EDUCATION MATERIALS SUPPLY OF EXTRACURRICULAR INSTITUTIONS OF ACOLOGICAL AND NATURALISTIC PROFILE IN UKRAINE (THE SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY — THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURY)
Abstract and keywords
Abstract (English):
In the article the author analyzes the educational and methodical editions for groups of the ecological and naturalistic profi le during 1958 — 2002: programs, manuals, method guidelines, collections of scenarios, activities, etc. In the short form the organization, content and methodology of conducting public events are described. It is presented the specifi cs of making the programs of the end of the 20th century — the beginning of the 21st century, in which the goals and objectives of the study groups, the basic requirements for knowledge, skills and abilities of young naturalists became more clearly defi ned.

Keywords:
ecology, educational provision, ecological and naturalistic profi le, young naturalists, study groups of young rabbit-breeders, cornbreeders, vegetable-breeders.
Text

Важной составляющей системы образования Украины являются внешкольные заведения эколого-натуралистического профиля, которым в современном обществе по праву принадлежит одна из важнейших ролей в системе обучения, воспитания и развития детей и молодежи. Анализ эффективности деятельности внешкольных учебных заведений эколого-натуралистического профиля подтверждает тот факт, что именно в их стенах учащимся даются теоретические знания по предметам естественно-математического цикла, формируются практические навыки и прививаются трудовые умения, а также занятия в таких учебных учреждениях максимально приближают школьников к взрослой трудовой деятельности.

Согласно основным положениям, которые определены в «Национальной стратегии развития образования в Украине на период до 2021 года» стабильное развитие внешкольного образования будет успешно осуществляться при следующих условиях:

  • надлежащее учебно-методическое обеспечение, а также его государственная поддержка;
  • совершенствование организационных форм, методов и средств учебно-воспитательного процесса;
  • разнообразие направлений;
  • сохранение и развитие сети внешкольных учебных заведений;
  • совершенствование системы подготовки и переподготовки кадров для внешкольного образования и т.д. [8].
References

1. Boreyko V.E. Sputnik yunogo zashchitnika prirody [Young Defenders of nature]. Kiev, ekologo-kul’turnyy tsentr Publ., 1999. 304 p.

2. Vivchaєmo rіdniy kray (programi gurtkіv yunikh ekologіv і doslіdnikіv prirodi dlya pozashkіl’nikh ustanov і zagal’noosvіtnіkh shkіl) [Learning homeland (program groups of young ecologists and naturalists to-school institutions and secondary schools), educational and practical issue]. Melіtopol’, Zaporіzhzhya Publ., 1999. 120 p.

3. Dragan O., Klimenko S. Ekologo-naturalіstichna tvorchіst’ : Іnformatsіyno-metodichniy vіsnik. Metodichne vidannya [Ecological-naturalistic work: Information and methodical Gazette. Methodical publication]. Kiev, Graylik, 1997. - 71 s.

4. Іvchenko S.І. Ozelenennya shkіl [SI-planting schools]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1962. 148 p.

5. Manorik L. P. Dovіdnik yunnata [Reference young naturalists]. Khmel’nits’kiy, Podіllya Publ., 1995. 112 p.

6. Manorik L. P. Organіzatsіya і zmіst roboti uchnіv ta yunikh naturalіstіv na shkіl’nіy navchal’no-doslіdnіy dіlyantsі [organization and content of the students and young scientists on the school teaching and research section]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1981. 86 p.

7. Zotova O.V. Organіzatsіya і zmіst ekologo-naturalіstichnoї ta doslіdnits’koї roboti z uchnyami і yunnatami na shkіl’nikh navchal’no-doslіdnikh zemel’nikh dіlyankakh [The content and eco-naturalistic and research with students and young naturalists on school teaching and research plots]. Khmel’nits’kiy, Podіllya Publ., 2000. 227 p.

8. Pro Natsіonal’nu strategіyu rozvitku osvіti v Ukraїnі na perіod do 2021 roku : Ukaz Prezidenta Ukraїni № 344/2013 vіd 25 chervnya 2013 roku. Uryadoviy kur’єr № 117 vіd 04.07.2013, № 155 vіd 29.08.2013. [National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021: President of Ukraine Decree number 344/2013 of 25 June 2013 // Governmental Courier number 117 of 04.07.2013, № 155 from 29.08.2013.].

9. Programa gurtka yunikh krolіvnikіv [Program the group of young warrener]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1976. 8 p.

10. Programa gurtka yunikh kukurudzіvnikіv [Program the group of young kukurudzivnykiv]. Uklad.: direktor TsSYuN L. P. Torgalo [life. Director TSSYUN LP Torhalo]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1973. 10 p.

11. Programa gurtkіv kvіtnikarіv dlya uchnіv VIII-IX klasіv [Program groups florist for students of classes VIII-IX]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1958. 26 p.

12. Kutsa E.S. Programa gurtkіv yunikh botanіkіv-roslinnikіv [Program groups of young botanists, plant breeders]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1979. 22 p.

13. Klimenko S.A. Programa gurtkіv yunikh druzіv prirodi [Program groups of young friends of nature]. Kiev, Rad. shk. Publ., 1978. 14 p.

14. Verbits’kiy V.V. Programi gurtkіv z bіologії, ekologії, sіl’s’kogo gospodarstva dlya zagal’noosvіtnіkh ta pozashkіl’nikh navchal’nikh zakladіv [Program groups in biology, ecology, agriculture and for secondary-school education]. Kiev, SMP «Avers» Publ., 2001. 236 p.

15. Pustovіt G.P. Doslіdnits’ka robota uchnіv z ekologії v pozashkіl’nikh ustanovakh і shkolakh [Research work of students on ecology in the after-school institutions and schools]. Kiev, 1996. 128 p.

16. Rubtsov L.I. Sad sireni (siringinariy) Tsentral’nogo respublikanskogo botanicheskogo sada AN USSR [Garden siren (syrynhynaryy) Central Republican Botanical Sciences of the USSR Sade]. Kiev, 1961. 73 p.

17. Sidoryak L.F. Kvіti v oformlennі shkoli [Flowers in the design of school]. Kiev, Rad. Shk. Publ., 1970. 80 p.

18. Tkachuk G.P. Formuvannya ekologіchnoї kul’turi uchnіv [Formation of ecological culture of pupils]. Kiev, T-vo «Znannya» URSR Publ., 1988. 32 p.

19. Fіrsova N.M. Rozvedennya krolіv і nutrіy u prisadibnomu gospodarstvі [Breeding of rabbits and nutria in private households]. Kiev, Urozhay Publ., 1989. 160 p.

Login or Create
* Forgot password?