THE IMPACT OF THE SANCTIONS AND CRISIS ON THE AUTOMOTIVE INDUSTRY IN RUSSIA
Abstract and keywords
Abstract (English):
In many countries auto industry is a strategic sector of the economy, representing, together with related industries and supporting part of the national industry, providing employment and implementing the technological capabilities of the country. The present study focuses on the description of the impact of sanctions on the development of the crisis, the automobile industry, car manufacturers and the market of cars of Russia. As a result, US and EU sanctions against Russia among the first to pass the sanctions hit the country´s automotive industry. During the period of sanctions Russian car market is characterized by falling sales and reduced production. Sanctions crisis has affected the entire chain from production to bring the car to the final consumer — the drop in demand for cars in the domestic market and reduction of vehicle production; the decline in production was achieved by the suspension or closure of plants, which affected the social sphere, increasing unemployment and reducing the incomes of workers and automotive professionals. Thus, the article examines the impact of the sanctions impact of the crisis on the enterprise on production of cars, as well as trade in cars in the Russian market.

Keywords:
sanction crisis, auto industry, the automotive market.
Text

Автомобильные предприятия — значительный сегмент промышленности и драйвер экономики. Легковые автомобили составляют важную статью экспорта ряда государств, компоненты для автосборки представляют объемный сектор торговли между государствами. Торговля автомобилями на внутренних рынках ряда развитых стран достигает больших объемов и в середине текущего десятилетия развивалась ускоренными темпами. Никто не станет спорить о том, что автомобильная промышленность играет большую роль в российской экономике и является одним из самых крупных источников рабочих мест. Несложно предположить, что в стране автопром должен иметь немаловажное значение. По объему производства легковых автомобилей Россия занимает второе место в Европе, уступая лишь Германии. Пик производства легковых автомобилей в России пришелся на 2012 г., когда было выпущено 1,97 млн штук. Однако в последние несколько лет вследствие спада производства российские СМИ довольно энергично обсуждают малоприятный для автопромышленности факт. Незначительное падение российского авторынка, которое началось в 2013 г., после наложения санкций продолжилось в 2014 г., и его темпы усилились в 2015 г. Так, в 2015 г. продажи легковых автомобилей в России составили немногим более 1,6 млн единиц — на 35% меньше аналогичного показателя в 2014 г. Как следствие, продолжающееся снижение продаж автомобилей влияет и на их выпуск — в 2015 г. на территории РФ в общей сложности было произведено около 1,38 млн экземпляров автомобильной техники, что на 26% ниже, чем в 2014 г. При этом заявленные производственные мощности были более 3 млн штук. Таким образом, российский автопром сейчас работает менее чем на 50% своих возможностей. Аналитики ожидают продолжение падения в отрасли. Статистика продаж и производства автомобилей РФ показана на рис. 1 и 2.

References

1. Khlus A.A. Sovremennoye coctzyznyie i perespektyve razvytiya rossiskogo avtomobylnogo rynka [Current state and prospects of development of the Russian automotive market]. Rossiskyi Vneshneekonomicheckyi Vestnik [Russian foreign Gazette]. 2015, I. 6, pp. 100-111. (in Russian)

2. Avtokredit v Cberbanke [Car loans in Sberbank]. Available at: http://sberbank-kredit-onlain.ru/kredit-v-sberbanke/444-avtokredit-v-sberbanke-v-2016-godu.html (accessed 16 April 2016).

3. Inflachiya v 2015 godu [Inflation in 2015 in Russia] Available at: http://www.rg.ru/2015/03/13/inflacia-site.html (accessed 16 April 2016).

4. May raclabyl pakupateleyi [May relaxed buyers]. Available at: https://www.gazeta.ru/auto/2016/06/07_a_8290001.shtml (accessed 16 July 2016).

5. Minpromtorg daet niutishitelny prognozy po proizvodstvu abtomobyleyi na 2016 god [Ministry of Industry gives disappointing forecasts for the production of cars for 2016]. Available at: http://www.rosbalt.ru/main/2015/11/19/1463063.html (accessed: 30 April 2016).

6. Myravoy rynak logkovykh avtomobyleyi v 2015-2016 [The global market for passenger cars in 2015-2016] Available at: http://www.ereport.ru/articles/commod/auto.htm (accessed 22 April 2016).

7. Prognoz a cynijeniye prodaj avtomobyleyi v Russia [It forecasts a decline in car sales in Russia] Available at: http://www.vedomosti.ru/auto/news/2016/02/16/629779-pwc-rognoziruetsnizhenie-avtomobilei-2016 (accessed 28 April 2016).

8. Proizvodstva avtomobyleyi v Russia [Car production in Russia] Available at: http://www.autostat.ru (accessed 16 April 2016).

9. Statistika i reyting prodaj avtomobyleyi v Russia v 2016 godu [Statistics and Ratings for car sales in Russia in 2016] Available at: http://serega.icnet.ru/CarSaleAuto_2016_Russia.html (accessed 16 July 2016).

10. Export russickykh avtomobyleyi [Export of Russian cars] Available at: http://wroom.ru/news/4489 (accessed 02 May 2016).

11. Production & sales statistics. International Organization of Motor Vehicle Manufacturers. Available at: http://www.oica.net (accessed: 20.04.2016).

Login or Create
* Forgot password?