VERBAL CONFLICTOGENOUS COMPONENT IN PUBLIC POLITICAL RHETORIC OF MODERN HISTORY (IN INAUGURAL SPEECHES OF AMERICAN PRESIDENTS FROM THE 1980S TO THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURY)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the analysis of conflictogenous verbal components in inaugural speeches of the USA presidents. Research is carried out by a method of the quantitative content-analysis. In the article verbal components inaugural speeches as the elements forming the program text, possessing by unique characteristics — a constant target audience and the form which are kept within more than 200 years are examined. The carried out research allows determining significant potential of the frequency content-analysis of “hate speech” in forecasting political conflicts and in development of political processes as a whole. Such methodology allows revealing not only public, but also latent political conflicts.

Keywords:
inauguration speeches, conflict, president, content-analysis, lingvoconflictology.
Text

Публичная политическая риторика естественным образом насыщена лексикой вражды, так как сама феноменология политического начинается с номинирования врага [3]. Для проверки этой гипотезы был проведен контент-анализ имеющихся инаугурационных речей американских президентов [1]. Результаты анализа ранних речей президентов США представлены нами в [4].

Речи президентов, вместе с тем, это не речи политических экстремистов или маргинальных политиков. Каждое слово президента может обернуться войной или миром. Поэтому объективно должны существовать сдерживающие обстоятельства по отношению к искусственной конфронтационности президентских речей.

References

1. Inauguratsionnye rechi [Inaugural speech]. Inauguratsionnye rechi prezidentov SShA. Moscow, 2001. Available at: http://america-xix.org.ru/library/inaugurals.html

2. Shalak V.I. Kontent-analiz. Prilozheniya v oblasti politologii, psikhologii, sotsiologii, kul’turologii, ekonomiki, reklamy [Content analysis. Applications in the field of political science, psychology, sociology, cultural studies, economics, advertising]. Moscow, Omega-L Publ., 2004.

3. Shmitt K. Ponyatie politicheskogo [The Concept of the Political]. Voprosy sotsiologii [Questions of Sociology]. 1992, I. 1, pp. 35-67.

4. Available at: http://evestnik-mgou.ru/Articles/view/

Login or Create
* Forgot password?