THE COMMUNICATIVE ESSENCE OF THE PHENOMENON OF RUSSIAN PIANISM AND ITS ROLE IN CONTEMPORARY CULTURE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article discusses the features of intercultural communication from the point of view of the philosophy of culture. We study the problem of interdisciplinarity the concept of “communication” in scientific knowledge. As a means of studying intercultural communication is applied axiological, hermeneutical approaches. Examines the impact of the information revolution on the environment and the essence of communication, the problem of perception and understanding. Analyzes the evolution of forms and types of communication, generating a qualitative change in the semantic aspect of the culture. We are comparing the ability of verbal and non-verbal aspects of communication, taking into account features of modern international cooperation, and analyzes the role of “soft power” of musical art as a method of semantic translation of axiomatics and value foundations of culture. An attempt of philosophical analysis of the phenomenon of communication in the field of musical-performing activity of the musician-the pianist as a means of discovering the existential possibilities of the performer and the listener.

Keywords:
hermeneutics, intercultural communication, soft power, musical performing arts, pianism, philosophy of culture.
Text

Условия функционирования коммуникации в современном мире, где в результате интерференции различных культурных кодов интенсивно меняются смысложизненные установки личностей и групп, сложны и неоднозначны [12]. Широкий круг проблем коммуникации, многоаспектность ее понимания находят свое преломление в различных областях научного знания, в том числе в сферах социологии, лингвистики, семиотики и собственно коммуникативистики, культурологии, философской антропологии и философии культуры и др. Если говорить о философских аспектах коммуникации, то в разные периоды к этому вопросу обращались Л. Витгенштейн, Г.Г. Гадамер, М. Хайдеггер, П. Рикер, Ф. де Соссюр, Ч. Пирс, Г. Фреге, К. Леви-Стросс, А.Ф. Лосев, Ю.М. Лотман, В.В. Бибихин и многие другие авторы. Список этот можно продолжать, однако в свете вопроса о коммуникативной сущности феномена русского пианизма особое значение приобретает тема соотношения вербальной и невербальной коммуникации в процессе коммуникации пианиста-исполнителя с аудиторией.

Ближайший аналог данного вопроса — поиск соотношения слова и «музыки» [8] в рамках тех музыкальных жанров, где присутствует пение или декламация (оперы, оратории, различные песенные жанры и масса новых гибридных жаров, где музыка соседствует с речитативами и т.п.). С другой стороны, философы и поэты давно, еще со времен П. Верлена (если не Аристотеля), обсуждают тему «музыкальности» поэзии [3], где вопрос о роли ритма и интонации часто выводит дискутантов на размышление о «невербальном» содержании самого Слова [17].

References

1. Asaf’ev B. Muzykal’naja forma kak process [Musical form as a process]. Leningrad, Muzyka Publ., 1971. 376 p.

2. Baeva L. V. Kul’turnoe nasledie v prostranstvenno-vremennyh granicah [cultural heritage in spatial and temporal boundaries]. Gumanitarnye issledovanija [Humanities research]. 2011, I. 4, pp. 7-12

3. Bibihin V.V. Grammatika pojezii [The grammar of poetry]. St. Petersburg, Izd-vo Ivana Limbaha Publ., 2009. 592 p.

4. 4. Boldonova I.S. Ontologicheskie osnovanija germenevticheskih teorij v filosofii kommunikacii [Ontological Foundations hermeneutic theories in philosophy of communication]. Vestnik ChGU [Herald CSU]. 2009, I. 4, pp.117-122.

5. Buber M. Dva obraza very [Two images of faith]. Moscow, Respublika Publ., 1995. 464 p.

6. Voevoda E.V. Podgotovka specialistov-mezhdunarodnikov k mezhkul’turnoj kommunikacii v professional’nom diskurse [The training of specialists in international affairs to intercultural communication in a professional discourse]. Sovremennaja kommunikativistika [Modern communication study]. 2012, I. 1, pp. 26-31.

7. Glagolev V.S. Verbal’no-ponjatijnye aspekty metodologicheskogo diskursa [Verbal and conceptual aspects of the methodological discourse]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMO-University]. 2012, I. 5.

