In article the solution of an interdisciplinary problem of understanding of information in the course of educational communication is considered. Interest in language of schematic images is one of manifestations of objective communications between didactics and logic. Process of development of schemes is productive and creative. In it abilities of students creatively to think and fix this process in a sign and symbolical form reveal. At implementation of educational communication in practice of the author are used epistemological, logical, the subject-object, psychological, gnoseological, methodological, scientific and subject schemes and scheme of equipment of thinking. The technology of work on schemes in the course of vocational training of future teachers is used for assimilation of educational information, for development of algorithms of work with it, for fixation of own reflection by results of educational communication. Use of language of schematic images in educational communication promotes development of future teachers, both in professional, and in the personal plan.
language of schematic images, scheme, educational communication, modeling, vocational training.
Современному образованию свойственны тенденции интернационализации и глобализации, которые проявляются в попытках формирования единого образовательного пространства. Ментальности нашего народа традиционно присуще стремление реализации задач личностного развития, что соотносится с общемировыми тенденциями необходимости осуществления непрерывного образования.
Признавая современное образование ключевой сферой социальной практики современного общества, исследователи в качестве его основной миссии признают наследование и расширенное воспроизводство мировой и отечественной культуры. Данная трактовка основной миссии образования подразумевает, что современный обучающийся индивид не является потребителем культурных образцов прошлого опыта. Предполагается, что, участвуя в образовательных процессах в субъектной позиции, обучающийся обогащает этот опыт. Данный результат в образовании подразумевает собственное личностное и профессиональное развитие каждого обучающегося до уровня творчества [14, с. 14].
Достижение вышеуказанных результатов в реализации образовательных процессов предполагает последовательную модернизацию существующей образовательной системы в направлении смещения акцента с процесса обучения на его результаты. Это, в свою очередь, требует изменения роли педагога: превалирования в его деятельности функции обеспечения продуктивной познавательной деятельности обучающегося индивида. Данная позиция требует сущностных преобразований во всех компонентах существующей педагогической системы, в том числе в формах и методах организации и осуществления профессиональной подготовки специалистов любого профиля и уровня.
Мы согласны с мнением О.Я. Гойхмана, что сутью современного общества является информация, которая воспринимается как средство ускорения общественного развития [7, с. 4].
1. Abdurazakov M.M., Shafranova O.E. Development of subjectivity of the teacher of the higher school as problem of his continuous education. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika [Domestic and foreign pedagogics]. 2015, I. 6, pр. 90-99. (in Russian)
2. Anisimov O.S. Pedagogicheskaya akmeologiya: obshchaya i upravlencheskaya [Pedagogical akmeology: the general and administrative]. Minsk, Tekhnoprint Publ., 2002. 788 р.
3. Anisimov O.S., Okhrimenko V.A., Knyazev N.M., Chernushevich V.A. Sistemno-deyatel’nostnyy podkhod k probleme prakticheskoy podgotovki studentov [System and activity approach to a problem of practical training of students]. Penza, 1981. 48 р.
4. Anisimov O.S. Skhemy i yazyk skhematicheskikh izobrazheniy [Schemes and language of schematic images]. Moscow, 2008. 267 р.
5. Bazylev V.N. The Communicative Meaning of the Text and Its Understanding. Sovremennaya kommunikativistika [Modern kommunikation science]. 2015, V. 4, I. 5, pp. 31-39. (in Russian) DOI:https://doi.org/10.12737/13424.
6. Bespal’ko V.P. Pedagogika i progressivnye tekhnologii obucheniya [Pedagogics and progressive technologies of training]. Moscow, 1995. 213 р.
7. Goykhman O.Ya. The Modern Society: Information or Communication? Sovremennaya kommunikativistika [Modern kommunikation science]. 2014, V. 3, I. 6, pр. 4-9. (in Russian) DOI:https://doi.org/10.12737/7157.
8. Goykhman O.Ya. Professional Speech Interaction: Strategy and Roles. Sovremennaya kommunikativistika [Modern kommunikation science]. 2015, V. 4, I. 6, pр. 12-15. (in Russian). DOI:https://doi.org/10.12737/16550.
9. Gromyko Yu.V., Liberman A.A., Repina O.K. Problems and prospects of development of system of Elkonin-Davydov. Voprosy psikhologii. [Psychology questions]. 2002, I. 1, рр. 141-147. (in Russian)
10. Zaslavskaya O.Yu. Razvitie upravlencheskoy kompetentnosti uchitelya v sisteme mnogourovnevoy podgotovki v oblasti metodiki obucheniya informatike: Dokt. Diss. [Development of administrative competence of the teacher of system of multilevel preparation in the field of a technique of training in informatics avtoref. Dokt. Diss.]. Moscow, 2008. 45 р.
11. Klimov E.A. Psikhologiya professionala [Psychology of the professional]. Moscow, Izd-vo MPSI Publ., Voronezh: MODEK Publ., 2003. 454 р.
12. Lefevr V.A. From psychophysis to modeling of soul. Voprosy filosofii [Philosophy questions]. 1990, I. 7, pp. 25-31. (in Russian)
13. Incomprehensible efficiency of mathematics in researches of a human reflection. (Interview to V. Lefevre). Voprosy filosofii [Philosophy questions]. 1990, I. 7, рр. 51-58. (in Russian)
14. Nechaev V.D., Verbitskiy A.A. About the concept of modern arts education. Vysshee obrazovanie v Rossii [The higher education in Russia]. 2011, I. 3, рр. 14-22. (in Russian)
15. Cokhor A.N. Logicheskie struktury uchebnogo materiala [Logical structures of a training material]. Moscow: Pedagogika Publ., 1974. 192 р.
16. Shchedrovitskiy G.P. Skhema mysledeyatel’nosti: sistemnostrukturnoe stroenie, smysl i soderzhanie. Shchedrovitskiy G.P. Izbrannye trudy [Scheme of a mysledeyatelnost: system and structural structure, sense and contents. Schedrovitsky G.P. Chosen works.]. Moscow, Shkola Kul’turnoy Politiki Publ., 1995. рр. 281-298.
17. Shchedrovitskiy G.P. Smysl i znachenie. Shchedrovitskiy G.P. Izbrannye trudy [Sense and value. Schedrovitsky G. P. Chosen works.] Moscow, Shkola Kul’turnoy Politiki Publ., 1995, рр. 545-576.