The article is devoted to the notions of the Good and Evil through the lens of social relations, as manifestation of social solidarity and competition in providing self-actualization and productivity of personality. It is noted that the highest Good is the unity of individuals, creation of the universal ethics contributing to the maximum realization of every person’s capabilities for the sake of the shared goal – to preserve and fully develop humankind. As opposed to the Good, the Evil is the manifestation of people’s selfish interests in the process of unfair, imperfect competition to achieve social status which provides an individual with material and moral opportunities for realization of the creative potential, achievement of productivity.
the Good, the Evil, social solidarity, competition, social status, self-actualization, productivity of personality
Понятия добра и зла являются одними из самых древних. Они сопровождали людей в их тяжелой и опасной жизни с самого начала существования человечества. Первоначально добро и зло рассматривались как природные, так и социальные явления. Добром воспринималось все, что помогало выживать, преодолеть трудности, злом — все, что создавало опасность, приносило боль и страдания.
В современном понимании добро и зло рассматриваются как категории духовного мира человека, связанные с этическими принципами и нормами. Академик А.А. Гусейнов определяет добро как «наиболее общее оценочное понятие, обозначающее позитивный аспект человеческой деятельности; является противоположностью зла. Идея добра фиксирует содержательную определенность свободной воли человека. Это то, что сделал бы человек, если бы все зависело от его воли. Наряду с понятиями свободы и Бога, добро является важнейшим смысложизненным понятием... Диалектический материализм подчеркивает социальную обусловленность и историческую изменчивость представлений о добре, рассматривает его в соотнесенности со злом, включая их взаимопереходы друг в друга… Социально обусловленная, ситуационно детерминированная относительность представлений о добре не исключает абсолютность его содержания как нравственного императива…» [11, с. 163–164].
1. Apresyan R.G. Dobro [Welcome]. Etika: Entsiklopedicheskiy slovar´ [Ethics: Collegiate Dictionary]. Moscow, Gardariki Publ., 2001, 671 p.
2. Gobbs T. Leviafan [Leviathan]. Moscow, Mysl Publ., 2001. 478 p.
3. Guseynov A.A. Etika [Ethics]. Moscow, Gardariki Publ., 2003, 472 p.
4. Dyurkgeym E. O razdelenii obshchestvennogo truda [On the division of social labor]. Moscow, Kanon Publ., 1996. 430 p.
5. Zolotukhina-Abolina E.V. Kurs lektsiy po etike [Lectures on Ethics]. Rostov on Don, Feniks Publ., 1999. 384 p.
6. Kant I. Sochineniya v vos´mi tomakh [Works in eight volumes]. Moscow, V. 6, ChORO Publ., 1994a. 613 p.
7. Kant I. Sochineniya v vos´mi tomakh [Works in eight volumes]. Moscow, V. 8, ChORO Publ., 1994b. 718 p.
8. Leont´ev D.A. Razvitie idei samoaktualizatsii v rabotakh A. Maslou [The development of self-actualization of the ideas in the works of Maslow]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology]. 1987, I. 3, pp. 150-158.
9. Maslou A. Motivatsiya i lichnost´ [Motivation and Personality]. St. Petersburg, Evraziya Publ., 1999. 478 p.
10. Solov´ev V.S. Opravdanie dobra [Justification of the Good]. Institut russkoy tsivilizatsii [Institute of Russian civilization]. Moscow, Algoritm Publ., 2012. 656 p.
11. Frolov I.T. Filosofskiy slovar´ [Philosophical Dictionary]. Moscow, Respublika Publ., 2001. 720 p.
12. Fromm E. Chelovek dlya sebya [Man for himself]. Moscow, Astrel´ Publ., 2012. 314 p.
13. Khomans Dzh. Sotsial´noe povedenie kak obmen [Social behavior as sharing]. Sovremennaya zarubezhnaya sotsial´naya psikhologiya [Modern foreign social psychology]. Moscow, Moscow University Publ., 1984, pp. 82-91.
14. Kh´ell L., Zigler D. Teoriya lichnosti [Theory of personality]. St. Petersburg, Peter Publ., 2003. 607 p.