8. Glagolev V.S. Nekotorye osobennosti sootnoshenija slova i muzyki v hristianskih bogosluzhenijah [Some features of the relation of words and music in Christian worship]. Iskusstvo i filosofija Materialy II Mezhdunarodnoj konferencii [Art and Philosophy Proceedings of the II International Conference]. 2013, pp. 129-137.

9. Gurevich T.M. Nacional’no-kul’turnaja obuslovlennost’ neprjamoj kommunikacii [National-cultural conditioning of indirect communication]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMOUniversity]. 2013, I. 2, pp. 163-166.

10. Dement’ev V.V. Neprjamaja kommunikacija [Indirect communication]. Moscow, Gnozis Publ., 2006. 375 p.

11. Dil’tej V. Sushhnost’ filosofii [The essence of philosophy]. Moscow, Intrada Publ., 2001. 160 p.

12. Kolomiec G.G. Nacional’noe i transnacional’noe bytie iskusstva v prostranstve globalizirujushhegosja mira [National and transnational existence of art in the space of a globalizing world]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Orenburg State University]. 2015, I. 11, pp. 231-237.

13. Kolomiec G.G. Smysl i cennost’ muzyki [The meaning and value of music]. Cennosti i smysly [values and meanings]. 2010, I. 1, pp. 43-57.

14. Kolomiec G.G. Cennost’ muzyki: filosofskij aspekt [Music value: philosophical aspect]. Moscow, Knizhnyj dom «LIBROKOM» Publ., 2012. 531 p.

15. Muzyka i filosofija [Music and philosophy]. Moscow, Probel-2000 Publ., 2012. 212 p.

16. Lebedeva M.M., Harkevich M.V. «Mjagkaja sila» v razvitii integracionnyh processov na evrazijskom prostranstve [«Soft power» in the development of integration processes in the Eurasian space]. Vestnik MGIMO-Universiteta [MGIMO-University Bulletin]. 2014, I. 2, pp. 10-13.

17. Nesmelov V.I. Dogmaticheskaja sistema svjatogo Grigorija Nisskogo [Dogmatic System of St. Gregory of Nyssa]. St. Petersburg, Centr izuchenija, ohrany i restavracii nasledija svjashhennika Pavla Florenskogo Publ., 2000. 652 p.

18. Silant’eva M.V. Diffuznaja identichnost’ - sovremennaja versija grazhdanskoj identichnosti [Diffuse identity - a modern version of civil identity]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMO-University]. 2012, I. 2, pp. 173-179.

19. Silant’eva M.V. Metodologija izuchenija rekonstrukcii kommunikativnogo stereotipa v uslovijah neprjamogo dialoga kul’tur [The methodology of the study of reconstruction of communicative stereotype in terms of indirect dialogue between cultures]. Sovremennaja kommunikativistika [Modern communication study], 2013, I. 2, pp. 4-8.

20. Silant’eva M.V. Muzykal’noe ispolnitel’stvo i sluzhenie muzykanta: filosofskij aspekt [Musical performance and service to the musician: philosophical aspect]. Filosofija i muzyka [Philosophy and Music]. Moscow, PROBEL-2000 Publ., 2012, pp. 145-158.

21. Silant’eva M.V. Problema «kul’turnyh granic» v sovremennom mire: cennostnyj aspekt [The problem of «cultural borders» in the modern world: the value aspect]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMO-University]. Moscow, 2014, I. 2, pp. 235-239.

22. Silant’eva M.V. Sovremennaja filosofija kul’tury v kontekste razvitija teorii mezhdunarodnyh otnoshenij. Materialy IX Miedzenarodowej naukowi-praktycznej konferencji. Wchodnie Partnerstwo - 2013. 07-05 wrztsnia 2013 roku. Volume 21. Filozofia. Muzykaizycie. Przemysl: Naukaistudia, 2013, pp. 12-15.

23. Torkunov A.V. Perspektivy evraziyskoiy ekonomicheskoiy integracii [Prospects of economic integration eraziyskoy]. Vestnik MGIMO-Universiteta [Bulletin of the MGIMO-University]. 2013, I. 4, pp. 9-11.

24. Hall E. Beyond culture. NewYork: Anchorpress, 1977.

Login or Create
* Forgot password?