The paper deals with the study related to linguistic representation of argumentation in German scientific text. The structure of argumentation in scientific reviews from German journals «Lebende Sprachen», «Muttersprache», «Zeitschrift fr Phonetik, Sprachwissenschaft und Kommunikationsforschung », «Zielsprache Deutsch», which are the objects of study, has been presented in this paper. Argumentation in a scientific critical text is not just a logical procedure but also a kind of activity performed by a reviewer. Argumentation demonstrates an evaluative reasoning, where reasonable and emotional evaluations are expressed in a variety of ways and at the same time they have standard norms. It should be call information sharing, verification, evaluation and persuasion as main components of argumentation process, where the persuasion is a dominant component in the scientific text interpretation.
German scientific text, review, argumentation process, argumentative procedures, evaluative reasoning, persuasion.
Исследование процесса аргументации, проводимого в рамках различных типов текста, приобрело достаточно серьезное значение на современном этапе развития лингвистики. Аргументация изначально является объектом логической науки, вследствие чего она продолжает испытывать влияние формально-логического понятийного аппарата. В настоящее время область логической семантики с необходимостью ведет к прагматической ориентации, что и обусловливает тот факт, что на современном этапе статус аргументативной области не до конца определен.
С развитием научного познания проблемы аргументации вошли в междисциплинарную область гуманитарных наук, а перспектива изучения лингвистической области аргументации вынуждена принять концептуальный аппарат таких междисциплинарных наук, как лингвистика текста, теория интерпретации, когитология, прагматика, логика. Современный интегральный процесс, включающий явления интерференции при решении одной проблемы, позволяет лучше скорректировать и сфокусировать и объект в его взаимосвязях, и рассуждения вокруг его функционирования [14, с. 60].
В когнитивной парадигме появилась возможность рассматривать аргументацию в широком контексте деятельности человека, определяемой его ценностными предпочтениями. Аргументация оказывается связанной с категорией знания, операциями над знаниями и структурами представления знания в модели мира человека [11, с. 39].
Когнитивная теория аргументации рассматривает аргументацию как процесс, нацеленный на получение нового знания и являющийся способом его формирования. Аргументация квалифицируется как форма рассуждения, имеющая целью из известных положений вывести новое, и трактуeтся как когнитивное событие, которое представляет собой завершенный цикл и имеет своей целью каузировать у субъекта определенное ментальное состояние [12, с. 67].
1. Balli Sh. Obshchaya lingvistika i voprosy frantsuzskogo yazyka [General Linguistics and questions in French]. Moscow, 1955.
2. Boyko G.I. Kategoriya litsa kak reprezentant sistemy tsennostnykh orientatsiy [Category face as representant of value orientations]. Vestn. Tambov. un-ta [Bulletin of Tambov. Univ.]. 2008, no. 2, pp. 212-219.
3. Brutyan G.A. Argumentatsiya [Argumentation]. Erevan, AN Arm. SSR Publ., 1987.
4. Ivin A.A. Osnovaniya logiki otsenok [Foundations of logic assessments]. Moscow, MGU Publ., 1970.
5. Kozhina M.N. K probleme ekspressivnosti nauchnoy rechi [On the problem of expressiveness of scientific speech]. Issledovaniya po stilistike [Research in style]. Perm’, 1971, Vol. 3, pp. 25-41.
6. Kremer I.Yu. Argumentatsiya i ee lingvisticheskaya reprezentatsiya v nemetskom kriticheskom tekste [Argumentation and its linguistic representation in the German critical text]. Vestnik Ryazanskogo gosudarstvennogo universiteta im. S.A. Esenina. [Bulletin of the Ryazan State University named after S.A. Esenin]. 2007, no. 16, pp. 67-77.
7. Kremer I.Yu. Kommunikativnye aspekty argumentatsii v nemetskoy kriticheskoy proze [Communicative aspects of argumentation in the German critical prose]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2013, Vol. 2, no. 1, 5, pp. 53-57.
8. Kremer I.Yu. Realizatsiya mental’nogo modusa v nemetskom kriticheskom tekste. Kand. dis. [Implementing mental modus in German critical text. Cand. Diss.]. Moscow, 1999.
9. Kremer I.Yu. Realizatsiya protsessa argumentatsii v nemetskom kriticheskom tekste [Realization of the process of reasoning in the German critical text]. Ryazan’, 2003.
10. Kubryakova E.S. Nachal’nye etapy stanovleniya kognitivizma: lingvistika - psikhologiya - kognitivnaya nauka [The initial stages of formation of cognitivism: Linguistics - Psychology - Cognitive science]. Voprosy yazykoznaniya [Problems of Linguistics]. Moscow, 1994, no. 4, pp. 34-47.
11. Minakov V.N. Diskursivnyy potentsial argumentatsii v nemetskoyazychnom nauchnom tekste. Kand. Diss. [Discursive potential arguments in the German scientific text. Cand. Diss.]. Moscow, 2007.
12. Polyak O.E. Kognitivnaya model’ illokutivnoy sostavlyayushchey diskursnoy argumentativnoy edinitsy. Kand. Diss. [Cognitive model of discourse argumentative illocutionary component units. Cand. Diss.]. Moscow, 1998.
13. Prokhorov A.M. Sovetskiy entsiklopedicheskiy slovar’ [Soviet Encyclopedic Dictionary]. Moscow, Sovetskaya entsiklopediya Publ., 1988.
14. Fanyan N.Yu. Argumentatsiya kak lingvopragmaticheskaya struktura. Doct. Diss. [Argument as lingvopragmaticheskaya structure. Doct. Diss.]. Krasnodar, 2000.
15. Fedotova O.S. Gendernyy aspekt obsuzhdeniya sushchnosti cheloveka v khudozhestvennoy kommunikatsii «avtor - chitatel’» [The gender aspect of the discussion of human essence in artistic communication «author - reader»]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2013, Vol. 2, no. 5, pp. 48-52.
16. Fedotova O.S. Dialogichnost’ kak kategoriya khudozhestvennogo teksta, otrazhayushchaya kommunikativnoe vzaimodeystvie mezhdu avtorom i chitatelem [Dialogic as a category of artistic text, reflecting the communicative interaction between author and reader]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2013, Vol. 2, no. 4, pp. 7-9.
17. Fedotova O.S. Sententsionalnost’ kak pokazatel’ kommunikativnogo vzaimodeistviya «avtor - chitatel’» [Sentence as an indicator of communicative interaction «author - reader»]. Evropeyskiy zhurnal sotsial’nykh nauk [European Social Science Journal]. 2013, no. 5, pp. 171-176.
18. Yaskevich Ya.S. Argumentatsiya v nauke [Argumentation in science]. Minsk, 1992.