A NEW PARADIGM OF EDUCATION AS A CONDITION OF «SUBJECT»’S DEVELOPMENT IN EDUCATIONAL ACTIVITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The problem of a new educational paradigm’s formation is discussed as an essential condition for a «subject»’s development in educational activity. The Federal Education Law emphasizes the aim of education in considering education as a unifi ed purposeful process of upbringing and teaching. In a traditional approach the educational concept is considered as a result of students’ knowledge according to examinations’ results. It is only one side of viewpoint. Formation to a new educational paradigm makes necessary reconsidering of functional relations between the «subjects» of educational activities. It is analyzed the approach of fi eld activity’s widening using four aspects in educational activities of «subjects». This approach gives eff ective results in «subject»’s integating, as a result of educational activity formation’s problem. The main function of a teacher, as an educational activity «subject», is a process of making conditions, educational cases for students’ development and achievement as an educational activity «subject».

Keywords:
educational aspects, value, «subject», system, process, result, educational fi eld, educational activity.
Text

Сегодня, говоря об образовании, мы имеем в виду единый целенаправленный процесс воспитания и обучения. Мы переживаем смену веков и тысячелетий. Это неизбежно вызывает радикальные социальные изменения: на смену обществу техногенного типа идет посттехногенное общество, главное отличие которого — изменение отношения к человеку. Если в техногенном обществе человек объект, средство, то в посттехногенном он субъект и главная цель развития. Отсюда признание прав человека и создание максимальных условий для его развития и самореализации. Переход на новую парадигму образования требует пересмотра функциональных отношений участников образования.

В традиционном подходе понятие «образование» объясняется как совокупность знаний, полученных в результате обучения. Данная система в том виде, в котором она до сих пор существует, себя исчерпала и эволюционным путем, в процессе внутреннего преобразования, должна перейти в новое качественное состояние. В законе «Об образовании» образование рассматривается как единый целенаправленный процесс воспитания и обучения, являющийся общественно значимым благом и осуществляемый в интересах человека. В настоящее время складывается новый подход, в котором образование рассматривается как пространство развития личности, субъекта деятельности.

References

1. Asmolov A.G. Formirovanie universal’nykh uchebnykh deystviy v osnovnoyshcole: otdeystviya k mysli [Formation of multi-purpose educational actions in primary school: from action to thought]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011. 159 p.

2. Babanskiy M.U Babanskiy U.K. Izbrannye pedagogicheskie trudy [Babanskiy U.K. Selected pedagogical works]. Moscow, Pedagogika Publ., 1989. 560 p.

3. Bardin K.V. Kaknauchit’ deteyuchitsya [How to teach children to study]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1987. 111 p.

4. Vorontsov A.B. Pedagogicheskaya tekhnologiya kontrolya I otsenki uchebnoy deyatel’nosti. Obrazovatel’naya sistema D.B. El’konina-V.V. Davydova [Pedagogical technology of monitoring and evaluation of educational activity. D.B. Elkonin - V.V. Davydov’s educational system]. Moscow, Rasskazov’ Publ., 2002. 303 p.

5. Vygotskiy L.S. Pedagogicheskaya psikhologiya [Pedagogical psychology]. Moscow, Pedagogika-press Publ., 1999. 533 p.

6. GershunskiyB.S. Filosofiya obrazovaniya na XXI vek. V poiskakh praktiko-orientirovannykh obrazovatel’nykh kontseptsiy [Philosophy of education on the XXIst century. In search of practice oriented educational conceptions]. Moscow, Sovershenstvo Publ., 1998. 608 p.

7. Guzeev V.V. Obrazovatel’naya tekhnologiya: otpriyema do filosofii [Educational technology: from method to philosophy]. Moscow, Sentyabr’ Publ., 1996

8. Davydov V.V. Problemy razvivaushchego obucheniya. Opyt teoreticheskogo I eksperimental’nogo psikhologicheskogo issledovaniya [Problems of developed teaching. The experience of theoretical and experimental pedagogical research]. Moscow, Pedagogika Publ., 1986. 240 p.

9. KaganM.S. Chelovecheskaya deyatel’nost’. Opyt systemnogo analiza [Human activity. Experience of system analyze]. Moscow, Politizdat Publ., 1974. 328 p.

10. Kulikova L.N. Samorazvitie lichnosti: psikhologo-pedagogicheskie osnovy [Individual’s self-development: psychologically - pedagogical fundamentals]. Khabarovsk, KhGPUPubl., 2005. 322 p.

11. Lerner I.Ya. Didakticheskie osnovy metodov obucheniya [Didactic methods’ fundamentals of teaching]. Moscow, Pedagogika Publ., 1981. 186 p.

12. Novikov A.M. Ya- pedagog [I am a pedagogue]. Moscow, EGVES Publ., 2011. 136 p.

13. Yamburg E.A. Shkola dlya vsekh: adaptivnaya model’: teoreticheskie osnovy I prakticheskaya realizatsiya [School for everyone: an adaptative model (theoretical fundamentals and practical achievment]. Moscow, Novaya shkola Publ., 1996. 352 p.

14. Leont’ev N.A., Leont’ev D.A. Leont’ev A.N. Filosofiya psikhologii: iz nauchnogo naslediya [Philosophy of psychology: from scientific heritage]. Moscow, MGU Publ., 1994. 228 p.

15. Rogers K. K nauke o lichnosti [To science about individual]. Istoriya zarubezhnoy psikhologii. Teksty [History of foreign psychology. Texts]. Moscow, 1986, pp. 200-230.

16. Federal’nyy zakon Rossiyskoy Federatsii ot 29.12.2012 N 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal law of the Russian Federation of 29.12.2012 no.273-FZ «On education in Russian Federation»].

Login or Create
* Forgot password?