Abstract and keywords
Abstract (English):
The article examines the features of organization of distance education at the higher school of Russia. It is emphasized that high-tech, innovative nature of the development of the education system envisages the expansion of the spectrum of fundamental and applied scientific studies, deepening the integration of science, education and production, the modernization of educational content, educational technologies and educational environment, training and coaching, causes certain changes in the organizational structure of the education system and administration of educational activities, and also requires a targeted, adequate and timely funding. The author points out that from a technological point of view this character cause: informatization of education, the emergence of new ICT-based pedagogical and learning technologies and the latest learning tools, the creation and use of pedagogical systems of modern, computer-oriented learning environment, gradual formation and development of computer-technological platform of information educational space.

Keywords:
distance education, higher education, telecommunications, computer equipment, educational resources, educational environment, information technology, virtual learning environment
Text

В условиях динамично меняющегося социума ни у кого не вызывает сомнения тот факт, что система дистанционного образования (ДО) способствует созданию динамичной образовательной среды и является перспективной и привлекательной формой организации образовательной деятельности как для самых широких слоев населения России, так и для россиян, проживающих в разных странах мира. Немаловажно, что система дистанционного образования служит также моделью экспорта российского образования, что ведет к укреплению конкурентоспособности и национальной безопасности Российской Федерации.

Дистанционное образование, подчеркивает российский ученый С. Широкобоков, «позволяет наиболее адекватно и гибко реагировать на потребности общества, реализовать конституционную норму доступности образования, обеспечить широкий доступ к получению образования, в том числе для тех, кому по каким-то причинам неприемлемы традиционные формы обучения, а также решить проблему значительного расширения контингента населения с высшим и дополнительным профессиональным образованием» [10, с. 26].

References

1. Instruktivnoe pis´mo «O distantsionnom obuchenii v srednem i vysshem professional´nom obrazovanii» ot 03.07.98 № 41 [Letter of Instruction "On distance learning in secondary and higher education" from 03.07.98 number 41]. Available at: http://www.edu.ru/db/mo/Data/d_98/ip41.html

2. Polat E., Petrova A., Aksenova Yu. Kontseptsiya distantsionnogo obucheniya na baze komp´yuternykh telekommunikatsiy [The concept of distance learning based on computer telecommunications]. Available at: http://distant.ioso.ru/library/publication/concepte.htm

3. Kontseptsiya sozdaniya i razvitiya edinoy sistemy distantsionnogo obrazovaniya v Rossii ot 31.05.1995 № 6 [The concept of creation and development of a unified system of distance education in Russia from 31.05.1995 number 6]. Available at: http://de.unicor.ru/science/groundwork/concept.html

4. Kostyuchkov S.K. Filosofskaya interpretatsiya sotsiokul´turnogo soderzhaniya chelovecheskoy prirody [Philosophical interpretation of social and cultural content of human nature]. Paradigma pіznannya: gumanіtarnі pitannya [Paradigm pіznannya: gumanіtarnі power]. 2014, I. 3, pp. 30-41.

5. Marchuk G.I. Gumanizatsiya obrazovatel´nogo protsessa kak osnova professional´noy podgotovki studentov [Humanization of the educational process as a basis for training students]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta priborostroeniya i informatiki [Bulletin of Moscow State University of Instrument Engineering and Informatics]. 2010, I. 26, pp. 176-182.

6. Polozhentseva I.V. Pedagogicheskie aspekty realizatsii distantsionnogo obrazovaniya v usloviyakh vysshey shkoly sovremennoy Rossii [Pedagogical aspects of the implementation of distance education in the conditions of high school of modern Russia]. Internet-zhurnal «Naukovedenie» [Internet magazine "Naukovedenie"]. 2015, V. 7, I. 5. Available at: http://naukovedenie.ru/PDF/165PVN515.pdf

7. Polozhentseva I.V. Pedagogicheskaya sreda distantsionnogo obrazovaniya v vysshey shkole Rossii [Pedagogical environment of distance education in Russian higher education]. Moscow, Universitetskaya kniga Publ., 2016. 199 p.

8. Prikaz Ministerstva obrazovaniya Rossiyskoy Federatsii «Ob eksperimente po ispol´zovaniyu televizionnykh tekhnologiy v sisteme obshchego obrazovaniya» ot 16.05.2000 № 1434 [The Ministry of Education of the Russian Federation "On the experiment on the use of television technology in general education" from 16.05.2000 number 1434]. Available at: http://www.edu.ru/db/mo/Data/d_00/1434.html

9. Pronin E.A. Sovremennoe onlayn-obrazovanie v Rossii: problemy i perspektivy [Modern online education in Russia: problems and prospects]. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Socially-humanitarian research and technology]. 2015, V. 4, I. 2, pp. 18-20.

10. Shirobokov S.M. Normativnoe i pravovoe obespechenie sistemy distantsionnogo obrazovaniya - aktual´naya zadacha razvitiya sistemy obrazovaniya v Rossii [Normative and legal provision of distance education - an urgent task of the education system development in Russia]. Al´ma Mater Publ., 2008, I. 4, pp. 26-35.

Login or Create
* Forgot password?