projects implementation such factors, as team, financing, market growth; assessment of project manager’s leadership skills influence on project realization success. Paper represents results of projects’ quality and quantitative research at their realization’s early stage in the Russian Federation and can form a basis for subsequent and deeper researches in this direction.
projects at early stage of realization, venture projects, projects success key factors.
Введение
Основы управления проектом на ранней стадии реализации были заложены Р.С. Епстейном (1931), Й.А. Шумпетером (1942), Дж.С. Баином (1956), Е.Т. Пенроузом (1959), М. Холлом и Л. Вайссом (1967), У. Шефердом (1972, 1975), У. Велсом (1974), С. Пелтзманом (1977) и др. Интерес исследователей к управлению проектами на ранней стадии реализации резко повысился с 80-х гг. прошлого века и продолжает расти. В настоящее время теоретический базис по управлению проектами на ранней стадии реализации содержит исследования из различных областей. В первую очередь присутствуют как прикладные исследования, так и монографии в сфере управления проектами, маркетинга, управления знаниями. В подобных исследованиях закладываются основы управления командой проекта, управления ресурсами, раскрываются административные функции, лидерство, описываются методы и инструменты анализа рынка, выявляются особенности применительно к отдельным отраслям, к примеру, в сфере информационных технологий, машиностроении, биотехнологии и др. Исследования в сфере инвестиционного анализа и финансового менеджмента закладывают базу для анализа проекта, адаптации экономических показателей, описывают методику анализа эффективности проекта.
С. Манигарт и др. [20] обнаружили, что при оценке проектов на ранней стадии реализации используется метод дисконтированных денежных потоков и др., а также производится расчет таких показателей, как внутренняя норма доходности, чистая приведенная стоимость, что позволяет сделать вывод относительно финансового состояния проекта. Особую роль стоит отвести исследованиям в сфере развития предпринимательства, так как они рассматривают вопросы, связанные с отношением инвесторов к продуктам и описывают этапы развития компаний: от проекта на ранней стадии до корпорации. Литературный обзор исследований и монографий по управлению проектами на ранней стадии реализации позволил сделать вывод о том, что это достаточно новое направление, по которому еще продолжает формироваться теоретический базис.
1. Archibal´d R. Upravlenie vysokotekhnologichnymi programmami i proektami [Managing high-tech programs and projects]. Moscow, Kompaniya IT; DMK Press Publ., 2004.
2. Barykin A.N., Ikryannikov V.O. Belye pyatna teorii i praktiki tekhnologicheskogo predprinimatel´stva [White spots theory and practice of technological entrepreneurship]. Menedzhment innovatsiy [Innovation Management]. 2010, i. 3, pp. 202-213.
3. Galashova D.N. Kak privlekat´ tselevykh posetiteley v internet-startap bez investitsiy [How to attract targeted visitors to your online startup without investment]. Internet-marketing [Internet Marketing]. 2011, i. 3, pp. 168-178.
4. Kalabin A.A. «Startap»: top-komande vkhod vospreshchen [«Start-up»: top team Trespassing]. Strategicheskiy menedzhment [Strategic Management]. 2008, i. 1, pp. 66-74.
5. Lapin A.N. Strategicheskoe upravlenie sovremennoy organizatsiey [Strategic management of a modern organization]. Zhurnal «Upravlenie personalom» [Journal «Personnel Management»]. Moscow, 2004.
6. Romanova M.V. Marketingovoe upravlenie innovatsionnymi proektami [Marketing management of innovative projects]. Moscow, Center for Marketing Research and Management Publ., 2003.
7. Rukovodstvo k Svodu znaniy po upravleniyu proektami [Guide to the Body of Knowledge Project Management]. Moscow, Project Management Institute Publ., 2008.
8. Khramov E.I. Internet-marketing. Vozmozhna li strategiya v seti? [Internet Marketing. Can the strategy in the network?]. Marketingovye kommunikatsii [Marketing Communications]. 2011, i. 2, pp. 70-77.
