TEACHER’S ROLE IN WORKING WITH GIFTED SCHOOLCHILDREN IN COMPUTER SKILLS IN THE OLYMPIAD TRAINING ENVIRONMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
Now progress of participants of the All-Russian Olympiad in informatics is important criterion for evaluation of work of the teacher with talented children. If earlier only the small group of teachers in the country successfully was engaged in this work, then now, in connection with implementation of the new Federal state educational standard, development of infrastructure of the All-Russian Olympiad of school students, expansion of availability of a school stage of the Olympiad to any motivated school student from the 5th class, forming of new models of integration of schools and universities, an opportunity to each teacher appeared to organize work with talented school students at any school. The main areas of work of the teacher of informatics for identifi cation of talented school students and their further development in system of the All-Russian Olympiad in informatics are shown in this article.

Keywords:
gifted schoolchildren, intellectual competition of schoolchildren, All-Russian Olympiad in informatics, subject competences of schoolchildren
Text

В современных условиях существенно изменились место и роль учителя или наставника в работе с одаренными детьми по информатике в школе. Это вызвано следующими причинами:

  • в учреждения образования начал постепенно вводиться новый Федеральный государственный образовательный стандарт (ФГОС) общего образования по ступеням обучения, который нормативно определил содержание и формы работы с одаренными детьми, начиная с начальной школы;
  • в соответствии с новым ФГОС начального общего образования курс информатики в начальной школе теперь обязательно предусматривает компьютерную форму обучения и обеспечивает готовность вхождения школьников в олимпиаду на школьном этапе с 5-го класса;
  • изменились технологии проведения олимпиад по информатике и существенно повысился уровень сложности олимпиадных задач;
  • появилось достаточно много печатных и интернет-ресурсов по олимпиадной информатике;
  • учителям и наставникам стали доступны новые информационные образовательные технологии, позволяющие работать с одаренными детьми независимо от учреждений образования, в которых они учатся, и места их проживания;
  • в рамках федеральных целевых программ к работе с одаренными школьниками стали активно привлекаться ведущие федеральные и национальные исследовательские университеты страны.
References

1. Kiryukhin V.M., Tsvetkova M.S. Sistema podgotovki shkol’nikov k olimpiadam po informatike v srede razvivayushchego obucheniya [The system of training students for the Olympiad in Informatics among developing training]. Profil’naya shkola [Profile school]. 2011, I. 5, pp. 36-48.

2. Kiryukhin V.M. Razvitie form samostoyatel’noy podgotovki shkol’nikov k uchastiyu v olimpiadakh po informatike v usloviyakh informatizatsii rossiyskogo obrazovaniya [The development of forms of self-study students to participate in competitions in computer science in the conditions of informatization of Russian education]. Informatika i obrazovanie [Computer science and education]. 2010, I. 11, pp. 49-56.

3. Kiryukhin V.M. Metodika provedeniya i podgotovki k uchastiyu v olimpiadakh po informatike. Vserossiyskaya olimpiada shkol’nikov [Method of and preparation for participation in the Olympiad in Informatics. All-Russian Olympiad.]. Moscow, Knowledge Laboratory BINOM Publ., 2011. 271 p.

4. Kiryukhin V.M., Tsvetkova M.S. Informatika. Programmy vneurochnoy deyatel’nosti uchashchikhsya po podgotovke k Vserossiyskoy olimpiade shkol’nikov : 5-11 klassy [Computer science. Program students extracurricular activities in preparation for the All-Russian Olympiad]. Moscow, Knowledge Laboratory BINOM Publ., 2014. 224 p. Available at: http://lbz.ru/books/226/8747/

Login or Create
* Forgot password?