Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper examines the factors affecting the quality of education in the subjects of curriculum in Dagestan. As a result of the Unified State Examination, held among teachers, a low substantive level of training in a number of areas is identified. The data on students’ achievement in biology and chemistry exams in 2015 and the results of the monitoring of the Republican Center of Quality Assessment of education are given. The provision of textbooks and the necessary equipment for laboratory and practical work in biology and chemistry is examined. Recommendations to minimize the problems associated with insufficient teaching of subjects of a natural cycle are given.

Keywords:
education, the quality, the subjects of curriculum
Text

Результаты ЕГЭ последних двух лет по предметам естественного цикла наводят на грустные размышления о будущем детей.

30 и 50% неудовлетворительных оценок по химии и биологии говорят, прежде всего, о том, что в школах отсутствует профильное обучение, и подготовка к экзамену отдана на откуп самим учащимся и их родителям. А если все-таки будет профильное обучение, будут ли результаты?

Качество образования зависит от ряда факторов [3; 9]. Это качество:

  1. преподавательского состава, их мотивация к работе;
  2. обучающихся, их мотивация к обучению;
  3. образовательных программ и учебников;
  4. технологий обучения;
  5. технологий тестирования и проверки знаний;
  6. управления ОУ.

Рассмотрим состояние каждого показателя по предметам естественного цикла у нас в республике.

Первый фактор — уровень подготовки учителей и способность реализовать обучение на высоком уровне сложности.

Проведенный ЕГЭ по биологии среди учителей показал разброс средних баллов по районам: от 86–87 баллов в Кизилюрте и Дагестанских Огнях до 55–58 в Цумадинском, Агульском, Рутульском, Тляратинском, Гумбетовском, Ахтынском районах.

В пределах 60–65 баллов — г. Южно-Сухокумск, Цунтинский, Докузпаринский, ТУО, Левашинский, Казбековский р-ны.

References

1. Allakhverdieva D.T. Opyt primeneniya testov dlya didakticheskoy ekspertizy obucheniya [Experience in the use of tests for didactic examination training]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia]. 1999, I. 2, pp. 102-104.

2. Anan´ev B.G. Chelovek kak predmet poznaniya [Man as an object of knowledge]. St. Petersburg, 2001. 473 p.

3. Gus´kova M.V. Evalyuatsiya v upravlenii kachestvom obrazovaniya v usloviyakh ego modernizatsii. Doct. Diss [Evalyuatsiya in the management of the quality of education in terms of its modernization. Doct.Diss]. Moscow, 2015.

4. Ivanova A.Ya. Obuchaemost´ kak printsip otsenki umstvennogo razvitiya [Learning as a principle of evaluation of cognitive development]. Moscow, 2000. 382 p.

5. Ivanov A.I. Sootnoshenie ponyatiy «razvitie» i «samorazvitie» s uchetom podrostkovogo vozrasta vospitannikov [Value concepts of "development" and "self-development" with regard to adolescent students]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´nogumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian studies and tehnologii]. 2015, I. 1, pp. 48-52.

6. Konovalov P.D. Testirovanie v psikhologo-pedagogicheskom issledovanii [Testing in psychological and educational research]. Moscow, 2000. 573 p.

7. Koshcheeva I.K. Kachestvo obrazovaniyakak sotsiologicheskaya problema. Kand. Diss. [Quality obrazovaniyakak sotsiologicheskaya problema. Kand. Diss]. Ekaterinburg,2006.

8. Menchinskaya N.A. Problemy ucheniya i umstvennogo razvitiya shkol´nika [Problems of teaching and student mental development]. Moscow, 2002. 423 p.

9. Pavlenko K.V. Otsenka kachestva obrazovaniya v upravlenii vuzom. Kand. Diss. [Evaluation of the quality of education in the university management. Kand. Diss]. Saratov, 2007.

10. Polyanskaya G.M. Upravlenie kachestvom obrazovaniyauchashchikhsya v sovremennoy shkole. Kand. Diss. [Quality management in the modern school obrazovaniyauchaschihsya. Kand. Diss]. St. Petersburg, 2008.

11. Kalmykova Z.I. Problemy diagnostiki umstvennogo razvitiya uchashchikhsya [Problems of diagnostics of mental development of students]. Moscow, 2004. 479 p.

12. Rabadanova R.S. Funktsii operezhayushchego obrazovaniya [Features advanced education]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Re- search and development. The social and humanitarian studies and tehnologii]. I. 1, 2012, pp. 4-6.

13. Talyzina N.F. Upravlenie protsessom usvoeniya znaniy [Control of learning process]. Moscow, 2000. 621 p.

14. FGOS. Primernaya programma OOO [GEF Approximate program Ltd]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011.

15. Shishov S.E. Mezhkul´turnyy dialog kak osnova uspeshnogo razvitiya sovremennogo obrazovaniya i nauki [Intercultural dialogue as a basis for successful development of modern education and science]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´nogumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2015, I. 2, pp. 3-7.

16. Shishov S.E. Formirovanie kadrovogo potentsiala dlya vysokotekhnologichnykh otrasley rossiyskoy promyshlennosti v usloviyakh razvitiya innovatsionnykh protsessov v obshchestve [Formation of personnel potential for high-tech sectors of the Russian industry in the conditions of development of innovative processes in the society]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2013, I. 1, pp. 4-8.

Login or Create
* Forgot password?