9. Tsipes G.L., Tovb A.S. Menedzhment proektov v praktike sovremennoy kompanii [Project management in the practice of modern company]. Moscow, Olimp-biznes Publ., 2006.
10. Acs Z.J., Szerb L. Global Entrepreneurship and Development. Edward Elgar Publishing Ltd. 2010, pp. 266-269.
11. Allen T.J. Organization and Architecture for Product Development, unpublished manuscript, MIT, Sloan School of Management, Cambridge, MA, 1996.
12. Chesbrough H. Business model innovation: it’s not just about technology anymore. Strategy&Leadership. 2007, i. 6, pp. 12-17.
13. Cooper A.C, Willard G.E., Woo C.Y. Strategies of highperforming new and small firms: a reexamination of the niche concept. Journal of Business Venturing. 1986, pp. 247-260.
14. Dubini P., Aldrich H. Personal and extended networks are central to the entrepreneurial process. Journal of Business Venturing. 1991, v. 6, i. 5, pp. 305-313.
15. Ge D. Startup valuation by venture capitalists: A strategic management approach. Dissertations and Theses, 2003.
16. Hall J., Hofer C. Venture capitalists´ decision criteria in new venture evaluation. Journal of Business Venturing. 1993, v. 8, i. 1, pp. 25-42.
17. Hall M., Weiss L.W. Firm size and profitability. The Review of Economics and Statistics. 1967, i. 49, pp. 319-331.
18. Henderson R. Prediction of plant startup progress, duration, and lost capacity. International Journal of Operations & Production Management. 1981, v. 2, i. 1, pp. 14-29.
19. Huber G.P. Facilitating Project Team Learning and Contributions to Organizational Knowledge. Creativity and Innovation Management. 1999, v. 8, i. 2, pp. 70-76.
20. Manigart S., Wright M., Robbie K., Desbrieres P., De Waele K. Venture capitalists appraisal of investment projects: An empirical European study. Entrepreneurship: Theory&Practice. 1998, v. 25, i. 5/6, pp. 521-570.
21. Milliman J., Von Glinow M.A., Nathan M. Organizational life cycles and strategic International Human Resource Management in MNCs: Implications for Congruence Theory. Academy of Management Review. 1991, v. 16, i. 2, pp. 318-339.
22. Peltzman S. The gains and losses from industrial concentration. Journal of Law and Economics. 1977, v. 20, i. 2, pp. 229-263.
23. Porter M.E., Schwab K. The Global Competitiveness Report 2008-2009. Geneva, Switzerland: World Economic Forum, 2008.
24. Quinn R.E., Cameron K. Organizational life cycles and shifting criteria of effectiveness: Some preliminary evidence. Management Science. 1983, v. 29, i. 1, pp. 33-51.
25. Rah J., Jung K., Lee J. Validation of the venture evaluation model in Korea. Journal of Business Venturing. 1994, v. 9, i. 6, pp. 509-524.
26. Shepherd W. The elements of market structure // The Review of Economics and Statistics. 1972, v. 54, i. 1, pp. 25-37.
27. Shumpeter J.A. Capitalism, Socialism and Democracy. 3ed ed. New York: Harper and Row, 1942.
28. Smith K.G., Mitchell T.R., Summer S.E. Top management priorities in different stages of organizational life cycle. Academy of Management Journal. 1985, v. 28, i. 4, pp. 799-820.
29. Stuart T. Inter-organizational alliances and the performance of firms: a study of growth and innovation rates in a hightechnology industry. Strategic Management Journal. 2000, v. 21, i. 8, pp. 791-811.
30. Tyebjee T., Bruno A. A model of venture capitalist investment activity. Management Science. 1984, v. 30, i. 9, pp. 1051-1066.
31. Verkhovskaya O., Dorokhina M. Global Entrepreneurship Monitor. Russia, 2010.
32. Wells W. Venture capital decision making, doctoral dissertation, Carnegie-Mellon University, 1984.
33. Zenger T.R. Crafting Internal Hybrids: Complementarities, Common Change Initiatives, and the Team-Based Organization. International Journal of the Economics of Business. 2002, v. 9, i. 1, pp. 79-95.