FORMATION OF THE TECHNICAL UNIVERSITY GRADUATE COMMUNICATIVE COMPETENCY: ANALYSIS OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS FOR HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION OF THE THIRD GENERATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Communicative competency is considered to be an indispensible part of general cultural training of a graduate of the higher professional education system. The author undertakes the analysis of the definitions of the cultural competences as results of mastering the main syllabi stipulated by the federal state educational standards of the third generation, the aim being to determine the definitions correspondence to the notion of a specialist of a new type and to establish the interpretation of the cultural competency concept by the educational standards. The hopes of getting over the shortcomings of the federal state educational standards of the 3 and 3+ generations regarding the definitions of the expected results of the educational activity are pinned to maximum realization of the potential of language education having cultural competency as a true object of the pedagogical process.

Keywords:
federal state educational standards for higher professional education, competency-based approach, general cultural training, communicative competency, requirements for the results of the main syllabi mastering.
Text

Российское образовательное пространство во многом формируется нормоустанавливающими документами, разработка и внедрение которых направлены на реализацию приоритетных направлений развития отечественной системы образования. Для высшего профессионального образования в последнем десятилетии такими документами являются федеральные государственные образовательные стандарты третьего поколения, разработанные с учетом компетентностной парадигмы образования. Соответственно, результаты образовательной деятельности описываются в терминах компетенций, особое место среди которых занимают общекультурные. Данное положение объясняется той ролью, которую общекультурная компетентность играет в профессиональной успешности выпускника и в общем развитии его личности и ставит на повестку дня вопрос о необходимости однозначной трактовки данного понятия с учетом его интегративной сущности.

Сегодня в качестве цели образования рассматривается формирование человека культуры и указывается на целый ряд компонентов культуры как составляющих его общекультурной подготовки, среди которых заметное место занимает культура коммуникации, культура осуществления коммуникативной деятельности. Пронизывая все три плана общей культуры человека — культуру личности, культуру деятельности и культуру социального взаимодействия [1], коммуникативная культура выступает инвариантом любой сферы жизнедеятельности человека. Исследователями указывается, что если для специалиста способом познания и преобразования мира является профессиональная культура, то способом преобразования себя — коммуникативная культура [6]. Соответственно, коммуникативный аспект выступает в качестве закономерного аспекта общекультурной компетентности, а представляющая ее коммуникативная компетентность оказывается среди ожидаемых «проекций общекультурного становления личности» (Е.И. Фомина).

References

1. Zimnyaya I.A. General Culture and Social and Professional Competency of a Man. Internet-zhurnal «Eydos» [Internet Journal “Eydos”] - Available at: http://www.eidos.ru/journal/2006/0504.htm (Accessed 19 March 3.2016).

2. Karavaeva E.V. Recommended Algorithm for Projecting Higher Education Syllabi. Vyisshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia], 2014, no. 8-9, pp. 5-15. (in Russian)

3. Klementsova N.N. Formation of Competency in the Field of Culture as Pedagogical Reality. Vestnik Baltiyskogo federalnogo universiteta im. I. Kanta [Gazette of Baltic Federal State University named after I. Kant], 2015, I. 5, pp. 16-25. (in Russian)

4. Federal State Educational Standards for Higher (Professional) Education for Bachelor’s and Master’s Levels. Koordinatsionnyiy sovet uchebno-metodicheskih ob’edineniy i nauchno-metodicheskih sovetov vyisshey shkolyi [Coordinating Council of Higher School Teaching Unions and Scientific Advisory Boards]. Available at: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4 (accessed 2 March 2016).

5. Shamsutdinova E.K. Tolerantnost kak kommunikativnaya kategoriya. Kand. diss. [Tolerance as Communicative Category. Cand. Diss.]. Moscow, 2006. 24 p.

6. Shevtsova E.V. The Relationship of Professional and Communicative Culture of Future Specialist Personality. Sb. nauchn. trudov SevKavGTU [Proc. of North Caucasian State Technical University]. The Humanities, 2003, I. 10. Available at: http://www.ncstu.ru (accessed 15 March 2016).

Login or Create
* Forgot password?