Abstract and keywords
Abstract (English):
In the article gives the results of studies, which are based on a multi-year study of pedagogical resources and capacities of the social environment. These results allow to take a fresh look at the views to improving of vocational education in terms of its modernization and present them in a summarized form as a sociopedagogic approach to professional activities. The essence of this approach is to implement the pedagogical potential of society in the process of organization and goals of professional education.

Keywords:
socio-pedagogical approach, activity approach, resources and capabilities to the social environment, pedagogical potential of society, cultural conformity principle, society principle.
Text

За последние десять лет система российского образования претерпела значительные изменения в русле общих процессов демократизации жизни общества, формирования рыночной экономики.

Это стало возможным в результате последовательной реализации законодательных актов в области образования, других нормативных документов. Развитие вариативности образовательных программ и выбор обучаемым уровня и вида образования, большей ориентации образования на требования рынка, развитие интеграции образовательных и научных учреждений, произ-водственных предприятий самой жизнью выдвинуло социально-педагогический подход в деятельности учреждений образования.

Если раньще в педагогической науке и практике велась речь фактически о трех подходах — половозрастном, индивидуальном и деятельностном, то в настоящее время их перечень существенно пополнился. В современной научно-методической литературе предлагается применять в своей деятельности системный, полисубъектный, синергетический, культурологический, этнопедагогический, антропологический, личностно-ориентированный, средовой, вариативно-модельный, социокультурный, коммуникативный, компетентностный, ситуационный и ряд других подходов, составляющих методологические основы педагогической науки [2].

References

1. Nechaev M.P. Modeling the development of cultural-educational environment in the face of systemic change. Pedagogical education and science. 2014, I. 4, pp. 16-20.

2. Social pedagogy. Moscow, Harvard Business Press, 2015.

3. Torokhtiy V.S. Socio-pedagogical approach in the activities of an educational institution: Sun. researcher Troy. Institute of social pedagogy Grew. Acad. Education. Moscow, St. Petersburg, Nestor-history Publ., 2014.

4. Torokhtiy V.S. Modern problems of social pedagogy. Saarbrucken, LAPLAMBERT Academic Publishing, 2011.

Login or Create
* Forgot password?