The article presents an experience research of little-known concept of the personality of the philosopher of the twentieth century M.M. Rubinstein. An attempt was made to correlate the meaning of his concept of the centers with the overall development trend of domestic philosophical knowledge of 20–30s of the XX century. Using the synchronic and diachronic approaches to the study of the problem, the hermeneutic and analytical research methods, the author defines terminology borders of ontognoseology, socio-philosophical and psychological interpretations of the concept of the person as a fundamental philosophical category.
concept of identity, substantiality, subjectiveness, moral personhood.
Крепкие духом и твердые своей верой люди устойчивых
эпох не испытывали всего трагизма душевного смятения и
мучительной нерешительности, которые тяготеют в
вопросе о религиозном воспитании над нами, людьми
переходного времени, отставшими от одного берега и не
приставшими к другому, разбившими старых кумиров и не
сотворившими себе новых богов. М.М.
Рубинштейн [8, с. 49].
Процесс утрачивания человеком религиозного чувства после Первой мировой войны породил существенные сдвиги в сфере философских приоритетов Европы и России. С «отмирания» Бога, Абсолюта отмирает потребность в самой онтологии. Человек, в отсутствии творящего сверхначала, сам становится мерилом, создателем бытия, что отразилось в феноменологии, философии экзистенциализма и т.д. Тем не менее бытие как предмет философского знания не может существовать вне веры, пусть даже и квазирелигиозного толка. При этом понятие Бога-творца может вообще не фигурировать в структуре обоснований той или иной традиционной, т.е. онтологической, теории. Бог-творец архитектонически подразумевается, предполагается, или просто полагается, так как всякое бытие внесоциального, внечеловеческого измерения, свободное от человеческого произвола, содержит, по скрытой, латентной, логике доказательности, импульс творения как алгоритмический принцип функционирования онтичного бытия. Наличие творца, таким образом, обязательно. Не суть, антропоморфен ли творец. Суть — в самой тварности бытия.
1. Vanchugov V.V. Rubinstein Moisey Matveevitch. Encyclopedia of the Russian Philosophy. Moscow, Knizhniy Club “Knigovek” Publ., 2014, pp. 529-530. (in Russian).
2. Gruzman G.G. M.M. Rubinstein. Available at: http://lit.lib.ru/g/gruzman_g/rubinstein.shtml (in Russian).
3. Methodology of Psychology: problems and perspectives. Moscow, St. Petersburg, Zentr gumanitarnih iniziativ Publ., 2012. (in Russian).
4. Kolesnichenko Y.V. Philosophy of Personality (Litchnost’) as an overcome phenomenology: V.S. Solovyov and M.M. Bakhtin. Voprosi philosophii [Questions of psychology]. 2012, I. 1, pp. 105-117. (in Russian).
5. Maslin M.A., Chernikov D.Y. The Psychological Society (personalities, issues, traditions). The historical and philosophical Almanac. Moscow, Sovremenniye Tetradi Publ., 2007, V. II, pp. 247-266. (in Russian).
6. Makhlin V.L. Manuscripts get burned without fire - instead of a proverb. Philosophy of Russia in the second half of the XX-th century. Moscow, ROSSPEN Publ., 2010. (in Russian).
7. Neterkott F. The Philosophical meeting, Henry Bergson (1907-1917). Moscow, Modest Kolerov Publ., 2008. (in Russian).
8. Rubinstein M.M. On the essence of life. Works on philosophy of values, education and university issue - in 2 volumes. Moscow, Territoria Buduschjego Publ., 2008 (in Russian).
9. Rubinstein M.M. Drafts on educational psychology in relation to general pedagogics. Moscow, Pedagogicheskaya Misl’ Publ., 1921. (in Russian).
10. Schedrina T.G. The Epoche’s archive. Topical unity of the Russian philosophy. Moscow, ROSSPEN Publ., 2008.
11. Psyсhological science in Russia. Moscow, Insitut psikhologii RAN Publ., 1997.
12. Rakityansky N.M., Kolesnichenko Y.V. The capabilities of the Russian philosophical - psychological school and a methodology for portraiture of a politician’s personality. Moscow State University Bulletin. Moscow University press. Political Sciences. 2014, I. 6, pp. 7-30.