TWO CULTURES AND EDUCATION: FROM THE OPPOSITION TO DIALOGUE
Abstract and keywords
Abstract (English):
Educational issues are resolved in a cultural context of education of the XXI century through the prism of concepts of natural science and human cultures. Features sciences and the humanities cultures are represented in their comparative generalization. The specifi city of science and humanities education — training activities and formed abilities in teaching natural and humanitarian subjects are discussed in the light of the relevant characteristics of both cultures. Methodological bases of integration of scientifi c knowledge, the unity of human knowledge are disclosed. The base of the global integration of the sciences and the humanities cultures form a unifi ed picture of the world are revealed, in which nature, society, people are represented as organically interconnected parts of a whole. The basis for interaction holistic and humanistic approaches in education, formation of a new paradigm of philosophy of education in the dialogue of cultures is showed, which implements the principle of integration and humanization.

Keywords:
natural science culture, humanitarian culture, education, dialogue, integration, humanization
Text

Исторически сложившиеся системы естественнонаучных и социально-гуманитарных знаний рассматриваются как разные способы освоения человеком действительности или как разные типы культуры. Система образования как бы повторяет путь развития знаний, поэтому вопросы образования нельзя решать вне рассмотрения специфики естественнонаучной и гуманитарной культур, которую философы разных веков представляли следующим образом.

И. Кант, XVIII в. Естественнонаучное знание связано с познанием «естественного порядка природы». Объект изучения — природа, где действуют бессознательные силы. Гуманитарное знание связано с познанием «морального порядка человеческого поведения». Объект изучения — общество, в котором действуют люди, про являющие целеполагание. В. Виндельбанд, XVIII–XIX вв. Естественнонаучное познание исследует общие закономерности развития. Гуманитарное — особенное в развитии. В. Дильтей, XIX в. Естественнонаучное знание основано на объяснении, объективизировано. Гуманитарное знание основано на понимании, субъективизировано. О. Шпенглер, XIX — XX вв. Естественнонаучное знание о природе должно толковаться научным образом. Гуманитарное знание — это история, предмет поэтического творчества. Г. Риккерт XIX — XX вв. Естественнонаучное знание представлено генерализующими науками, выходящими на уровень теоретических обобщений. Гуманитарное знание представлено индивидуализирующими науками, ориентирующимися на индивидуальное видение реальности.

References

1. Bakhtin M.M. Problema teksta v lingvistike, fi lologii i drugikh gumanitarnykh naukakh. Opyt fi losofskogo analiza [The problem of text in linguistics, philology and other humanitarian sciences. The experience of the philosophical analysis]. Literaturno- kriticheskie stat’I [Literary-critical articles]. Moscow, 1986.

2. Gusserl’ E. Logicheskie issledovaniya. Kartezianskie razmyshleniya. Krizis evropeyskikh nauk i transtsendental’naya fenomenologiya. Krizis evropeyskogo chelovechestva i fi losofi ya. Filosofi ya kak strogaya nauka [Logical Investigations. Cartesian Meditations. Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. The crisis of European humanity and philosophy. Philosophy as rigorous science]. Mn., Kharvest Publ.; Moscow, AST Publ., 2000.

3. Davydov V.V. Problemy razvivayushchego obucheniya: opyt teoreticheskikh i eksperimental’nykh psikhologicheskikh issledovaniy [The problems of developing training: the experience of theoretical and experimental psychological research]. Moscow, Pedagogika Publ., 1986.

4. Kant I. Logika [Logic]. Traktaty i pis’ma [treatises and letters]. Moscow, 1980.

5. Moren E. Obrazovanie v budushchem: sem’ neotlozhnykh zadach [in the future Education: seven urgent tasks]. Sinergeticheskaya paradigma. Sinergetika obrazovaniya [Synergetic paradigm. Synergetics education]. Moscow, Progress Publ., Traditsiya Publ., 2007.

6. Snou Ch.P. Dve kul’tury [The two cultures]. Sbornik publitsisticheskikh rabot [Collection of journalistic works]. Moscow, 1973, pp. 18-31.

7. Chuchin-Russov A.E. Obrazovanie i kul’tura [Education and culture]. Pedagogika [Pedagogy]. 1998, I. 1, pp. 9-18.

Login or Create
* Forgot password?